KERUKUNAN INTERN UMAT BERAGAMA DI KOTA GERBANG SALAM (Melacak Peran Forum Komunikasi ORMAS Islam [FOKUS] Pamekasan)
Abstract
Creating the harmony life in both intern and extern the members of religious community in pluralism is not an easy way. It needs process, as well as social, education, economic, politic especially ideology from each different member of religious. Therefore, it needs serious attention and skill from all sectors: government, public figure and society both individual and group. Forum Komunikasi ORMAS Islam (FOKUS) Pamekasan as the coordinator of silat al-rahim of some ORMAS in Pamekasan commits to realize the harmony life among members of society. Through social activity done, FOKUS has given contribution in realizing the harmony life among members of religious.
Copyright (c) by NUANSA
Downloads
References
Amin, Ainur Rofiq al- Membongkar Proyek Khilafah Ala Hizbut Tahrir di Indonesia Yogyakarta: LkiS, 2012.
Arifin, Syamsul, Ideologi dan Praksis Gerakan Sosial Kaum Fundamentalis: Pengalaman Hizb al-Tahrir Indonesia, Malang: UMM Press, 2005.
Aritonang, Jan S., Sejarah Perjumpaan Kristen dan Islam, Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2004.
Azizy, A. Qodri A. “Al-Qur’an dan Pluralisme Agama”, dalam Profetika, Jurnal Studi Islam vol. I Januari 1999, hlm. 18-19.
Azra, Azyumardi, Konteks Berteologi di Indonesia Pengalaman Islam, Jakarta: Paramadina1999.
________, “Toleransi Agama dalam Masyarakat Majemuk: Perspektif Muslim Indonesia” dalam Merayakan Kebebasan Beragama: Bunga Rampai 70 Tahun Djohan Effendi. Elza Peldi Taher (ed), Jakarta: ICRP bekerjasama dengan Kompas, 2009.
Bukhari, Muhammad bin Ismail Abu Abdillah al-, Sahih al-Bukhari: Bab Ajr al-Hakim idza Ijtihada, Hadith no. 6919, Dar Ibn Kathir, cet III 1987, vol, VI.
Bourdieu, Pierre, Language and Symbolic Power, Oxford: Polity Press, 1999.
Daulay, Richard M. Mewaspadai Fanatisme Kesukuan: Ancaman Disintegrasi Bangsa Jakarta: Depatemen Agama RI, 2003.
Dunlop, Knight, Religion, Its Function in Human Life, New York, 1946.
Effendi, Bachtiar, Islam dan Negara, Jakarta: Paramadina, 1997.
Ensklopedi Pamekasan: Alam, Masyarakat, dan Budaya, Pamekasan: Pemkab Pamekasan bekerjasama dengan Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Gajah Mada Yogyakarta, 2010.
Galtung, Johan, “Kekerasan Budaya” dalam Teori-teori Kekerasan, ed. Thomas Santoso. Jakarta: Ghalia Indonesia-UK Petra, 2002.
Geertz, Clifford, Abangan, Santri, Priyai Dalam Masyarakat Jawa, Jakarta: PT Pustaka Jaya, 1983.
Gulen, M. Fethullah, Cinta dan Toleransi, terj. Asrofi Sodri, Tangerang: Bukindo Erakarya Publishing, 2011.
Hariyanto, Elit, Massa, Dan Konflik: Suatu Bahasan Awal, Yogyakarta: Pusat Antar Universitas Gadjah Mada, 1991.
Hidayat, Komaruddin, “Membangun Teologi Dialogis dan Inklusivistik” dalam Passing Over: Melintas Batas Agama, Komaruddin Hidayat (ed), Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama Bekerjasama dengan Yayasan Paramadina, 2001.
Huntington, Samuel P., Benturan Antarperadaban Dan Masa Depan Politik Duni, Yogyakarta: Penerbit Qalam, 2003.
Jamhari dan Jajang Jahroni, Gerakan Salafi Radikal di Indonesia. Jakarta: Rajawali pers dan PPIM, 2006.
Jonge, Huub De, Garam, Kekerasan dan Aduan Sapi, Yogyakarta: LkiS, 2011.
Johnson, Doyle Paul, Teori Sosiologi Klasik dan Modern, Jakarta: PT. Gramedia, 1986.
Kimbal, A. Charles, “Muslim-Christian Dialogue”, dalam J.L. Esposito (ed). The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World, Vol 3, New York: Oxford University Press, 1995.
Kuntowijoyo, Perubahan Sosial dalam Masyarakat Agraris Madura 1850-1940, Jogjakarta: MATA BANGSA, 2002
Liliweri, Alo, Prasangka &Konflik: Komunikasi Lintas Budaya Masyarakat Multikultural, Yogyakarta: LKiS, 2009.
Lyden (ed), Enduring Issues in Religion, San Diego: Greenhaven Press, 1995.
Madjid, Nurcholis, Islam Agama Kemanusiaan: Membangun Tradisi dan Visi Baru Islam Indonesia, Jakarta: Paramadina, 1995.
________, ”Dialog Diantara Ahl Kitab (ahl al Kitab) Sebuah Pengantar” dalam Tiga Agama Satu Tuhan: Sebuah Dialog (ed) George B. Grose & Benjamin J. Hubbard Bandung: Mizan, 1998.
Martono, Nanang, Kekerasan Simbolik di Sekolah Sebuah Ide Sosiologi Pendidikan Pierre Bourdieu, Jakarta: Raja Grafindo Persada:2012.
