Workshop media pembelajaran berbasis kurikulum merdeka untuk meningkatkan Technological Knowledge (TK) Guru SDN No. 60 Lembang
Abstract
Implementing the Merdeka Belajar curriculum requires teachers to master technology (technological knowledge) in learning. However, until now, many teachers in schools still have not optimally mastered technology to carry out learning due to a lack of understanding of using information technology-based learning media. This condition impacts the learning process ineffectiveness due to the learning loss during the coronavirus pandemic and students' enthusiasm for learning because they cannot study independently at home. To resolve the issue, it is necessary to improve the ability of teachers to manage the learning process by utilizing information technology-based learning media, such as e-books based on multimedia learning. Through the Participatory Action Research, the service activities were carried out by conducting workshops and teacher assistance in designing information technology-based learning media in the form of e-books or flipbooks that contain multimedia content with the help of the Canva-heyzine application. The results revealed that there was an increase in teachers' technological abilities in designing multimedia-based learning media.
(Penerapan kurikulum merdeka belajar menuntut guru untuk menguasai teknologi (technological knowledge) dalam pembelajaran. Namun, hingga saat ini, penguasaan teknologi untuk melaksanakan pembelajaran masih banyak yang belum optimal karena kurangnya pemahaman menggunakan media pembelajaran yang berbasis teknologi informasi. Kondisi ini berimbas kepada kurang efektifnya proses pembelajaran yang mengakibatkan terjadinya learning loss di masa pandemi virus corona dan berkurangnya semangat belajar siswa karena tidak mampu belajar secara mandiri di rumah. Untuk mengatasi masalah tersebut, maka perlu meningkatkan kemampuan guru dalam mengelolah proses pembelajaran dengan memanfaatkan media-media pembelajaran berbasis teknologi informasi seperti penggunaan e-book berbasis multimedia pembelajaran. Dengan pendekatan Participatory Action Research, kegiatan pengabdian dilakukan menggunakan metode workshop dan pendampingan guru dalam mendesain media pembelajaran yang berbasis teknologi informasi berupa e-book berbentuk flipbook yang memuat konten multimedia dengan bantuan aplikasi canva-heyzine. Sasaran peserta workshop adalah guru-guru SDN No. 60 Lembang. Hasil yang diperoleh setelah melaksanakan kegiatan ini yaitu terdapat peningkatan kemampuan teknologi guru dalam mendesain media pembelajaran berbasis multimedia.)
Downloads
References
Afandi, A., Laily, N., Wahyudi, N., Umam, H. M., & Kambau, A. R. (2022). Metodologi Pengabdian Masyarakat. Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.
Ahmad, S., Zen, Z., Masniladevi, Kenedi, A. K., & Sherlyane, H. (2022). Pelatihan Peningkatan Kemampuan Technological Pedagogic Content Knowledge Guru Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 7(2), 950–956.
Anggraeny, D., Nurlaili, D. A., & Mufidah, R. A. (2020). Analisis Teknologi Pembelajaran dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Fondatia : Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 150–157. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia
Aptika Kominfo. (2020). Laporan Hasil Survei Literasi Digital Indonesia Tahun 2020. sumber: https://aptika.kominfo.go.id/wp-content/uploads/2020/11/Survei-Literasi-Digital-Indonesia-2020.pdf
Aqib, Z., & Murtadlo, A. (2022). A-Z Ensiklopedia Metode Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Andi.
Arifin, N. A., Ismail, I., Daud, F., & Azis, A. (2021). Pelatihan Aplikasi Canva Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Technological Knowledge Guru Sekolah Menengah di Kabupaten Gowa. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarkat UNM, 468–472.
Cerelia, J. J., Sitepu, A. A., Azhar, F. L. N., Pratiwi, R. I., Almadevi, M., Farras, N. M., Azzahra, S. T., & Toharudin, T. (2021). Learning Loss Akibat Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di Indonesia. SEMINAR NASIONAL STATISTIKA X.
