Efektivitas Permainan Sirkuit Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun

  • Nindya Nur Annisatul Universitas Negeri Surabaya
  • Muhammad Reza Universitas Negeri Surabaya
  • Melia Dwi Widayanti Universitas Negeri Surabaya
  • Dewi Komalasari Universitas Negeri Surabaya
Abstract views: 129 , PDF downloads: 0

Abstract

Gross motor skills in early childhood is one aspect of development that is very influential on the process of growth and development of the child. Not a few early childhood experience limitations in carrying out gross motor activities to develop their abilities. This circuit game activity is an alternative for children to improve aspects of gross motor development. This experimental study aims to determine the effectiveness of circuit games on gross motor development in early childhood. This research uses a Quasi Experimental Design type of research. Data collection techniques using observation sheets and tests to children. The data analysis technique in this research is quantitative data. Experiments will be carried out on children aged 5-6 years. The results of the effectiveness test used the Mann-Whitney test and showed a reduction in the scores of the experimental group with the control group and obtained an Asymp.sig (2-tailed) value of 0.002 < 0.05 for the experimental group and 0.004 < 0.05 for the control group. Circuit games are another form of children's learning by playing. By providing stimulation for gross motor development in the form of circuit games. It can be concluded that circuit games have a significant effect on gross motor development of children aged 5-6 years. The results of this study are about the gross motor development of children who develop through circuit game stimulation

Downloads

Download data is not yet available.

References

(2003). Undang-Undang No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas

Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.

Ari Kusuma Sulyandari dan Mutiara Sari Dewi, Pengembangan Sirkuit Bongkar Pasang Untuk Aktivitas Fisik Motorik Kasar Di Lembaga Prasekolah Dengan Lahan Minimalis, (Volume 6, Nomor 2, Januari 2020 || SELING: Jurnal Program Studi PGRA), h. 174

Ari Sofia dan Nia Fatmawati,pembelajaran motorik kasar melalui permainan sirkuit warna,(Jurnal Pendidikan Progresif, Vol. VI No. 1 April 2016), h. 17-.18

Depdiknas. 2009. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009 tentang Standar Pendidikan Anak Usia dini.

Dwi Ayu Winda Astari Dkk, “penerapan metode demonstrasi melalui kegiatan senam irama berbantuan media audio untuk meningkatkan perkembangan motorik kasar anak”. E-journal PG-PAUD ,Vol 3, No 1 (Tahun 2015), h.2

Dwijawiyata. 2013. Mari bermain (edisi revisi, permainan kelompok untuk anak). Jakarta:Kanisius

Fajar, Y. W., & Ratnasar, E. (2015). Efektivitas Permainan Sirkuit Pintar Melatih Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(2), 133-139

Mansur. 2005, Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Morrison, G. S. 2012. Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Terjemahan Suci Romadhona & Apri Widiastuti. Jakarta: PT. Indeks. 2008.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Rifki Jamaluddin, Hendrik Mentara, dan Cristian Kungku, Circuit training meningkatkan kecepatan menggiring bola siswa sma negeri 1 tojo una-una, (Tadulako Journal Sport Sciences and Physical Education Volume 7, Nomor 2 Juli – Desember 2019 ISSN 2581-0383), h.80-81

Rini Endang (2018). Perkembangan Motorik, Yogyakarta : UNY Press

Rohma, M. D. R. dan D. (2016). Pengaruh Latihan Circuit Training Terhadap Penurunan Lemak Tubuh Dan Peningkatan Kemampuan Daya Tahan Aerobik (VO2MAX). Jurnal Kepelatihan Olahraga, 8, 88–89.ssccc

Slamet Riyadi. (2017). peningkatan aktivitas dan hasil belajar sprint melalui permainan sirkuit. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 18, 2.

Sofia, A. & Fatmawati N. (2016). Pembelajaran motorik kasar melalui permaian sirkuit warna, Jurnall Pendidikan Progresif, 6(1), 17-25.

Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. In CV Alfabeta. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.3929/Ethz-B-000238666

Syahrum, & Salim. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif.Pdf (P. 184).

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa, Kamus Bahasa Indonesia(Jakarta: Pusat Bahasa, 2008), h. 968.

Ulfa Kristinawati. (2016). Mengembangkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Permainan Sirkuit Kata Dengan Media Kartu Kata Bergambar Pada Anak Kelompok B Tk Pkk Pulerejo 02 Kecamatan Bakung Kabupaten Blitar. Universitas Nusantara Pgri Kediri.

Wina Sanjaya, Penelitian Tindakan Kelas, (Jakarta: Prenada Media), h. 46

Yuliana. (2020). Corona Virus Disease (Covid-19); Sebuah Tinjauan Literatur. Wellness and Healthy Magazine, 2(1), 187-192.

Yuliani Nurani Sujiono, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini(Jakarta: PT Indeks, 2005), h. 7.

Published
2022-09-01
Section
Articles