Mas’ud, Abdurrahman, Dari Haramain Ke Nusantara: Jejak Intelektual Arsitek Pesantren Jakarta: Kencana, 2006.
Masduqi, Irwan, Berislam Secara Toleran: Teologi Kerukunan Umat Beragama, Bandung: Mizan 2011.
Mun’im DZ, Abdul ,“MengukuhkanJangkar Islam Nusantara”, Tashwirul Afkar Jurnal Refleksi Pemikiran Keagamaan dan Kebudayaan.Edisi No. 26 Tahun 2008, hlm. 6.
Mursanto, R.B. Riyo “Peter Berger Realitas Sosial Agama” dalam Diskursus Kemasyarakatan dan Kemanusiaan, penyunting: Tim Redaksi Driyakara, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 1993.
Nafis, Muhamad Wahyuni, “Refrensi Historis bagi Dialog Antaragama” dalam Passing Over: Melintas Batas Agama, Komaruddin Hidayat (ed), Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama Bekerjasama dengan Yayasan Paramadina, 2001.
Nasr, Sayyed Hossein, Islam dan Nestapa Manusia Modern, Bandung: Pustaka, 1983.
Nimer, Muhammad Abu, Islam dan Bina Damai. Terj. Mohammad Rifki, Jakarta: Paramadina, 2011.
Nor Hasan, “Kerukunan Umat Beragama: Studi atas Peran Nahdlatul Ulama dalam Mewujdkan Toleransi Berragama di Pamekasan”, Disertasi, Surabaya: Pascasarjana IAIN Sunan Ampel, 2013.
Noor, Kautsar Azhari, “Passing Over: Memperkaya Pengalaman Keagamaan” dalam Komaruddin Hidayat & Ahmad Gaus AF: Passing Over: Melintas Batas Agama, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama Bekerjasama dengan Yayasan Paramadina, 2001.
Rachman, Budhy Munawar, Islam Pluralis: Wacana Kesetaraan Kaum Beriman, Jakarta: Paramadina, 2001.
Rahadjo, M. Dawam “Fanatisme dan Toleransi” dalam, Irwan Masduqi, Berislam Secara Toleran: Teologi Kerukunan Umat Beragama, (Bandung: Mizan, 2011), hlm. xxvi. Rahardjo,
________, Merayakan Kemajemukan Kebebasan dan Kebangsaan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2010.
Rakhmat, M. Imdadun, Arus Baru Islam Radikal Transmisi Revivalisme Islam Timur Tengah ke Indonesia, Jakarta: Erlangga, 2007.
Rahmat, M.Imdadun dan Khamami Zada, “Agenda PolitikGerakan Islam Baru”, Tashwirul Afkar JurnalRefleksi Pemikiran Keagamaan dan Kebudayaan Edisi No. 16 Tahun 2004, hlm. 27.
Rifai, Mien Ahmad, Manusia Madura Pembawaan, Perilaku, EtosKerja, Penampilan dan Pandangan Hidupnya Seperti Dicitrakan Peribahasanya, Yogyakarta: Pilar Media, 2005.
Ritzer, George dan Douglas J. Goodman, Teori Sosiologi Modern.Terj.Alimandan, Jakarta: Kencana, 2004.
Romli, Muhammad Guntur, Ustadz Saya Sudah di Surga, Jakarta: Katakita, 2010.
Shihab, Quraish, “Mengikis Fanatisme dan Membangkitkan Toleransi” dalam Menuju Persatuan Umat: Pandangan Intelektual Muslim Indonesia, Penyunting Haidar Baqir, (Bandung: Mizan,2012), 142.
Schoun, Frithjof, Mencari Titik Temu Agama-agama, Jakarta: Pustaka Fidaus, 1987.
Sitompul, Einer, “Klaim Kebenaran Agama VS Wawasan Multi-Kultural”, Damai di Dunia Damai Untuk Semua ed. Muhaimin, Jakarta: Puslitbang dan Diklat Keagamaan Depag, 2004.
Smith, Wilfed Cantwell, Islam in Modern History, Princeton N.J: Princiton University Press, 1957.
Sumbulah, Umu, Islam “Radikal” dan Pluralisme Agama: Studi Konstruksi Sosial Aktivis Hizb al-Tahrir dan Majlis Mujahidin di Malang tentang Agama Kristen Yahudi, Jakarta: Balitbang dan Diklat Kementrian Agama, 2010.
Susanto, Edi, Nor Hasan, Saiful Arif, Radikalisasi Kehidupan Keberagamaan di Kabupaten Pamekasan, Pamekasan: P3M STAIN Pamekasan, 2013.
Syarif, Zainuddin ,Dinamika Politik Kiai Dan Santri Dalam PILKADA Pamekasan, Disertasi, Surabaya: Pascasarjana IAIN Sunan Ampel, 2010.
Panikkar, Raimundo, Dialog Intra Religius, Yogyakarta: Kanisius, 1994.
Peter L. Berger, The Social Reality of Relgion, Penguin Books, Harmondsworth, Middlesix, 1967.
Zahra, Abu, Malik: Hayᾱtuhu wa Asruhu, Arauhu wa Fiqhuhu, Kairo: Darl al-Fikr al-Arabi, 2002.
Zebiri, Muslim and Christian, Face to Face, Oxford: Oneworld, Kate, 1997.
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC)
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.