Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Murid melalui Metode Cerita Legend of Madura di Madrasah Tsanawiyah Miftahul Ulum Gunung Tangis Desa Rek-kerrek Kecamatan Palengaan

  • Mosleh Habibullah Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Achmad Baidawi Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Fadilah Fadilah Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Wahab Syakhirul Alim Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Rabi'ah Rabi'ah Institut Agama Islam Negeri Madura
Abstract views: 236 , PDF downloads: 274
Keywords: Mentoring, Legend of Madura

Abstract

Education plays a vital role in human civilization. It is not free of some problems. One of them is students, learning interest, especially in English learning. At the same time, English one of the skills in this digital era because English becomes an alternative language in global communication. Community service through English Learning Assistance for Students by Using Method of Telling Legend of Madura at Madrasah Tsanawiyah Miftahul Ulum Gunung Tangis Desa Rek-Kerrek Kecamatan Palengaan is aimed at help teacher and students solve the problems with various learning methods and media which present more exciting and enjoyable new atmosphere. From the result of assistance, it was found that students got much more interested and zealous to participate in learning proses. This community service is expected to be a model for teachers in designing more various learning activities to increase students’ motivation and interest in learning the English language.

(Pendidikan yang berperan sangat penting dalam peradaban manusia tidak terlepas dari berbagai permasalahan. Salah satunya minat belajar siswa yang kurang terutama dalam pembelajaran bahasa Inggris. Sedangkan bahasa Inggris merupakan salah satu keahlian bahasa yang harus dikuasai di era digital ini karena bahasa Inggris menjadi bahasa alternatif dalam komunikasi global. Pengabdian masyarakat melalui Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris Bagi Murid Melalui Metode Cerita Legend of Madura di Madrasah Tsanawiyah Miftahul Ulum Gunung Tangis Desa Rek-kerrek Kecamatan Palengaan bertujuan untuk membantu guru dan murid memberikan solusi atas permasalahan tersebut dengan variasi metode dan media pembelajaran yang manghadirkan suasana baru yang lebih menarik dan menyengangkan. Dari hasil pendampingan yang dilakukan ditemukan bahwa siswa jauh lebih tertarik dan bersemangat dalam mengikuti proses pembelajaran. Kegiatan pengabdian ini diharapkan menjadi acuan bagi guru dalam merancang kegiatan pembelajarang yang lebih bervariasi sehingga bisa meningkatkan motivasi dan minta siswa dalam belajar bahasa Inggris).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dariyo, A. (2004). Psikologi Perkembangan Remaja. Bogor: Ghalia Indonesia.

Dolzhykova, O. (2014). Teaching English through Storytelling to Young Learners: Ukranian and Norwegian Experiences (Master Thesis). University of OSLO, Oslo.

Kirsch, C. (2016). Using Storytelling to Teach Vocabulary in Language Lessons: Does it Work? The Language Learning Journal, 44(1), 33–51. doi: 10.1080/09571736.2012.733404

Maduwu, B. (2016). Pentingnya Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah. Warta Dharmawangsa, 50(50). doi: 10.46576/wdw.v0i50.207

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Prenada Media Group.

Morgan, J., & Rinvolucri, M. (1983). Once Upon a Time: Using Stories in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Mu`tashim, J. F., & Syafi’i, A. (2018). The Power of Story Telling In Teaching Speaking. English Education : Journal of English Teaching and Research, 3(1), 1–7. doi: 10.29407/jetar.v3i1.11758

Pesola, C. (2008). Culture in the Elementary School Foreign Language Classroom. Foreign Language Annals, 24(4), 331–346. doi: 10.1111/j.1944-9720.1991.tb00478.x

Pratiwi, R. R. (2016). Penerapan Metode Storytelling untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II SDN S4 BANDUNG. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 199–207. doi: 10.17509/jpgsd.v1i1.9074

Siregar, N. S. S. (2013). Persepsi Orang Tua terhadap Pentingnya Pendidikan bagi Anak. 17.

Tarigan, Henry Guntur. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Published
2020-12-29
Section
Articles