IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN AKTIF DALAM PAI DI ERA KURIKULUM MERDEKA

  • Habib Zainuri Universitas Kutai Kartanegara
  • Lutfhy Aria Yudiarta Universitas Kutai Kartanegara
  • Baharudin Latif Universitas Kutai Kartanegara
Abstract views: 111 , PDF downloads: 167
Keywords: Active Learning Models in Islamic Religious Education (PAI), During The Merdeka Curriculum Era

Abstract

The curriculum is a fundamental component of education that formulates the objectives, content, and learning activities. The method used in this article is a literature review, which involves collecting data by understanding and analyzing theories from various relevant sources. The utilization of instructional media that supports learning requires teachers to have the skills to select and use media that facilitate active learning methods. The implementation of active learning models in Islamic Religious Education (PAI) within the context of the Merdeka Curriculum era has a positive impact on enhancing student engagement, 21st-century skills, and a more relevant understanding of religion in real life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlini, Miza Nina, Anisya Hanifa Dinda, Sarah Yulinda, Octavia Chotimah, and Sauda Julia Merliyana. “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 6, no. 1 (2022): 974–980.
Agustri, Rohida, and S D Negeri Kesugihan. “Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Yang Inklusif Di SDN Kesugihan Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Memiliki Peran Sentral Dalam Kurikulum Mendalam Tentang Agama , Nilai-Nilai Keagamaan , Serta Moralitas Dalam Kehidupan Konteks Pendidik” (2023).
Akmal, Shaidatul, and Eka Yusnaldi. “Implementasi Strategi Pembelajaran Aktif Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas 4 Madrasah Ibtidaiyah” 13, no. 3 (2024): 2995–3004.
Alkalah, Cynthia. Revolusi Kurikulum Membangun Pondasi Pendidikan Abad Ke-21. Vol. 19, 2016.
Apriyanti, Helly. “Penyusunan Perencanaan Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka.” Education Journal : Journal Educational Research and Development 7, no. 1 (2023): 15–20.
Eddi Lion, Yetrie Ludang, and Herry Palangka Jaya. “Edukasi Penerapan Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Di Masa Pandemi Covid-19 Desa Telangkah.” J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat 2, no. 1 (2022): 3635–3642.
Emira Hayatina Ramadhan, and Hindun Hindun. “Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Membantu Siswa Berpikir Kreatif.” Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya 2, no. 2 (2023): 43–54.
Faudy Akbar, Rofiq, Muhammad Jodi Prasetiyo, Mohammad Ilham, and Zaki Zakaria. “Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Peserta Didik Di MTS N 1 Kudus.” Jurnal Sosial Dan Humaniora 1, no. 4 (2024): 44–56.
Fauzan, Muhammad Faza, Lusty Aman Nadhir, Susi Kustanti, and Suciani Suciani. “Pembelajaran Diskusi Kelompok Kecil : Seberapa Efektif Kah Dalam Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis Pada Siswa ?” Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 8, no. 3 (2022): 1805.
Fauzi, Muhammad Noor. “Problematika Guru Mengimplementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran PAI Di Sekolah Dasar.” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 7, no. 4 (2023): 1661.
Hasanah, Uswatun. “Strategi Pembelajaran Aktif Untuk Anak Usia Dini.” INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan 23, no. 2 (2018): 204–222.
HRukiyanto, Hanafiah. “Pemanfaatan Teknologi Dalam Menunjang Pembelajaran: Pelatihan Interaktif Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan.” Community … 4, no. 6 (2023): 13121–13129.
Iskandar, Iskandar, and Dini Maeshalina. “Efektivitas Penggunaan Metode Discovery Learning, Inquiry, Dan Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis.” Jurnal Pendidikan Akuntansi & Keuangan 8, no. 1 (2020): 55–68.
Kasi, Rades. “Pembelajaran Aktif : Mendorong Partisipasi Siswa.” Jurnal Pembelajaran 1, no. 1 (2022): 1–12.
