Efektifitas Media Konvensional Dalam Aktivitas Dakwah

(Studi Pada Eksistensi Radio Dakwah Ahbabul Musthofa Krejengan Probolinggo)

  • Siti Rofia Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Mutrofin Mutrofin Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
Abstract views: 191 , pdf downloads: 230
Keywords: Conventional Media;, Dakwah Radio;, Ahbabul Musthofa

Abstract

AConventional media is media that was discovered first before the discovery of new media. This media is also called mass media because this media is used to send messages, information, news. In addition, radio is also used as a medium of da'wah. Ahbabul Musthofa is one of the da'wah radios which is currently still operating, the use of radio as a da'wah media is a way to expand the reach of da'wah. The purpose of this research is to find out how effective radio is as a propaganda medium in the digital era. This study uses a qualitative research method, this method requires researchers to go directly to the research location to collect data through interviews, documentation as evidence from this research. From this research, da'wah radio is very helpful for the community in getting to know the teachings of the Islamic religion, even though currently the existence of radio has been competed with the presence of other audio visuals. However, the people of Probolinggo and its surroundings still use radio to get information as well as spiritual guidance, the existence of da'wah radio is very helpful for the people of Probolinggo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, N. RADIO SEBAGAI SARANA MEDIA MASSA ELEKTRONIK (Vol. 3, Issue 2).

Alfin Abdullah, U. (2022). wawancara. (2015)

Aliyah, J., Jumirah, & Qifli Ilhamdi, J. PERANCANGAN SISTEM INFORMASI RADIO STRAMING SUARA SABALONG SAMALEWA BERBASIS WEB PADA DINAS KOMUNIKASI INFORMATIKA DAN STATISTIK KABUPATEN SUMBAWA. Jurnal Informatika, Teknologi Dan Sains, 3(1). https://doi.org/10.51401/jinteks.v3i1.981

Aminullah, M. (2022). wawancara.

Astuti, S. I. Pemanfaatan Radio Sebagai Media Dakwah, Jawaban Atas Tantangan Berdakwah di Era Globalisasi. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 16(3). (2000).

Budianto, wawancara, (2022).

Cahyono, G., & Hassani, N. YOUTUBE SENI KOMUNIKASI DAKWAH DAN MEDIA PEMBELAJARAN. Al-Hikmah, 13(1). https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v13i1.1316, (2019).

Fadilah, N. (2022). wawancara.

Fahruddin, A., & Asy’ari, N. A. S. Kajian Teori Strategi Programming Sydney W. Head pada Program Acara Dakwah ADiTV. ProTVF, 3(1). https://doi.org/10.24198/ptvf.v3i1.21207 (2019)

Faidah, U. Radio Sebagai Media Dakwah ( Studi Terhadap Program Keagamaan di Radio Suara Banjarnegara). INTERAKSI PERADABAN: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2). https://doi.org/10.15408/interaksi.v1i2.23903, (2021).

Fitriani, S., & Arum Mandalia, S. Penerapan Strategi Dakwah dalam Meningkatkan Kedisiplinan Beribadah. JOURNAL OF ISLAMIC SOCIAL SCIENCE AND COMMUNICATION (JISSC) DIKSI, 1(01). https://doi.org/10.54801/jisscdiksi.v1i01.65

HATIMAH, khusnul. (2022). Wawancara, (2022).

Hetifah SJ, S. Inovasi, Partisipasi, dan God Governanse: 20 prakasa inovatif dan partisipasif di Indonesia . Yayasan Obor Indonesia, (2003).

Ibrahim, I. S. Membudaya Kembali Kajian Radio: Perspektif Era Revolusi Industri4.0.JurnalKomunikasiBorneo(JKoB). https://doi.org/10.51200/jkob.vi.2426, (2020).

Kridasaksana, D., Junaidi, M., & Aryaputra, M. I. TUJUAN NEGARA DALAM MENGATUR FREKUENSI RADIO KOMUNITAS DITINJAU DARI UNDANG-UNDANG NOMOR 32 TAHUN 2002 TENTANG PENYIARAN (STUDI KASUS DI WILAYAH SEMARANG). Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 17(2). https://doi.org/10.26623/jdsb.v17i2.489, (2017).

Masyitoh, R. Strategi Dakwah Program Radio SAS FM Surabaya. Al-I’lam: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2). https://doi.org/10.31764/jail.v1i2.231, (2018).

Munthe, M. PENGGUNAAN RADIO SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI DAKWAH. Jurnal Komunika Islamika : Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Kajian Islam, 5(2). https://doi.org/10.37064/jki.v5i2.3993, (2019).

Nadie, L. Media Massa dan Pasar Modal: strategi komunikasi massa bagi perusahaan go publik (F. Nurdiarsyah, Ed.). media center, (2018).

Nasrul Rifa’i, M. pemanfaatn media baru Instagram sebagai dimensi pesan acara talkshow BABE : BELAJAR BARENG JENIUS, (2019).

Nurhaliza, S., & Farid, F. Strategi Komunikasi Program Radio Pendidikan Sebagai Media Sumber Pembelajaran dan Informasi. Koneksi, 6(1). https://doi.org/10.24912/kn.v6i1.15464, (2022).

Nurul Yakin, R. RADIO SEBAGAI MEDIA DAKWAH (STUDI KASUS RADIO TSANIA FM PONDOK PESANTREN AL-HIKMAH 2 BENDA-SIRAMPOG-BREBES), (2021).

prof.Dr.Moh.Ali Aziz, M. A. Ilmu Dakwah (revisi). Kencana, (2004).

Rijal Fadli, M. Memahami desain metode penelitian kualitatif. 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1, (2021).

Safrizal. Komunikasi Massa Sebagai Media Dakwah. Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Kebudayaan, 10(1). https://doi.org/10.32505/hikmah.v10i1.1707, (2019).

sumber data tertulis (dokumen) Radio Ahbabul Musthofa. (2022).

Supriyono, E. DAKWAH DAN EKONOMI MEDIA; STRATEGI RADIO BHASA FM SITUBONDO DALAM MENSINERGIKAN DAKWAH DAN KOMERSIALISASI MEDIA. Indonesian Journal of Islamic Communication, 2(1). https://doi.org/10.35719/ijic.v2i1.387, (2019)

Zaluchu, S. E. Metode Penelitian di dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan. Jurnal Teologi Berita Hidup, 3(2), 249, (2021).

Published
2023-12-31