Hubungan Tingkat Pendidikan Guru Terhadap Kinerja Guru Pendidikan Anak Usia Dini

  • Yesi Novitasari Universitas Lancang Kuning
  • Fatmawati Universitas Lancang Kuning
  • Danang Prastyo Institut Agama Islam Negeri Madura
Abstract views: 145 , PDF downloads: 101
Keywords: Teacher Education Level; Teacher Performance; ECE;

Abstract

This study aims to determine the relationship between the level of teacher education and the performance of Early Childhood Education (ECE) teachers. The type of research is correlation research with two variables. The method used in drawing this sample is total sampling, which is a sampling technique where the number of samples is the same as the population. The reason for taking total sampling is because the population is less than 100. The sample taken from this study was 40 people. The results showed that ECE teachers in making lesson planning, implementing learning and evaluating learning in the dominant always namely 53.17% and included in the moderate category, meaning that Early Childhood Education teachers do not have good performance in carrying out their duties at school. The implication of the research results, ECE teachers should continue their education according to their field of expertise, in order to create suitability and good performance in the field of PAUD science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, Iskandar.(2014).Mengembangkan Profesionalitas Guru.Jakarta:Bee Media Pustaka.
Arikunto, Suharsimi.(2010).Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jogyakarta.:Rineka Cipta.
Chrisyanti, Dewi.(2013).Teori Kepemimpinan Managerial.Jakarta:Prestasi Pustaka.
Departemen Pendidikan Nasional.(2014).Peraturan mentri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 137 Tahun 2014.Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional.
Departemen Pendidikan Nasional.(2005).Undang-undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional.
Gunawan, Ari.(2002). Administrasi Sekolah.Jakarta:Rineka Cipta.
Husen,Umar.(2008).Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis.Jakarta.PT.Rajagrafindo Persada.
Idris, Meita.(2014).Menjadi Pendidik yang Menyenangkan & Profesional.Jakarta: Luximametro Media.
Jalal, Faisal dan Supriadi, Dedi.(2001).Reformasi Pendidikan Dalam konteks Otonomi Daerah. Yogyakarta:Adicita.
Kamila.(2017).Perbedaan Kinerja Mengajar Guru Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau dari Latar BelakangPendidikan.Jurnal Pendidikan, 39,38-56.
Mulyana.(2012).https://ainamulyana.blogspot.com/2012/02/kinerja-guru.html: diaskes 23 Juli 2018.
Muhaimin.(2009).Manajemen Pendidikan.Kencana:Jakarta
Mulyasa.(2006).Menjadi Kepala Sekolah Profesional.Bandung:Remaja Rosdakarya
Risaldy, Sabil.(2014).Manajeman Pengelolaan Sekolah Anak Usia Dini.Jakarta: Luximametro.
Rivai.(2003).Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi.Jakarta:RajaGrafindo.
Sudarmanto.(2009).Kinerja dan Pengembangan Kompetensi Sumber Daya Manusia. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Sugiono.(2014).Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.Bandung: Alfabeta.
Sukardi.(2011). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Suryadi, Ace .(2002).Pendidikan Investasi SDM dan Pembangunan.Jakarta:Balai Pustaka.
Umar.(2004).Teori Praktek dan Riset Penelitian.Bumi Aksara:Jakarta.

Wahjosumidjo.(2001).Kepemimpinan Kepala Sekolah:Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya.Jakarta:RajaGrafindo Persada.
Warsidah.(2011).https://lib.unnes.ac.id/6429/1/7813.pdf.diaskes 30 Juli 2018.
Winardi, J.(2004).Manajemen Prilaku Organisasi.Jakarta:Kencana.
Wirawan.(2008).Budaya dan lklim Organisasi Teori Aplikasi dan Penelitian.Jakarta:Salemba Empat.
Published
2024-05-15
Section
Conference