Pembelajaran Outing Class Melalui Kegiatan Fun cooking dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun

  • Zonalisa Fhatri Institut Agama Islam Negeri Syaikh Abdurrahman Siddik
  • Dwi Haryanti Institut Agama Islam Negeri Syaikh Abdurrahman Siddik
  • Abdi Susanto Institut Agama Islam Negeri Syaikh Abdurrahman Siddik
  • Hari Kiswanto Institut Agama Islam Negeri Syaikh Abdurrahman Siddik
  • Wulan Naroh Institut Agama Islam Negeri Syaikh Abdurrahman Siddik
  • Wika Wilandari Institut Agama Islam Negeri Syaikh Abdurrahman Siddik
Abstract views: 116 , PDF downloads: 274

Abstract

This study was conducted to describe the Outing Class learning through fun cooking activities in developing and describing the creativity of 5-6 year old children at the Integrated Islamic Kindergarten Cahaya Toboali and Khoirunnisa Kindergarten in Central Bangka. The type of research used was descriptive qualitative research. This research is included in field research with a qualitative descriptive approach. Observation and interviews were used to collect data, with the data sources referred to as respondents. The data analysis technique used the main components of data reduction, data presentation, and conclusion drawing carried out simultaneously with the data collection process, in a cyclic form during the research process. The results showed that the outing class learning through fun cooking activities at the Integrated Islamic Kindergarten Cahaya Toboali and Khoirunnisa Kindergarten in Central Bangka showed significant benefits for 5-6 year old children. After participating in the Outing Class learning through fun cooking activities, 5-6 year old children at the Integrated Islamic Kindergarten Cahaya Toboali and Khoirunnisa Kindergarten in Central Bangka experienced significant development in their creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armayanti, R. I. A. (2014). Keterampilan Guru Dalam Melakuka Kegiatan Membuka dan Menutup Pembelajaran di SD Negeri 03 Hulu Palik Kabupaten Bengkulu Utara. 1–97.
Arrosyad, M. I., Ulfa, L. F., Mersy, M., Claudia, C., & Safitri, I. E. (2020). Peran Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Kultur Sekolah di SD Negeri 5 Mendo Barat. SUSTAINABLE: Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.32923/kjmp.v3i1.1149
Astriya, B. R. I., & Kuntoro, S. A. (2015). Pengembangan kreativitas dan minat belajar anak usia 3-4 tahun melalui permainan konstruktif. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 131. https://doi.org/10.21831/jppm.v2i2.6329
Babys, I. S., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK dalam Kegiatan Cooking Class Anak Usia 5-6 Tahun di TK Kristen Permata Sentani. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13922–13929.
Dampak, A., Reward, P., Pembelajaran, D., Islam, A., Sma, D., Aceh, M., Akmal, S., & Susanti, E. (2019). Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA VOL. 19, NO. 2, Februari 2019 | 159. Didaktika, 19(2), 159–177.
Dewi, N. P. A. P., & Agung, A. A. G. (2021). Game Education Berbasis Multimedia Interaktif pada Aspek Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 149. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.35439
Enok Maryani. (2010). Pengembangan keterampilan sosial melalui pembelajaran geografi. Artikel Universitas Pendidikan Indonesia, 1–24.
Lestari, D. P. (2019). Peningkatan Kreatifitas Melalui Funcooking pada Kelompok A RA Az Zahra Kebayoran Baru Jakarta Selatan. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(1), 18–28. https://doi.org/https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v6i1.5370
Mafidin. (2012). STUDI LITERATUR TENTANG PERAN MUHAMMADIYAH DALAM MENGEMBANGKAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA Oleh : Mafidin. Jurnal Tarbawi, 1(1), 43–53. http://jurnal.upi.edu/file/05_Studi_Literatur_Tentang_Peran_Muhammadiyah_Dalam_Mengembangkan_Pendidikan_Islam_Di_Indonesia_-_Mapidin.pdf
Maharani, J. F. (2023). Kegiatan Fun cooking Class Dalam Meningkatkan Kreativitass Anak Usia 4-5 Tahun Di BOBOCIL KIDS CLUB KOTA MATARAM. JOURNAL TRANSFORMATION OF MANDALIKA (JTM) e-ISSN 2745-5882 p-ISSN 2962-2956, 4(4), 137–142.
Mirawati, M., & Nurkamilah, M. (2018). Fun cooking: Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan Bagi Anak Usia Dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 2(1), 1–6.
P.D, S. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif.pdf. In Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Putra, I., & Dana, I. (2016). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Likuiditas Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Return Saham Perusahaan Farmasi Di Bei. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 5(11), 249101.
Rahmawati, R. L., & Nazarullail, F. (2020). Strategi pembelajaran outing class guna meningkatkan aspek perkembangan anak usia dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(2), 9–22.
Risthantri, P., & Sudrajat, A. (2015). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dan Ketaatan Beribadah Dengan Perilaku Sopan Santun Peserta Didik Relationship Between Parenting Parents and Worship Obedience With Good Manners for Junior High School Students. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 191–202.
Saputro, S. T., & Pardiman, P. (2012). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2009 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(1), 78–97. https://doi.org/10.21831/jpai.v10i1.923
sugiono. (2011). metode penelitian pendidikan (pendekatan kuwantitatif,kuwalitatif,R&D). In Alfabbeta Pres.
Suliswiyadi, S. (2019). Analisis SWOT Strategi Pengembangan Sekolah Unggul: Studi Kasus SD Islam Al Firdaus Kabupaten Magelang. Jurnal Tarbiyatuna, 10(1), 21–31. https://doi.org/10.31603/TARBIYATUNA.V10I1.2709
Susanti, M. D. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Anak Tk. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 646–650. https://doi.org/10.21831/jpa.v4i2.12358
Warsilah, W., & Wijayanti, W. (2015). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Budaya Sekolah Di Upt Sd Kecamatan Moyudan Kabupaten Sleman. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(1), 97–113. https://doi.org/10.21831/amp.v3i1.6273
Published
2024-05-18
Section
Conference