Fatah, M., Suud, M. F., & Chaer, T. M. (2021). Jenis-Jenis Kesulitan Belajar dan Faktor Penyebabnya Sebuah Kajian Komperehensif pada Siswa Smk Muhammadiyah Tegal. Psycho Idea, 19(1), 89-102. http://dx.doi.org/10.30595/psychoidea.v19i1.6026
Fitriyana, H., Setyosari, P., & Ulfa, S. (2021). Analisis Kemampuan Technological Knowledgecalon Guru Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(4), 348-355. http://dx.doi.org/10.17977/um038v4i42021p348
Ganes, S. W., & Imam, B. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Ecoducation Journal, 5(1), 1-15. https://doi.org/10.33503/ecoducation.v5i1.1882
Humairah, E. (2022). Penggunaan Buku Ajar Elektronik (E-Book) Berbasis Flipbook Guna Mendukung Pembelajaran Daring di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Batch 1, 66–71. https://prosiding.amalinsani.org/index.php/semnas/article/download/8/18
Iseu, S. P., Nana, H., & Aan, S. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Hands Move dengan Konteks Lingkungan Pada Mapel IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 34-48. http://dx.doi.org/10.24042/terampil.v6i1.4100
Kismawati, R., Ernawati, T., & Winingsih, H. P. (2022). Pengembangan E-Komik Berbasis Heyzine Flipbook pada Materi Sistem Pencernaan bagi Peserta Didik Kelas VIII SMP. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 359–370.
Masadeh, M. (2012). Training, Education, Development and Learning: What is the Difference? Europan Scientific Journal, 8(1).
Nursyam, A. (2018). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. EKSPOSE: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan, 18(1), 811–819. http://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/ekspose
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran Diferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agun. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/sendiksa/article/view/27283/7745
Purwasi, L. A., & Refianti, R. (2022). Workshop Penggunaan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kompetensi Para Guru Sekolah Dasar. Community Engagement & Emergence Journal, 3(3), 320–332. https://journal.yrpipku.com/index.php/ceej
Rosyid, A. (2016). Technological Pedagogical Content Knowledge: Sebuah Kerangka Pengetahuan bagi Guru Indonesia di Era MEA. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan, 446-454.
Sari, L. S., & Fatonah, S. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1699–1703.
Sari, W. N., & Ahmad, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2819–2826. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1012
Syamsidar, S., Hasanuddin, H., & Yunus, S. R. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII SMPN 24 Makassar (Studi pada Materi Pokok Sistem Pencernaan). Jurnal IPA Terpadu, 7(1), 62–70. https://doi.org/10.35580/ipaterpadu.v7i1.27311
Umiyati, D., & Joko, S. M. (2014). Perbandingan Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar antara Siswa Kelas X.6 dengan Kelas X.7 pada Mata Pelajaran Biologi Materi Virus (Study Kasus di SMAN 1 Sukagumiwang – Indramayu). UPEMASI-PBIO, 1(1), 106–108.
Yeni, E. M. (2015). Kesulitan Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jupendas: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 1-10
Copyright (c) 2023 PERDIKAN (Journal of Community Engagement)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
In order for PERDIKAN to publish and disseminate research articles, we need publishing rights. This is determined by a publishing agreement between the author and PERDIKAN. This agreement deals with the transfer or license of the copyright to PERDIKAN and authors retain significant rights to use and share their own published articles. For both subscription and open access articles, published in proprietary titles, PERDIKAN is granted the following rights:
- The right to provide the article in all forms and media so the article can be used on the latest technology even after publication.
- The authority to enforce the rights in the article, on behalf of an author, against third parties, for example in the case of plagiarism or copyright infringement.
Copyright aims to protect the specific way the article has been written to describe an experiment and the results. PERDIKAN is committed to its authors to protect and defend their work and their reputation and takes allegations of infringement, plagiarism, ethic disputes and fraud very seriously.
If an author becomes aware of a possible plagiarism, fraud or infringement we recommend contacting their PERDIKAN publishing contact who can then liaise with our in-house legal department. Note that certain open access user licenses may permit