MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL PADA MATA PELAJARAN PAI DI SMPN 2 PAMEKASAN
Abstract
This result of research article is describing about instructional contextual models on the subject Islamic education in SMPN 2 Pamekasan. There are three focus of it: the first, how is the perception of teacher of Islamic education on instructional contextual models in the SMPN 2 Pamekasan? Second, how is the activities instructional contextual models in on Islamic education the SMPN 2 Pamekasan? Third how is the respons of students on the instructional contextual models in on Islamic education in the SMPN 2 Pamekasan?. By this research has got information about: 1) Perception’s of Islamic education teacher about instructional contextual models in the SMPN 2 Pamekasan. 2) the activities of instructional contextual models on Islamic education in the SMPN 2 Pamekasan, and 3) the respons students on the instructional contextual models in on Islamic education in the SMPN 2 Pamekasan
Downloads
References
Arif, Saiful, Etika Profesi Guru, Surabaya: CV Salsabila Putra Pratama, 2013
Aqib, Zainal dan Rohmanto, Elham, Membangun Profesionalisme Guru dan Pengawas Sekolah, Bandung: Yrama Widya, 2007
Amri, Sofan, Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2013
Amri, Sofan, Rohman, Muhammad, Strategi dan Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2013
Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama, Pendekatan Kontekstual, Jakarta: Depdiknas, 2003
Hasibuan dan Moedjiono, Proses Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 1996
Hadi, Amirul dan Haryono, Metodologi Penelitian Pendidikan, Bandung: Pustaka Setia, tt.
Indratno, A. Ferry, Menyambut Kurikulum 2013, Jakarta: Kompas Media Nusantara, 2013
Jauhar, Muhammad, Implementasi Paikem Dari Behavioristik Sampai Konstruktivistik Sebuah Pengembangan Berbasis CTL, Jakarta: Prestasi Pustakaraya, 2011
Jihad, Asep, Haris, Abdul, Evaluasi Pembelajaran, Yogyakarta: Multi Pressindo, 2012
Kartini Kartono, Pengantar Metodologi Riset Sosial, Bandung: Mandar Maju, 1996
Kunandar, Penilaian Autentik Suatu Pendekatan Praktis, Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2014
Kurniasih, Imas, Sani, Berlin, Implementasi Kurikulum 2013: Konsep dan Penerapan, Surabaya: Kata Pena, 2014
Nurhadi, Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK, Malang: Universitas Negeri Malang, 2003
Nurdin, Muhammad, Kiat Menjadi Guru Profesional, Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2008
Majid, Abd., Pembelajaran Tematik Terpadu, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2014
Martiyono, Perencanaan Pembelajaran Suatu Pendekatan Praktis Berdasarkan KTSP Termasuk Model Tematik, Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2012
Maliki, Zainuddin, Ke Arah Paradigma Baru Pendidikan Sebuah Action Research Strategi Pembelajaran Bidang Studi Di Beberapa Madrasah Jawa Timur, Surabaya: PPM/MDC Jatim Press, 2005
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1990
Mulyono, Manajemen Administrasi dan Organisasi Pendidikan, Yogyakarta: Ar-Ruzza Media, 2008
Mulyasa, E, Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005
Muhaimin, et.al., Paradigma Pendidikan Islam Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Bandung: Rosdakarya, 2002
Muzamiraoh, Latifatul, Mida, Kupas Tuntas Kurikulum 2013, Surabaya: Kata Pena, 2013
Priatna, Nanang, Sukamto, Titi, Pengembangan Profesi Guru, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013
Poerwati, Loeloek Indah, Panduan Memahami Kurikulum 2013, Jakarta: Prestasi Pustakaraya, 2013
Prastowo, Amdi, Pengembangan Bahan Ajar Tematik, Yogyakarta: Diva Press, 2013
Ruhimat, Toto, Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Press, 2011
Rusman, Model- Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013
Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2008
Sanjaya, Wina, Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi,Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2006
Suprihatiningrum, Jamil, Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013
Suhartono, Suparlan, Wawasan Pendidikan, Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2008
Suhardan, Dadang, Supervisi Profesional Layanan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Era Otonomi Daerah, Bandung: Alfabeta, 2010
Sukardi, Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya, Jakarta: Bumi Aksara, 2012
Suyanto, Jihad, Asep, Menjadi Guru Profesional Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global, Jakarta: Esensi, 2013
Trianto, Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2011
Uno, B., Hamzah, Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif, Jakarta: Bumi Aksara, 2012
Yamin, Martinis, Strategi dan Metode Dalam Model Pembelajaran, Jakarta: GP Press Group, 2013
Yamin, Martinis, Strategi Pembelajaran Berbasis Kompetensi, Jakarta: Referensi, 2012
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC)
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.