Child Friendly PAUD Classroom Design
Abstract
The purpose of conducting this research is to provide information to all elements related to early childhood regarding the importance of arranging classrooms where children learn so that they are safe, comfortable and friendly. With good and appropriate planning, the objectives of the learning and stimulus will develop optimally. Please note that not everything can be used for early childhood without adult supervision. In reality, there are still many adults, especially early childhood educators, who provide room facilities without thinking about whether these facilities are safe and comfortable for children to use
Downloads
References
Alfina, A., & Anwar, R. N. (2020). Manajemen Sekolah Ramah Anak Paud Inklusi. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 36–47. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i1.975
Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28
Armanila, A., Elfidayati, E., Azhari, A. zahro, Sinta, D., & Hafizhoh, S. (2022). Peran Desain Interior dalam Menunjang Kenyamanan Belajar Anak di RA Bi Al-Nazhar. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 65–82. https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v7i1.5487
Azizah, N., Na’imah, N., & Suyadi, S. (2023). Peranan Guru Menangani Sifat Pemalu Anak Melalui Permainan Edukatif. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 464–472. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4068
Devianti, R., Sari, S. L., & Bangsawan, I. (2020). Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 03(02), 67–78.
Dhea Shafira, Armanila, I. K. S. (2022). JoECCE. JoECCE Journal of Early Childhood and Character Education, 2, 1–16.
Diyanti, A. O., Amiuza, C. B., & Mustikawati, T. (2014). Lingkungan Ramah Anak pada Sekolah Taman Kanak-Kanak. Review of Urbanism and Architectural Studies, 12(2), 54–68. https://doi.org/10.21776/ub.ruas.2014.012.02.6
Fatharas, V. M., Pribadi, I., & ... (2022). Penggunaan Material Yang Ramah Anak Untuk Mendukung Keamanan Dan Kenyamanan Anak-Anak Pada Children Center. … Seminar Intelektual Muda, 119–128. https://e-journal.trisakti.ac.id/index.php/sim/article/view/16341%0Ahttps://e-journal.trisakti.ac.id/index.php/sim/article/download/16341/9332
Gustiana, A. D. (2019). Kesiapan Menuju PAUD Ramah Anak. Edutech, 18(1), 58.
Hajar Pamadhi, Ambarwati, D. R., & Astuti, E. P. (2022). Pengembangan Pedoman Ruang Ramah Anak Berbasis Kearifan Lokal Untuk Fasilitas Pendidikan Usia Dini. 2.
Hidayat, H., & Oktaviah Amaliah. (2022). Estetika Pojok Baca Ruang Kelas Anak Usia Dini. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 23–37. https://doi.org/10.33367/piaud.v2i1.2422
Hurlock, E. B. (2002). Child Development McGraw-Hill series in psychology (Fifth Edition). In McGraw-Hill Book Company. McGraw-Hill Education.
Israwati. (2017). Pengelolaan Ruang Kelas Pendidikan Anak Usia Dini Pada Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Serambi Ilmu, 29(9), 1689–1699.
Jauhari, M. N. (n.d.). UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN KEMANDIRIAN ANAK USIA DINI MENGGUNAKAN METODE MONTESSORI DI SANGGAR BELAJAR ALL KIDS KOTA MADIUN. 7823–7830.
Kristanto, K., Khasanah, I., & Karmila, M. (2012). Identifikasi Model Sekolah Ramah Anak (Sra) Jenjang Satuan Pendidikan Anak Usia Dini Se-Kecamatan Semarang Selatan. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 38–58. https://doi.org/10.26877/paudia.v1i1.257
Machali, I. (2014). Dimensi Kecerdasan Majemuk Dalam Kurikulum 2013. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 21–45. https://doi.org/10.24090/insania.v19i1.462
Muda, R. (2022). PAUD Ramah Anak, Wujudkan Ekosistem Terbaik Anak Usia Dini -. Solotrend. https://solotrend.net/index.php/2022/04/22/paud-ramah-anak-wujudkan-ekosistem-terbaik-anak-usia-dini/
Nisa, K., & Suyadi. (2022). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Peran Orang Tua dalam Pembinaan Perilaku Sosial Anak Usia Dini Tunarungu di Desa Keraskulon Ngawi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 6903–6913.
Novitasari, N., Hidayatul Habibah, F., Vera Yuniar, D., Sari Sulistiowati, I., Rarin Erlina, K., Umah, K., Hilya, N., Ning Rahayu, R., Kholifah, S., Mahfudhoh, S., Muafiyah, S., Zayyinatul Mustafidah, S., & Azkiyyah, C. (2022). Perancangan Kelas Desain Interior dalam Membentuk Pertumbuhan dan Perkembangan Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 52–61. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i2.128
Nurulhuda, D., Nirawati, M. A., & Mustaqimah, U. (2019). Desain Arsitektur Ramah Anak Pada Bangunan Paud Untuk Merespon Perilaku Anak Usia Dini. Senthong, 2(1), 121–132.
Pamadhi, H., Ambarwati, D. R., & Astuti, E. P. (2019). PENGEMBANGAN PEDOMAN RUANG RAMAH ANAK BERBASIS KEARIFAN LOKAL UNTUK FASILITAS PENDIDIKAN USIA DINI. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2(2).
Putri, R. M., Desmariani, E., Muzayyanah, M., & Rahayu, E. (2022). Pelatihan Keterampilan Desain Ruangan Kelas Paud Untuk Perkembangan Emosional Anak Usia Dini Dengan Metode Kaizen. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 6(1), 58–64. https://doi.org/10.36341/jpm.v6i1.2720
Ramah, S., Sra, A., Ramah, S., & Sra, A. (2002). Sekolah Ramah Anak. Sekolahramahanak, 20(4), 99–102.
Rismayani, Afiif, A., Alwi, B. M., & Ismail, I. (2021). PENCAPAIAN INDIKATOR SEKOLAH RAMAH ANAK PADA PAUD. 4, 26–41.
Rochmat, M. (2017). PAUD Ramah Anak, Bagaimana Cara Mewujudkannya? NU Online. https://nu.or.id/nasional/paud-ramah-anak-bagaimana-cara-mewujudkannya-I78aK
Rosalin, L. N. (2020). Pendoman Sekolah Ramah Anak. In Deputi Tumbuh Kembang Anak (ASDEP Pemenuhan Hak Anak Atas Pendidikan, Kreativitas dan Budaya.
Seftianingsih, D. K. (n.d.). the Implementation of Child-Friendly Interior Design Concept in Mutiara Bunda Kindergarten in Condongcatur ,. 154.
Shofie Rizqita Yusra, Rita Mariyana, H. D. (2019). PENATAAN KELAS PADA PAUD INKLUSI. EDUKIDS: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 16(229), 66–75.
Sumini. (2023). Satuan PAUD Sekolah Ramah Anak Mewujudkan Karya Nyata Perlindungan Hak Anak.
Wicaksono, N. F. A. (2022). Perancangan Ruang Kelas Ramah Anak : Studi Kasus TK Kalyca Montessori School Yogyakarta. IKONIK : Jurnal Seni Dan Desain, 4(2), 90. https://doi.org/10.51804/ijsd.v4i2.1816
Copyright (c) 2024 Khoirun Nisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons 4.0 International license. The terms of the license are:
Share— copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt— remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License.that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal
2. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Jurnal Kiddo is licensed under a Creative Commons
n Access).