Critical Reasoning of Students in Learning: Paragraph Analysis of Response Texts Using the Toulmin Model

  • Mochamad Arifin Alatas Pascasarjana, Universitas Negeri Surabaya
  • Anas Ahmadi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Negeri Surabaya
  • Budinuryanta Yohanes Pendidikan Bahasa dan Sastra, Universitas Negeri Surabaya
Abstract views: 54 , PDF downloads: 14
Keywords: Reasoning, Critical Response Texts, Junior High School Students

Abstract

This study aims to describe elements of constructor, form, and pattern of reasoning text of critical responses of students of class IX SMPN 3 Malang. This research uses descriptive qualitative research design. Data collection is done by guided test. The data retrieval tool used in the form of assignment sheet. Data analysis is done qualitatively. The results of the study show that (1) the element of reasoning builder consists of foundation, foundation, assurance, support, modality, and refutation, (2) the form of reasoning consists of causality, generalization, analogy, coexistential syllogism and entimem, (3) over patterns I, II, III, IV, and V.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmadi, M. 1990. Dasar-dasar Komposisi Bahasa Indonesia. Malang: Yayasari Asih Asah Asuh.

Age, M. Y. C. (2022). Bentuk-Bentuk Penalaran Paragraf Argumentasi Mahasiswa Prodi Pendidikan Keagamaan Katolik Stipar Ende. Atma Reksa : Jurnal Pastoral Dan Kateketik, 6(2), 82. https://doi.org/10.53949/ar.v6i2.138

Ahmadi, A. (2024). Correlation between Self-Awareness and Adolescent Learning Achievement Aged 14 – 15 Years Korelasi antara Self-Awareness dengan Prestasi Belajar Remaja Usia 14 – 15 Tahun. 6(1), 203–215.

Akhadiah, S; Arsjad, M. G; Ridwan. 1988. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Alatas, M. A. (2023). Implementasi Model Blended Learning dengan Google Clasroom dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, (2), 453–464. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11781

Alatas, M. A., Romadhon, S., Efendi, A. N., & Zahroh, F. (2023). Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa IAIN Madura: Teknik dan Strategi Pengelolaan Kelas Praktik Platform Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 352–360. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.8175

Amaroh, A. U. 2013. Penalaran dalam Artikel Mahasiswa Baru Jurusan Sastra Indonesa. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Arikunto, S. 1990. Prosedur Penelitian Sastra: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Copi, I. M. 1982. Introduction to Logic. New York: Macmillan Publishing Co, Inc.

Copy, L. M dan Carl. C. 1994. Introduction to Logic. New York: Macmillan Publishing Company.

Dawud. 1998. Penalaran dalam Tuturan Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.

Dawud. 2008. Perspektif Pembelajaran Bahasa Indonesia. Malang: UM Press.

Falasifa, I., & Umdaturrosyidah, U. (2021). Landasan Psikologis dalam Pengembangan Kurikulum. Jurnal Al-Qiyam, 2(1), 86–92. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v2i1.115

Fisher, A. 1998. The Logic of Real Arguments. Cambridge: Cambridge University Press.

Ishak, S. (2023). Logika dan Penalaran Dalam Ilmu Hukum dan Ilmu Hukum Islam. Jurnal Al-Mizan, 10(1), 13–26. https://doi.org/10.54621/jiam.v10i1.581

Keraf, G. 1985. Komposisi. Ende Flores: Nusa Indah.

Keraf, G. 2007. Argumentasi dan Narasi. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Keraf, G. 2007. Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Khalimi. 2011. Logika Teori dan Aplikasi. Jakarta: Gaang Persada.

Krippendorff. 1980. Content Analysis An Introduction to hx Methodology. London: Baverly Hills. Sager Publication.

Milles, M. B dan Hubberman, A. M. 1994. Analisis Dasar Kualitatif. Terjemahan Tjetjep Rohandi Rohadi. Jakarta: Universitas Indonesia.

Moleong, I. J. 2010. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Roedakaryo.

Moore, Brooke, Noel, & Ricard, Parker. 1986. Critical Thinking: Evaluation Claims and Argument In Everyday Life. New York: Mayfield Publishing Company.

Mujahidin, G. R., Irawan, E., Kusumaningrum, A. C., & Ekapti, R. F. (2021). Analisis Kemampuan Penalaran Dalam Pemecahan Masalah Sosiosaintifik Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa MTS Kelas VIII. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(3), 292–304. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i3.204

Nurshasanah dan Widodo. 1993. Keterampilan Menulis dan Pengerjakannya. Malang: Proyek Off Ikip Malang.

Oktrifianty, E. (2021). Kemampuan Menulis Narasi di Sekolah Dasar (Melalui Regulasi Diri, Kecemasan dan Kemampuan Membaca Pemahaman). CV Jejak (Jejak Publisher).

Ozaga, O. 2004. Argumentasi Essay. Bogazici University SFL.

Parera, Jos Daniel. 1991. Belajar Mengemukakan Pendapat: Standar, Logis, dan Pragmatik. Edisi Keempat. Jakarta: Erlangga.

Rani, A.; Martutik; dan Arifin, B. 2013. Analisis Wacana Tinjauan Deskriptif. Malang: Surya Pena Gemilang.

Soekadijo. 1997. Logika Dasar: Tradisional, Simbolik, dan Induktif. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Suparno dan Yunus. 2006. Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Suparno. 2006. Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Syafi’ie, I. 1989. Retorika dalam Menulis. Departemen Pedidikan dan Kebudayaan. Dirjen Dikti. P2LPTK. Jakarta

Tarigan, D. 2008. Membina Keterampilan Menulis Paragraf dan Pengembangannya. (edisi revisi). Bandung: Angkasa.

Toulmin, S; Rieke, R; dan Jamik, A. 1979. An Introduktion to Reosaning. New York. Macmillian Publishing Company.

Toulmin, Stephen, E. 1990. The Use of Argument. Cambridge: Univesity Press.

Warnick, B dan Inch, Es. 1994. Critical Thingking and Communication. New York. Macmillian Publishing Company.

Yuliana Setyaningsih, & R. Kunjana Rahardi. (2024). Dominansi Tipe-Tipe Argumentasi Anak-Anak Usia Dini dalam Perspektif Stephen Toulmin: Studi Kasus Dicto dan Ivo. (2), 425–444.

Zainurrsahman. 2011. Menulis dari Teori hingga Praktik (Penawar Racun Plagiarisme). Bandung: Alfabeta.

Published
2025-01-08
Section
Articles