Penyampaian Pesan Moral Hadis Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Mendongeng Cas Cis Cus

  • Nur Sa'adah Universitas Sunan Kalijaga
  • Muqowim Muqowim UIN Sunan Kalijaga
Abstract views: 131 , PDF downloads: 65
Untitled downloads: 0

Abstract

This research describes the method of learning the proper hadith for early childhood. Hadith presentation for early childhood requires the creativity of a teacher so that the moral message contained in Hadith can be conveyed. In addition to considering the role of learning Hadith, the Nash Hadith, the content of Hadith messages, methods of delivery is also important to note that learning is as effective as possible. This research is done by using library research. Data collection is conducted by analyzing various media-shaped posts such as books, journals, and articles. From the analysis of the results, the method of storytelling of Cis Cus Cas is effective on learning Hadith to convey the moral message of hadith to early childhood. From the analysis of the method of storytelling, Cas Cis Cus is the right method for conveying the moral message of the hadith because in its implementation it gives a sense of happiness and moral education for early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nur Sa'adah, Universitas Sunan Kalijaga
Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini
Muqowim Muqowim, UIN Sunan Kalijaga
Dosen Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini

References

Asmawari, L. (2017). Konsep Pembelajaran PAUD (Kuswandi (ed.); ke 1). PT Remaja Rosdakarya.

Astuti, Y. (2016). Cara Mudah Asah Otak Anak (ke-1). FlashBooks.

Chasanah, U. (2017). Urgensi Pendidikan Hadis Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Living Hadis, 2.

Djuwita, W. (2011). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Cakrawala Al-Qur’an-Hadis. Ulumuna Jurnal Studi Keislaman, 15, 119–140.

Fadhli, M. (2015). Dongeng Untuk Anak Usia Dini: Menginspirasi Tanpa Menggurui. Proseding Seminar Nasional PAUD Unesa.

Fauziddin, M., & Mufarizuddin. (2018). Useful of Clap Hand Games for Optimalize Cognitive Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Obsesi: Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 162–169. https://doi.org/10.3 1004/obsesi.v2i2.76

Fitroh, S. adjryana. (2015). Dongeng Sebagai Media Penanaman Karakter Pada Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 2(2), 76–149.

Juliana. (2018). Upaya Meningkatkan Daya Ingat Anak Menghafal Hadis Melalui Metode Gerak. Altfaluna Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1, 64–68.

Mulyasa. (2017). Strategi Pembelajaran PAUD (Pipih Latifah (ed.); ke-1).

Ningrum, S. R. S., Triyanti, & Indrawani, Y. M. (2014). Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini dengan Perkembangan Kognitif Anak. Jurna Kesehatan Masyarakat Nasional, 8(6), 243–249.

Nuryanto, Siddik. (2016). Cas Cis Cus Metode Mendongeng Pada Anak Usia Dini. Dosen FKIP Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Nuryanto, Sidik. (2015). Internalisasi Pendidikan Karakter Melalui Dongeng. Prosiding Seminar Nasional 2015 Revolusi Pendidikan Karakter Bangsa.

Nuryanto, Sidik. (2017). Peningkatan Nilai-Nilai Karakter dengan Metode Mendongeng Cas Cis Cus di Ba Aisyiyah Kaponan 2 Ponorogo. Journal Of Nonformal Education, 3(1), 11–20.

Nuryati. (2017). Pembelajaran Hadis Untuk Anak Usia Dini. Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2, 273–284.

Rohinah, F. M. (2019). Penerapan Metode Gerak untuk Menghafal Hadis Pada Anak Usia Dini. Golden Age Jurnal Ilmuah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4, 25–34.

Rosada, & Sasmanda, S. (2015). Pembiasaan Cinta Al-Qur’an dan Hadist Pada Anak Usia Dini Untuk Membentuk Karakter Islami Siswa Pada PAUD Nur Al-Banna Gerung. Paedagoria, 11(1), 70–76.

Rosita, & Muslim, A. B. (2019). Pendidikan Anak Usia Dini Perspektif Islam dan Barat. AL-Mudarris, Journal of Education, 2, 146–165.

Tihami. (2015). Makna Budaya dalam Dongeng Humor Masyarakat Banten. Journal of Local Culture, 2, 21–39.

Ulum, M. S., & Ropikoh, I. (2015). Upaya Meningkatkan Daya Ingat Anak Melalui Metode One Day One Hadis Pada Anak Usia TK (Di Madrasah Baitul Hikmah Naringgul Tegallega Bungbulang Garut). Waladuna Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 58–70.

Utomo, S. B. (2013). Mendongeng dalam Perspektif Pendidikan. Jurnal Agastya, 3(1), 1–8.

Wardah Anggraini, S. S. (2018). Pengembangan Nilai–Nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Published
2020-08-28
Section
Articles