Kusuma, Ria Nata, and Nurul Latifatul Inayati. “Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran PAI Di SMP Muhammadiyah 7 Banyudono.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 12, no. 2 (2023): 1377–1390.
Lathifah, Umma, and Triono Ali Mustofa. “Keselarasan Kurikulum Merdeka Dengan Kurikulum ISMUBA Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP PK Muhammadiyah Kottabarat Surakarta.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 13, no. 2 (2024): 1413–1424.
Muis, Muhammad Aufa, Rizki Romadhan, Dengan Model, Problem-based Learning Pada, Mata Pelajaran, and Pendidikan Agama. “IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN KOPERATIF DENGAN MODEL PROBLEM-BASED LEARNING PADA MATA” 8 (2023): 531–540.
Mulyana, Cahya, Andrea Frendi Zega Ramdani, and Nur’ainiyah. “Analisis Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sman 12 Bandung.” Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam 8, no. 1 (2023): 1–14.
Nadhiroh, Syifaun, and Isa Anshori. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Fitrah: Journal of Islamic Education 4, no. 1 (2023): 56–68.
Nawawi, Muhammad Latif, Wakib Kurniawan, and M Abdun Jamil. “Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Lembaga Pendidikan Era Society 5.0 (Studi Kasus Pada Sekolah Menengah Atas (SMA) Bustanul ‘Ulum Anak Tuha).” Jurnal Tarbiyah Islamiyah 8 (2023): 899–910.
Novita Sari, Dewi. “Penerapan Teori Humanistik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dengan Pendekatan Pembelajaran Aktif (Active Learning) Di SDIT Insan Kamil Kaur.” GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam 2, no. 8 (2022): 81–85.
Purwanto, Burhan Eko, and Tri Mulyono. “Implementasi Model Pembelajaran Aktif , Kreatif , Efektif , Dan Menyenangkan ( Pakem ) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Mewujudkan Sekolah Unggulan Di SDN Siwungkuk 01 Brebes” 5, no. 1 (2024): 896–901.
Qusyairi, Lalu A. Hery. “Pemanfaatan Media Dalam Metode Simulasi Pada Pembelajaran PAI.” PENSA : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial 2, no. 2 (2020): 195–211.
Rehalat, Aminah, and Zuhria Nurul ’Ainy. “Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Active Learning, Berpikir Kritis, Pada Masa Pandemi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa.” JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan) 6, no. 1 (2022): 36–47.
Rini, Atik Puspita, Naufal Fikri Firmansyah, Nugraheni Widiastuti, Yunitha Ike Christyowati, and Achmad Noor Fatirul. “Pendekatan Terintegrasi Dalam Pengembangan Kurikulum Abad 21.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH) 2, no. 2 (2023): 171–182.
Rivki, Muhammad, Adam Mukharil Bachtiar, Teknik Informatika, Fakultas Teknik, and Universitas Komputer Indonesia. “STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR BAHASA INDONESIA” 7, no. 112 (2021): 175–184.
Suhandi, Awalia Marwah, and Fajriyatur Robi’ah. “Guru Dan Tantangan Kurikulum Baru: Analisis Peran Guru Dalam Kebijakan Kurikulum Baru.” Jurnal Basicedu 6, no. 4 (2022): 5936–5945.
Supriatna, Nana, Hasyim Asy’ari, and M Afif Zamroni. “Implementasi Active Learning Dalam Pembelajaran PAI Di SMK Negeri Tegalwaru Purwakarta.” Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan 4, no. 1 (2024): 146–162.
Susilowati, Evi. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” Al-Miskawaih: Journal of Science Education 1, no. 1 (2022): 115–132.
Taufik, Ahmad, M. Ridwan Habibi, Munawir Gazali, and L. Hasan Ashari. “Sosialisasi Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Menerapkan Authentic Assesment Dalam Pembelajaran.” BEGAWE: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1, no. 1 (2023): 19–25.
Wahid, Latiful. “PERAN GURU AGAMA DALAM MENANAMKAN KESADRAN SOSIAL PADA SISWA DISEKOLAH MENENGAH” 6, no. 2 (2023): 605–612.
Widygea Marbella, Hanna, and Rusman Risalah. “Implementasi Pembelajaran Merdeka Belajar Pada PAI Dalam Meningkatkan Keaktifan Dan Kreativitas Siswa.” Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam 9, no. 2 (2023): 760–774.
Published
2025-04-26
Section
Journal Articles