Ekonomi Syariah Berbasis Entrepreneurship Center
Abstract
This research aims to examine the effectiveness of the entrepreneurship center laboratory availability at the STAIN Pamekasan Sharia Economics Study Program. This research is a descriptive quantitative research. The purpose of research in general is to describe systematically, factually, and accurately about the facts and nature of the population. Said descriptive because the research aims to make a careful assessment of the phenomenon of perception of students of Islamic Economics Study Program regarding the availability of entrepreneurship centers for all entrepreneurship courses in the semester even 2017/2018
Based on the results of the study that the effectiveness of the entrepreneurship laboratory center must be supported by the time available in the teaching and learning process in the laboratory, the average number of classes taught by lecturers in entrepreneurship courses, and the maximum ability of classes in a day in teaching entrepreneurship and most respondents answered two or just three times the maximum ability of class in a day. In addition, it must also be supported by facilities available in the entrepreneurship center laboratory such as adequate space, computers as required software, air conditioners, considering that in our place the climate is very hot, LCD as an adequate device to support laboratory activities and practical tools others that support the creation of an adequate entrepreneurship center laboratory.
[Penelitian ini bertujuan untuk menguji efektivitas ketersedian laboratorium entrepreneurship center di Program Studi Ekonomi Syariah STAIN Pamekasan. Penelitian ini adalah merupakan penelitian kuantitatif deskriptif. Tujuan penelitian secara umum adalah untuk mendeskripsikan secara sistematis, faktual, dan akurat mengenai fakta dan sifat populasi. Dikatakan diskriptif karena penelitian bertujuan untuk melakukan penilaian secara cermat terhadap fenomena persepsi mahasiswa Prodi Studi Ekonomi Syariah berkenaan dengan tersedianya entrepreneurship center untuk seluruh mata kuliah kewiraushaan pada semester genap tahun 2017/ 2018. Berdasarkan hasil penelitian bahwa efektivitas laboratorium entreprenneurship center harus di dukung oleh waktu yang tersedia dalam proses belajar mengajar di laboratorium, rata-rata jumlah kelas yang diampu oleh dosen dalam mata kuliah kewirausahaan, dan kemampuan maksimal kelas dalam sehari dalam mengajar kewirausahaan dan kebanyakan responden menjawab dua atau tiga kali saja kemampuan maksimal kelas dalam sehari. Selain itu juga harus didukung oleh fasilitas yang tersedia di laboratorium entrepreneurship center seperti ruangan yang memadai, komputer sebagai perangkat lunak yang dibutuhkan, AC mengingat di tempat kita ini iklimnya sangat panas, LCD sebagai perangkat yang memadai untuk menunjang aktivitas laboratorium serta alat-alat praktik yang lain yang mendukung terciptanya laboratorium entrepreneurship center yang memadai.]
Downloads
References
Andrias Harefa dan Eben Ezer Siadari, The Ciputra Way, Jakarta: Penerbit PT.Elex Media Komputindo, 2010.
Bambang Banu Siswoyo, Pengembangan Jiwa Kewirausahaan di Kalangan Dosen dan Mahasiswa, Jurnal Ekonomi dan Bisnis/Tahun 14/Nomor2/Juli 2009.
Ciputra, Ciputra Quantum Leap, Jakarta: Penerbit PT. Elex Media Komputindo, 2009.
Cheng Har’Abdurrahman’, Cara Kerja Generasi Entrepreneur Dunia, Yogyakarta: Taheyya, 2007.
Daryanto, Menggeluti Dunia Usaha, Yogyakarta: Penerbit GAVA MEDIA, 2012.
Hendro, Dasar-Dasar Kewirausahaan, Jakarta: Penerbit, 2011
Ma’ruf Abdullah, Wirausaha Berbasis Syariah, Yogyakarta: Penerbit ASWAJA Pressindo, 2013.
Murti dan Salamah, Metodologi Penelitian Bisnis, Yogyakarta: Andi, 2005.
Mustakim, Pembelajaran kewirausahaan Melalui Kolaborasi Antara Sekolah Dengan Dunia Usaha(Dunia Industri) Pada Siswa SMKN 3 Kudus Tahun 2013, Jurnal Equilibrium, Volume 2, No.1, Juni 2014.
Nana Herdiana Abdurrahman, Manajemen Bisnis Syariah dan Kewirausahaan, Bandung: CV. Pustaka Setia, 2013.
Riduwan. Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta, 2009.
Sugiono, Statistika Untuk Penelitian, Bandung: Alpha Beta, 2000.
Tasmara, KH.Toto, Membudayakan Etos Kerja Islami, Jakarta: Penerbit GEMA INSANI Press, 2002.
Wiedy Murtini, Sri Sumaryati, Leny Noviani, Pengembangan Laboratorium Kewirausahaan Terpadu Prodi Pendidikan Ekonomi, (Cakrawal Pendidikan, Juni 2014, Th.XXXIII.No.2).
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons Non-Commercial Share-Alike license. All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download.
• Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC)
Iqtishadia: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah by http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/iqtishadia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.iainmadura.ac.id.