PEMBELAJARAN KARAKTER BERBASIS NILAI-NILAI PESATREN (Studi atas Pondok Pesantren Al-Is’af Kalabaan, Guluk-guluk Sumenep)

  • Mohammad Muchlis Solichin STAIN Pamekasan
Abstract views: 83 , PDF downloads: 75

Abstract

Pesantren as a traditional islamic education institution runs the education system supported by values as the students’ characters. Keeping values of pesantren exists through teaching learning can strenghthen the taughness of the pesantren in keeping its existence in the society. This research is trying to analyze the pesantren’s values which become the characteristics of the santri and this values is developed in the teaching learning process. This research uses qualitative research with observation, interview, and documentation as the data collection procedure. From the result of the research, it can be seen that the santri’s characteristic values  which are defended in the education process in al-Is.’af Islamic boarding school are sincerity,survavibility, simplicity, asketism, spirit to teach and do worship to ALLAH.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azra, Azymardi Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernisasi Menuju Melinium Baru, Jakart:Logos wacana Ilmu,2000.

Bawani, Imam Tradisionalisme dalam Pendidikan Islam , Surabaya: Al Ikhlas, 1993.

Habîbullah, Mohammad Minhâj al Irshâd , Kalabaan: t.tp, tt

Haedari, Amin dan Ishom El-Shaha, Peningkatan Mutu Terpadu, Pesantren dan Madarasah Diniyah, Jakarta: Diva Pustaka, 2004.

Kuntowijoyo, Paradigma Islam Interpretasi Untuk Aksi, Bandung: Mizan, 1990.

Madjid, Nurcholish Bilik-Bilik Pesantren: Sebuah Potret Perjalanan. Jakarta: Paramadina 1997.

Mastuhu, Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren: Kajian tentang Unsur dan Nilai Sistem Pendidikan Pesantren, Jakarta: INIS, 1994.

Nafi’, M. Dian et.all., Praksis Pembelajaran Pesantren, Yogyakarta: LkiS,2007

Steenberik, Karel A. Pesantren, Madrasah, Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Moderen, Jakarta: LP3ES,1994.

Suteja, “Pola Pemikiran Kaum Santri:Mengaca Budaya Wali Jawa”, dalam Pesantren Masa Depan: Wacana Pemberdayaan dan Transformasi Pesantren,, ed. Marzuki Wahid.et.all. Bandung: Pustaka Hidayah, 1999.

Umar M. Said, dan Junmar Affan, Mendidik dari Zaman ke Zaman, Bandung: Jemmars, Cet. IV, 1987.

Wahid, Abdurrahman, Menggerakkan Tradisi, Essei Pesantren, ed. Hairus Salim, Yogyakarta:LKIS, 2007.

----------------, “Pesantren Sebagai Subkultur”, dalam Pesantren dan Perubahan, ed. M. Dawam Rahardjo, Jakarta: LP3ES, Cet.V, 2004.

Wahid, Marzuki, ed. et. All., Pesantren MasaDepan, Wacana Pemberdayaan dan Trnsformasi Pesantren, Bandung: Pustaka Hidayah, Cet. I, 1999.

Yasmadi, Modernisasi Pesantren: Kritikan Nurchlish Madjid Terhadap Pendidikan, Jakarta: Ciputat Press, 2002.

Yunus, Mahmud, Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Hidakarya Agung, 1985.

Ziemik, Manfred, Pesantren Dalam Perubahan Sosial ter. Butche B Soendjoyo, Jakarta: P3M Cet. I. 1986

Published
2018-03-01
Section
Articles