ISLAMIC ECONOMICS AND PARTIAL–TOTAL RELIGIOSITY: A Case Study of Majlis Taklim in Banjarmasin
Abstract
In Banjarmasin, most of majlis taklim are dominated by the study of sufism. If there is a discussion of fiqh (Islamic jurisprudence), it is more inclined about fiqh al-‘ibâdah (fiqh of worship). Meanwhile fiqh al-mu‘âmalah (fiqh of social interaction) is not a study that is considered important, so that the majlis taklim by the study fiqh al-mu‘âmalah are few. Based on participant observation, there are two majlis taklims who carry out da’wa of islamic economics through the study fiqh al-mu‘âmalah, they are Darul Ma‘arif and Ar-Rahmat. Using interactive data analysis, this field research indicates that the two majlis taklims carry out da‘wa of islamic economics by presenting fiqh al-mu‘âmalah contemporary material through a discussion of mu‘âmalah which is associated by economic issues and modern financial. Considering that study fiqh al-mu‘âmalah is still few, it is necessary to initiate transformative da‘wa as an effort to build a comprehensive Islamic paradigm including worship and social interaction, so that the partial religiousity phenomenon in Banjarmasin become a total religiousity.
[Majlis taklim di Kota Banjarmasin didominasi materi pengajian sufism. Jika ada pembahasan fikih, ia lebih cenderung kepada pembahasan fikih ibadah. Sedangkan fikih muamalah tidak menjadi kajian yang dianggap penting, sehingga majlis taklim dengan kajian fikih muamalah (fikih ekonomi syariah) terbatas. Berdasarkan observasi partisipan, ada dua majlis taklim yang melaksanakan dakwah ekonomi syariah melalui pengajian fikih muamalah, yaitu Majlis Taklim Darul Ma‘arif dan Majlis Taklim Ar-Rahmat. Penelitian lapangan yang menggunakan analisis data interaktif ini menunjukkan bahwa dua majlis taklim tersebut melaksanakan dakwah ekonomi syariah dengan penyajian materi fikih muamalah kontemporer melalui pembahasan muamalah yang dikaitkan dengan isu-isu ekonomi dan keuangan modern. Karena pengajian fikih muamalah masih sedikit, dakwah transformatif perlu digagas sebagai upaya membangun paradigma Islam komprehensif yang mencakup ibadah dan muamalah, sehingga fenomena religiusitas parsial di Banjarmasin berubah menjadi religiusitas total]
Downloads
References
Al-Kaf, Abdullah Zaky. 2002. Ekonomi dalam Perspektif Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Anafarhanah, Sri. 2015. "Peran Ekonomi Islam dalam Dakwah Nabi Muhammad saw,” Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 14 (28): 1-17, http://dx.doi.org/10.18592/alhadharah.v14i28.1230.
Anshari, Hafi. 1993. Pemahaman dan Pengalaman Dakwah (Pedoman Mujtahid Dakwah). Surabaya: Al-Ikhlas.
Tirmidzî, Abû 'Îsâ Muhammad ibn 'Îsâ ibn Saurah ibn Mûsâ al-Dhahhâk (al). 1998. Sunan al-Tirmidzî, vol. I. Beirut: Dâr al-Gharb al-Islâmî.
Azhari, Fathurrahman. 2014. Qawaid Fiqhiyyah Muamalah. Banjarmasin: Lembaga Pengembangan Kualitas Ummat Banjarmasin.
Fikrî, 'Alî. 1939. al-Mu'âmalât al-Mâddîyah wa al-Adabîyah. Cairo: Mushthafâ al-Bâbî al-Halabî.
Hafiduddin, Didin and Hendri Tanjung. 2008. Manajemen Syariah dalam Praktik. Depok: Gema Insani.
Hakim, Atang Abd. 2011. Fiqih Perbankan Syariah: Transformasi Fiqih Muamalah ke dalam Peraturan Perundang-undangan. Bandung: Refika Aditama.
Halabî, Ahmad ibn Muhammad ibn Muhammad Abû al-Walîd Lisân al-Dîn ibn al-Syihnah al-Tsaqafî (al). 1973. Lisân al-Hukkâm fî Ma'rifah al-Ahkâm. Cairo: al-Bâbî al-Halabî.
Halim, Abdul. 2008. Politik Hukum Islam di Indonesia: Kajian Posisi Hukum Islam dalam Politik Hukum Pemerintahan Orde Baru dan Era Reformasi. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat, Departemen Agama RI.
Hamid, M. Arfin. 2008. Membumikan Ekonomi Syariah di Indonesia (Perspektif Sosioyuridis). Jakarta: eLSAS.
Hasanah, Siti. 2014. "Inovasi Materi Dakwah dari Ibadah ke Muamalah Bagi Ormas Islam untuk Merealisasikan Masyarakat Inklusif di Kota Semarang.” Jurnal Dakwah, 15 (2): 313-333, https://doi.org/10.14421/jd.2014.15205.
Hasyim, Muhammad Ali Haji. 2005. Jihad Ekonomi: Kiat Membangun Kekuatan Bisnis Muslimin. Jakarta: Pustaka al-Kautsar.
Hidayatullah, Muhammad Syarif. 2017. Perbankan Syariah: Pengenalan Fundamental dan Pengembangan Kontemporer. Banjarbaru: Dreamedia.
Irwani, Agus. 2012. “Epistemologi Hukum Ekonomi Islam (Muamalah).” Religia: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 15 (1): 126, https://doi.org/10.28918/religia.v15i1.126.
Ipansyah, Nor, Jalaludin, and Rahman Helmi. 2014. “Fikih Muamalat dalam Majelis Taklim di Kalimantan Selatan.” Tashwir: Jurnal Penelitian Agama dan Sosial Budaya, 2 (3): 87–102.
Mâjah, Abû ‘Abd Allâh Muhammad ibn Yazîd al-Qazwinî ibn. 2012. Sunan Ibn Mâjah, vol. III. Beirut: Dâr al-Kutub al-‘Ilmîyah.
Mardani. 2011. Ayat-ayat dan Hadis Ekonomi Syariah. Jakarta: Rajawali Pers.
Miles, Matthew B. and A. Michael Hubberman. 1994. Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. London: SAGE Publications.
Muhammad. 2007. Prinsip-prinsip Ekonomi Islam. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Munawwir, Ahmad Warson. 1997. Kamus Arab-Indonesia. Surabaya: Pustaka Progresif.
Rijal, Agus. 2013. Utang Halal Utang Haram. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sahroni, Oni. 2019. Fikih Muamalah Kontemporer. Jakarta: Republika.
Syafe'i, Rachmat. 2001. Fiqh Muamalah. Bandung: Pustaka Setia.
Yusuf, Asdar. 2014. “Paradigma Kontemporer Ekonomi Islam (Muh. Abdul Mannan versus Syed Nawab Haedir Naqvi).” Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 11 (2): 217, https://doi.org/10.24239/jsi.v11i2.355.215-244.
Zuhailî, Wahbah (al). n.d. al-Fiqh al-Islâmî wa Adillatuh. Damascus: Dâr al-Fikr.