Studi Living Hadis: Pembentukan Karakter Muslim Anak Usia Dini di Yayasan Ummah


Abstract
This study aims to analyze how the Prophet’s hadith contribute to the character development of Muslim children at the Ummah Islamic Learning Center Foundation. This research employs a field research method with a phenomenological approach, utilizing direct observation and semi-structured interviews with teachers and students. Data were analyzed qualitatively to understand the real-life implementation of hadith in daily character-building activities. The study focuses on three hadith: the prohibition of anger, the recommendation to smile, and the prohibition of eating and drinking while standing. Based on hadith authentication, two hadith are categorized as ṣaḥīḥ and one as ḥasan. The findings indicate that the teaching of these hadith is not merely theoretical but significantly influences children’s behavior, fostering positive character traits in both personal and social contexts. This research highlights the importance of incorporating hadith-based character education in early childhood Islamic education and suggests that similar methods could be applied in other Islamic learning institutions.
Downloads
References
Buku
Adhim, Fauzil. Positive Parenting: Cara-cara Islami Mengembangkan Karakter Positif Pada Anak. Bandung: Mizan, 2006.
Dacholfany, Ihsan, dan Uswatun Hasanah. Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. Jakarta: Amzah, 2018.
Fitri, Agus Zaenal. Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2012.
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.
Nasirudin, Nasirudin. Pendidikan Tasawuf. Semarang: Rasail Media Group, 2010.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013.
Jurnal
Aerin, Wafa. “Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini Berdasarkan Hadis Nabi Saw.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini no. 2 (2020).
Amarodin, Amarodin. “Akhlak Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya.” Perspektive 15 (2) (2022).
Ansari, Muhammad Iqbal, Sari Kumala Kumala, dan Siti Asiah Adiningsih. “Living Hadits Sebagai Strategi Pembentukan Karakter Di SDITQ Imam Syafi’i Banjarmasin.” Tarbiyah Darussalam: Jurnal Ilmiah Kependidikan dan Keagamaan 7 (1) (2023): 54. https://doi.org/10.58791/tadrs.v7i01.275.
Chasanah, Udzlifatul. “Urgensi Pendidikan Hadis dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini.” Jurnal Living Hadis 2 (1) (2018): 83. https://doi.org/10.14421/livinghadis.2017.1357.
Hanabella, Rizqi, dan Theresia Novi Poespita Candra. “Eksplorasi Implementasi Circle Time pada Sekolah Dasar yang Menerapkan Gerakan Sekolah Menyenangkan: Exploration of Circle Time Implementation in Elementary Schools of Gerakan Sekolah Menyenangkan.” Jurnal Psikologi Teori dan Terapan 12 (1) (2021): 1–18. https://doi.org/10.26740/jptt.v12n1.p1-18.
Hasanah, Rafiatul. “Pendidikan Karakter Dalam Prespektif Al-Quran Hadits.” Jurnal Holistika 4 (1) (2020): 22. https://doi.org/10.24853/holistika.4.1.22-26.
Isnaeni, Rizki Faizah, dan Muhammad Alfatih Suryadilaga. “Pendidikan Hadis Untuk Anak Usia Dini.” Jurnal Studi Hadis Nusantara 2 (1) (2020). https://www.jurnal.syekhnurjati.ac.id/index.php/jshn/article/view/6745.
Maulana, Luthfi, Muhammad Arif Rasyid Ridha, dan Andi Murni. “Fenomena Living Hadis Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini.” Khazanah Theologia 2 (3) (2020): 142–52. https://doi.org/10.15575/kt.v2i3.10331.
Nurhayati. “Pembelajaran Hadis Untuk Anak Usia Dini.” 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education (2017). http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/conference/index.php/aciece/aciece2.
Nurma, dan Maemonah. “Hakikat Agama Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini.” Aṣ-Ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (2021).
Retnaningrum, Wulandari. “Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini Perspektif Islam.” (2018).
Utsmani, M Mujib. “Penguatan Karakter Anak Usia Dini Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadits.” (2021).
Wahyuni, Ida Windi, dan Ary Antony Putra. “Kontribusi Peran Orangtua dan Guru dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 5 (1) (2020): 30–37. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4854.
Yuliharti, Yuliharti. “Pembentukan Karakter Islami Dalam Hadis Dan Implikasinya Pada Jalur Pendidikan Non Formal.” Potensia: Jurnal Kependidikan Islam 4 (2) (2019): 216. https://doi.org/10.24014/potensia.v4i2.5918.
Zainuddin, Zainuddin, Sulaiman W., Musriaparto Musriaparto, dan Muhammad Nur. “Solusi Pembentukan Perilaku Nilai Moral Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Islam.” Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6 (5) (2022): 4335–46. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2606.
Kitab Hadis
Bustī, Abū Ḥātim Muḥammad bin Ḥibbān bin Aḥmad al-Tamīmī al-. Ṣaḥīḥ Ibn Ḥibbān. Bairut: Dār al-Ḥazm, 2012.
Haiṡamī, Abū al-Ḥasan Nur al-Dīn ‘Alī bin Abī Bakr bin Sulaimān al-. Majma’ al-Zawāid wa Manba’ al-Fawāid. Kairo: Maktabah al-Qudsī, 1994.
Naisābūrī, Abū al-Ḥusain Muslim bin al-Ḥajjāj al-Qusyairī al-. Ṣaḥīḥ Muslim. Turki: Dār al-Ṭabā’ah al-Āmarah, 1334.
Suyūṭī, Jalāl al-Dīn al-. Jam’u al-Jawāmi’ al-Ma’rūf bi al-Jāmi’ al-Kabīr. Kairo: al-Azhar al-Syarīf, 2005.
Ṭabrānī, Abū al-Qāsim Sulaimān bin Aḥmad al-. al-Mu’jam al-Awsaṭ. Kairo: Dār al-Ḥaramī, 1995.
Tirmiżī, Abū ‘Īsā Muhammad bin ‘Īsā bin Surah bin Musā Ibn al-Ḍihāk al-. Sunan al-Tirmiżī. Mesir: Syarikah Maktabah wa Maṣṭafa al-Bānī al-Ḥalabī, 1975.
Sumber Komunikasi Personal
Guru. Komunikasi personal, 7 Mei 2024.
Murid, Orang Tua. Komunikasi personal, 7 Mei 2024.
Yayasan, Pembina. Komunikasi personal, 7 Mei 2024.
Copyright (c) 2024 El Nubuwwah: Jurnal Studi Hadis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.