Integrasi Ajaran Islam dengan Ilmu Pengetahuan pada Program Studi Tadris Ilmu Pendidikan Alam IAIN Madura: Struktur Kurikulum, Strategi Pembelajaran dan Pandangan Masyarakat
Abstract
The establishment of the science study program in IAIN Madura is an attempt to integrate Islam with natural science. This study also wants to understand the views of the Madurese community about the urgency of opening the Mathematics and Natural Sciences Study Program at IAIN Madura. This research is a mixed methods research, which is a research step by combining two approaches in research, namely qualitative and quantitative. Data collection methods are interviews and documentation. At the same time, data analysis consists of data reduction, data display, and concluding. From the research that conducted, several points were made as follows: 1) The curriculum structure of the integration of Islam with the natural sciences consists of courses related to; a) institutions, b) science and expertise, c) Islamic education and education, d) study programs expertise, namely Physics, Chemistry, Biology, e) attitudes and ethics of life in society, f) science based on competitive advantage. 2) Learning strategies used Learning strategies that can be used in science learning are contextual, thematic, practical, collaborative active learning, discovery learning models. 3) The public's perception of the existence of the Science Study Program at IAIN Madura. Lecturers must include Islamic values in the science material at the Natural Science. Students in the science study program must apply Islamic values through attitudes and behavior in their activities. Lecturers are required to include Islamic values in the delivery of lecture material. Lecturers can provide Islamic guidance on student problems in studying at the IAIN Madura science study program.
(Pendirian prodi IPA IAIN Madura adalah suatu upaya untuk mengintegrasikan Islam dengan ilmu pengetahuan alam. Penelitian ini juga ingin memahami pandangan masyarakat Madura tentang urgensi pembukaan Prodi MIPA di IAIN Madura. Penelitian ini merupakan penelitian mix methods, yaitu suatu langkah penelitian dengan menggabungkan dua bentuk pendekatan dalam penelitian, yaitu kualitatif dan kuantitatif. Selain itu, strategi metode campuran bertahap (sequential mixed methods) terutama strategi eksplanatoris sekuensial. Pengumpulan data menggunakan wawancara dan dokumentasi. Sementara analisis data terdiri dari reduksi data, display data dan penarikan kesimpulan. Dari penelitian yang dilakukan dihasilkan beberapa poin sebagai berikut: 1) Struktur kurikulum integrasi Islam dengan ilmu pengetahuan alam terdiri atas mata kuliah yang berkaitan dengan a) institusi, b) keilmuan dan keahlian, c) ilmu kependidikan dan kependidikan Islam, d) keahlian prodi yaitu Fisika, Kimia, Biologi, e) sikap dan etika kehidupan di masyarakat, f) keilmuan atas dasar keunggulan kompetitif. 2) Strategi pembelajaran yang digunakan Strategi pembelajaran yang dapat digunakan dalam pembelajaran IPA adalah kontekstual, tematik, efektif, kolaboratif pembelajaran aktif, model pembelajaran penemuan (discovery). 3)Persepsi masyarakat tentang keberadaan Prodi IPA di IAIN Madura.Masyarakat sangat mengharapkan kehadiran prodi tadris IPA di IAIN Madura, IAIN adalah Lembaga Pendidikan agama Islam yang sejak dahulu dikenal di masyarakat sebagai yang mencetak sarjana. Dosen harus memasukkan nilai-nilai Islam dalam materi IPA di Prodi Tadris IPA IAIN Madura. Mahasiswa prodi IPA wajib menerapkan nilai-nilai Islam melalui sikap dan tingkah laku dalam beraktivitas. Dosen wajib memasukkan nilai-nilai islami dalam penyampaian materi kuliah. Dosen mampu memberikan bimbingan islami terhadap permasalahan mahasiswa dalam belajar di tadris IPA IAIN Madura.)
Downloads
References
Abidin, Zainal. “Integrasi Islam Dengan Fisika Dan Kimia.” Al-Afkar 5, no. 2 (2017). https://doi.org/https://doi.org/10.28944/afkar.v5i2.174.
Arifudin, Iis. “Integrasi Sains Dan Agama Serta Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam.” Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 1 (March 2, 2016). http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/edukasiaislamika/article/view/774.
Arsyad, Azhar. “Buah Cemara Inegrasi Dan Interkoneksitas Sains Dan Ilmu Agama.” HUNAFA; Jurnal Studia Islamika 8, no. 1 (2011): 1–25. https://doi.org/10.24239.
Baiquni, Ahmad. AL Qur’an Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi. Yogyakarta: Dana Bhakti Wakaf, 1995.
Barizi, Ahmad. Pendidikan Integratif: Akar Tradisi Dan Integrasi Keilmuan Pendidikan Islam. Malang: UIN-Maliki Press, 2011.
