Analisi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Etnis Tionghoa Menggunakan Jasa Bank Syariah
Abstract
Chinese ethnic is one of the ethnic groups in Indonesia. The majority of Chinese ethnics are non-Muslim. In the midst of differences in perceptions who looked cynically following Islamic banking, most of the Chinese ethnics who are not Muslim prefer sharia banking to transact. So, this research studies the factors that influence the decision of ethnic of Chinese non-Muslim to use the services of Islamic banks. This type of research used in this research is quantitative field research thas emphasizes the aspect of objective assessment pf social phenomena where the independent variables are Environtment (X1), Psychology (X2), and Promotion (X3) and the dependent variation is the decision of ethnic of Chinese (Y). This study uses SPSS software as a tool in prosessing statistical data. The results show simultaneously three factors which were considered as significant to the decision of the ethnic of Chinese to use the services of Islamic banks. If it is related to environmental factors (X1) and Promotion (X3) influences and significantly influences ethnic of Chinese decisions, while psychology (X2) does not relate to outcome of the ethnic of Chinese agreement using the services of Islamic banks.
Keywords: environment; psychology; promotion; customer decisions; ethnic Chinese
Downloads
References
Adhipratama, Agung Anugerah. “Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Keputusan Nasabah Non-Muslim untuk Menggunakan Bank Syariah”. Tesis. Yogyakarta: Pascasarjana Fakultas Ekonomi, Universitas Islam Indonesia, 2018.
Akbar, Harviz dan Haroni Doli H. Ritonga. "Persepsi Etnis China terhadap Perbankan Syariah di Kota Medan". Jurnal Ekonomi dan Keuangan 1, No. 2 (Januari 2013).
Alma, Buchari. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta, 2007.
Andreasen, Alan R. Tanya Jawab: Perilaku Konsumen dan Pemasaran Strategi. Jakarta: Penerbit Harvarindo, 2005.
Arikunto, S., Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Badan Pusat Statistik Sulawesi Selatan. diakses dari https://sulsel.bps.go.id/quickMap.html pada 07 November 2019
Dagun, M. Save. Kaus Besar Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Lembaga Pengajian Kebudayaan Nusantara (LPKN), 2006.
Dharmesta, Basu Swastha. Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: BPFE, 2014.
Fahrudin, Muhammad Fajar dan Emma Yulianti. “Pengaruh Promosi, Lokasi, dan Kualitas Layanan terhadap Keputusan Pembelian Nasabah Bank Mandiri Surabaya”. Journal of Business and Banking. Volume 5 Number 1 (Mei-Oktober 2015).
Hanik, Siti Umi dan Jati Handayani. “Keputusan Nasabah dalam Memilih Perbankan Syariah (Studi Kasus pada Nasabah Bank Syariah Mandiri)”. Jurnal JABPI, Vol. 22 No 2 (JULI 2014).
Howard, John A. and Jagdish N. Sheth. Consumer Behavior and Marketing Strategy. Irwin Mc Graw Hill., 1998.
Jasri, Jasri. "Pendapatan Margin Bayal-Murabahah Terhadap Profitabilitas Pada Bank Syariah." Jurnal Hukum Ekonomi Syariah 1.1 (2017): 64-73.
Karim, Adiwarman A. Bank Islam: Anatisis Fiqh dan Keuangan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2010Kotler, Philip. The Consumer Behavior in Marketing Management. Published by Simon & Schuster Pte.Ltd, 1999.
Kasmir. Pemasaran Bank. Jakarta: Kencana, 2010.
Kotler, Philip dan Armstrong, Prinsip – Prinsip Manajemen Pemasaran. Ed. XII; Jilid 2; Jakarta: Erlangga, 2009.
Kurniati. “Pengaruh Promosi terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Produk Tabungan di BRI Syariah Cabang Mataram”. Skripsi (Fakultas Syari’ah dan Ekonomi Islam, Universitas Islam Negeri Mataram, 2017).
Misbach, Irwan. Bank Syariah: Kualilas Iayanan, Kepuasan, dan Kepercayaan. Cet. I; Makassar; Alauddin University Press, 2013.
Nujaim, Ibn. Al-Ashbah wa Al-Nadhair. dan Al-Fawakih Al-Dawani, Vol. 2.
Nurlaeli, Ida. “Pengaruh Faktor Budaya, Psikologi, Pelayanan, Promosi dan Pengetahuan tentang Produk terhadap Keputusan Nasabah Memilih Bprs di Banyumas”. Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, Vol. XVIII No. 2 (Juni 2017).
Noor, Maladi. “Pengaruh Faktor Eksternal terhadap Keputusan Nasabah Non Muslim Menggunakan Jasa Pembiayaan Perbankan Syari’ah di Kota Pontianak”. Khatulistiwa: Journal Of Islamic Studies, Vol. 07 No. 02 (September 2017).
Pratama, Agung Anugerah Adhi. “Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Nasaban Non Muslim untuk Menggunakan Bank Syariah”. Tesis. (Yogyakarta: Pascasarjana Fakultas Ekonomi, Universitas Islam Indonesia, 2018).
Purwanto. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2011.
Rostanti. “Non Muslim Makin Minati Produk Bank Syariah”. diakses dari http://www.republika.co.id./berita/ekonomi/syariahekonomi/13/02/21/mikep8-nonmuslim-makin-minati-produk-bank-syariah. pada 11 April 2019.
Rupaida, Afifah, dkk. “Pengaruh Komunikasi Pemasaran terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan dalam Kemasan Berlabel Halal pada Masyarakat Muslim Bumi Asri (Studi Kasus Pada Sb Mart Bumi Asri)”. Prosiding Keuangan & Perbankan Syariah; Vol 1, No 2, (Agustus 2015).
Rufaida, Erty Rospyana, and Alamsyah Alamsyah. "Metode Pengakuan Pendapatan Bagi Hasil." Jurnal Hukum Ekonomi Syariah 3.1 (2019): 27-39.
Safitri, Vita Aprilia. “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Promosi dan Kepercayaan terhadap Keputusan Nasabah Melakukan Pembiayaan Kredit Usaha Rakyat (Kur) Dengan Brand Image Sebagai Variabel Intervening pada Bank BRI Syariah KCP. Demak”. Skripsi. (Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri Salatiga, 2018).
Sutisna. Perilaku Konsumen & Komunikasi Pemasaran, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003.
Swastha, Basu. Manajemen Pemasaran Modern. Ed. II; Yogyakarta: Liberty-Yogyakarta.
Taufik, Muhammad and Muhammad Yasir. "Mengkritisi Konsep Islamisasi Ilmu Ismail Raji al-Faruqi: Telaah Pemikiran Ziauddin Sardar." Jurnal Ushuluddin Vol. 25 No. 2 (Juli-Desember 2017).
Umam, Khaerul. Manajemen Perbankan Syariah. Cet. I; Bandung: Pustaka Setia, 2013.
Undang-Undang No. 21 Tahun 2008. Tentang Perbankan Syariah. Pasal 1 Ayat 7.
Yuniarti, Atika. “Pengaruh Promosi, Pengetahuan Nasabah dan Motivasi terhadap Keputusan Pengambilan Cicilan Pada Pt Al-Ijarah Indonesia Finance Cabang Lampung”. Skripsi (Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2018).
Yupitri, Evi dan Raina Linda Sari. “Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri di Medan”. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, Vol. 1 No. 1 (Desember 2012).
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons Non-Commercial Share-Alike license. All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download.
• Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC)
Iqtishadia: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah by http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/iqtishadia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.iainmadura.ac.id.