Meningkatkan Semangat Belajar di Rumah dengan Teknik Mind Mapping pada Siswa Kelas 1 SD di Dusun Rokoro Desa Taro’an, Kecamatan Tlanakan, Kabupaten Pamekasan
Abstract
The Covid-19 pandemic has shifted teaching and learning activities from school to home. Students are given homework as a way of learning at home. However, this only burdens students and parents. We need a way to increase students’ enthusiasm for learning. Therefore, the purpose of this study is to increase enthusiasm of student in learning at home with mind mapping techniques. It also aims to overcome their boredom in doing assignments that are piled up due to Covid-19 besides not understanding the subject matter. The research method used is action research, because this study applies an action learning at home using mind-mapping techniques. The results showed that learning by using mind mapping technique is able to improve the spirit of student learning because basically, they like learning with media images. Therefore, learning to use mind mapping is highly recommended for use because it can increase the enthusiasm for learning.
(Pada masa pandemi Covid-19, kegiatan belajar mengajar dialihkan dari sekolah menjadi belajar di rumah. Siswa diberikan tugas rumah sebagai cara belajar di rumah. Namun, hal itu justru membebani siswa dan orang tua sehingga diperlukan cara untuk meningkatkan semangat belajar para siswa. Maka dari itu, tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan semangat belajar siswa di rumah dengan teknik mind mapping dan untuk mengatasi kejenuhan siswa dalam mengerjakan tugas yang menumpuk akibat Covid-19 sementara mereka tidak memahami materi pelajaran dengan baik. Adapun metode penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan, karena penelitian ini menerapkan suatu tindakan belajar di rumah menggunakan teknik mind mapping. Hasil penelitian menunjukkan bahwa belajar dengan menggunakan teknik mind mapping mampu meningkatkan semangat belajar siswa karena pada dasarnya, siswa menyukai belajar dengan media gambar. Oleh sebab itu, belajar menggunakan mind mapping sangat diajurkan untuk digunakan karena mampu meningkatkan semangat belajar.)
Downloads
References
Ali, N., Atiqullah, & Mubah, H. Q. (2019). Penguatan Pembelajaran PKBM Putro Wali dengan Model Lesson Study di Ponpes Nurul Ulum Tagrineh Manoan Kecamatan Kokop Kabupaten Bangkalan. Pêrdikan: Journal of Community Engagement, 1(2), 61–68.
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan antara Motivasi Belajar dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Pores Gaga 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD, 4(1), 47–53.
Indonesia, C. N. N. (2020, September 6). Pengguna Internet Kala WFH Corona Meningkat 40 Persen di RI. Diambil 6 September 2020, dari Teknologi website: https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20200408124947-213-491594/pengguna-internet-kala-wfh-corona-meningkat-40-persen-di-ri.
Kemendikbud Rilis Hasil Survei Evaluasi Belajar dari Rumah. (2020, Mei 5). Diambil 9 Juni 2020, dari Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan website: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/05/kemendikbud-rilis-hasil-survei-evaluasi-belajar-dari-rumah
Mahmudah, N., & Supiah. (2018). Pemberdayaan Pada Anak-anak Dolly di SMA Antartika Surabaya dengan Metode Asset Based Community Development. Madani, 1(1), 17–29.
Oebadillah, S. (2020, Maret 18). Belajar di Rumah Bukan Bebani Siswa Dengan Tugas [Humaniora].
Sakarebau, J. (2015). Memahami Peran Psikologi Pendidikan Bagi Pembelajaran. Jurnal Teknologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 1(1), 96–111.
Sarya, I. W. (2015). Penerapan Teknik Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Proceedings Seminar Nasional FMIPA UNDIKSHA V, 96–99.
Sholel, K., & Afriani, S. (2016). Teknik Mind Mapping sebagai Upaya untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Pada Siswa SMA. JPSE, 26–45.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Pernada Media Group.
Zulkarnain, I., & Sari, N. A. (2014). Model Penemuan Terbimbing dengan Teknik Mind Mapping untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 240–249.
Copyright (c) 2020 PERDIKAN (Journal of Community Engagement)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
In order for PERDIKAN to publish and disseminate research articles, we need publishing rights. This is determined by a publishing agreement between the author and PERDIKAN. This agreement deals with the transfer or license of the copyright to PERDIKAN and authors retain significant rights to use and share their own published articles. For both subscription and open access articles, published in proprietary titles, PERDIKAN is granted the following rights:
- The right to provide the article in all forms and media so the article can be used on the latest technology even after publication.
- The authority to enforce the rights in the article, on behalf of an author, against third parties, for example in the case of plagiarism or copyright infringement.
Copyright aims to protect the specific way the article has been written to describe an experiment and the results. PERDIKAN is committed to its authors to protect and defend their work and their reputation and takes allegations of infringement, plagiarism, ethic disputes and fraud very seriously.
If an author becomes aware of a possible plagiarism, fraud or infringement we recommend contacting their PERDIKAN publishing contact who can then liaise with our in-house legal department. Note that certain open access user licenses may permit