Chanifudin, Chanifudin, and Tuti Nuriyati. “Integrasi Sains Dan Islam Dalam Pembelajaran.” ASATIZA: Jurnal Pendidikan 1, no. 2 (2020): 212–29. https://doi.org/10.46963/asatiza.v1i2.77.
Darda, Abu. “Integrasi Ilmu Dan Agama: Perkembangan Konseptual Di Indonesia.” Jurnal At-Ta’dib 10, no. 1 (2015): 33–46.
Fauzan. “Integrasi Islam Dan Sains Dalam Kurikulum Program Studi Pendidikan Guru MI Berbasis KKNI.” JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education) 1, no. 1 (2017): 1–13. https://doi.org/10.32934/jmie.v1i1.21.
Habibi, Akhmad, Amirul Mukminin, Johni Najwan, Muhammad Sofwan, Septu Haswindy, Lenny Marzulina, Muhammad Sirozi, and Kasinyo Harto. “Investigating EFL Classroom Management in Pesantren: A Case Study.” The Qualitative Report 23, no. 9 (2018): 2105–23. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2018.3117.
Irawan. “Integrasi Sains Dan Agama: Suatu Tinjauan Epistemologi.” Tawshiyah 11, no. 1 (2016): 124–49.
Madura, IAIN. “Visi, Misi, Tujuan Dan Strategi.” Accessed December 10, 2021. https://iainmadura.ac.id/site/data/1.3.
Maidar Darwis. “Kompetensi Lulusan (Out-Put) Perguruan Tinggi Agama Islam (PTAI) Dalam Menghadapi Era Globalisasi.” FITRA 1, no. 2 (July 24, 2018). http://jurnal.staitapaktuan.ac.id/index.php/fitra/article/view/11.
Muhson, Ali, Daru Wahyuni, Supriyanto Supriyanto, and Endang Mulyani. “Analisis Relevansi Lulusan Perguruan Tinggi Dengan Dunia Kerja.” Jurnal Economia 8, no. 1 (April 28, 2012): 42–52. https://doi.org/10.21831/ECONOMIA.V8I1.800.
Muhyi, Abdul, Sekolah Tinggi, Agama Islam, and Asshiddiqiyah Karawang. “Paradigma Integrasi Ilmu Pengetahuan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.” MUTSAQQAFIN: Jurnal Pendidikan Islam Dan Bahasa Arab 1, no. 01 (August 12, 2018): 45–64. https://doi.org/https://doi.org/10.46257/mutsaqqafin.v1i01.24.
Mustofa, Ali, Stit Al-Urwatul, and Wutsqo Jombang. “Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam .” CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman 5, no. 1 (2019). http://jambi.kemenag.go.id.
Mustopo, Ali. “Integrasi Agama Dan Ilmu Pengetahuan.” Jurnal Al-Afkar 5, no. 2 (2017): 81–110. http://ejournal.fiaiunisi.ac.id/index.php/al-afkar/article/download/176/145.
Muttaqin, Ahmad. “Konstruksi Kurikulum Sains Islam Keindonesiaan (Integrasi Islam, Sains Kealaman, Sains Humaniora Dan Keindonesiaan).” EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan 16, no. 1 (2018): 80–93. https://doi.org/10.32729/edukasi.v16i1.460.
RI, Undang-Undang. “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional,” 2003.
Semaranatha, I M, I B P Mardana, and N K Rapi. “TINDAK GURU FISIKA DALAM PENERAPAN PEMBELAJARAN BERPUSAT PADA SISWA DI SMA NEGERI 1 SAWAN.” Wahana Matematika Dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya 10, no. 1 (November 25, 2017): 49–59. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/wms.v10i1.12657.
Sinambela, Lijan Poltak. “Profesionalisme Dosen Dan Kualitas Pendidikan Tinggi.” Jurnal Sosial Dan Humaniora 2, no. 2 (December 31, 2017): 579–96. https://doi.org/10.47313/PPL.V2I4.347.
Turmudi. Islam Sains & Teknologi: Menggagas Bangunan Keilmuan Fakultas Sains Dan Teknologi Islam Masa Depan. Malang: UIN-Maliki Press, 2006.
Yuliawati, Sri. “Pendidikan Kajian Implementasi Tri Dharma Perguruan Tinggi Sebagai Fenomena Pendidikan Tinggi Di Indonesia.” Accessed December 10, 2021. https://media.neliti.com/media/publications/218712-kajian-implementasi-tri-dharma-perguruan.pdf.
Zulfahmi, HB. “Indikator Pembelajaran Aktif Dalam Konteks Pengimplementasian Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, Dan Menyenangkan (Pakem).” Al-Ta Lim Journal 20, no. 1 (2013): 278–84. https://doi.org/10.15548/jt.v20i1.24.
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC)
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.