Pengembangan Buku L-UNIQ untuk Meningkatkan Perkembangan Sosial-Emosional dan Kognitif Anak Usia 4-6 Tahun

  • Emi Kuswanti Universitas Negeri Malang
  • Imron Arifin Universitas Negeri Malang
  • Eny Nur Aisyah Universitas Negeri Malang
  • Pramono Universitas Negeri Malang
  • Yudith Dian Putra Universitas Negeri Malang
Abstract views: 126 , PDF downloads: 66

Abstract

This study explores the development of the L-Uniq Book at TK RAHMAT Surabaya, designed to support children's development through an interactive and enjoyable approach. The L-Uniq Book helps children understand and manage emotions, enhance critical thinking skills, and develop social skills such as empathy and cooperation. The implementation of the L-Uniq Book involves introducing and training teachers and parents to integrate the book into daily activities at school and home. The research method uses the Research and Development (R&D) approach, starting from needs analysis, content and activity design, prototype creation, to limited trials. Evaluation is conducted through observation, interviews, questionnaires, and child development tests. The research results show that the L-Uniq Book effectively improves children's social-emotional and cognitive skills. Children show increased empathy, emotion management, critical thinking, creativity, as well as literacy and numeracy skills. The response from teachers and parents is very positive, noting increased children's self-confidence and the book's effectiveness in supporting holistic development. The integration of the L-Uniq Book into the curriculum is carried out through curriculum analysis, teacher training, and ongoing monitoring and evaluation. Collaboration between teachers, parents, and education experts is key to the successful implementation of this program. This study concludes that the L-Uniq Book provides a strong foundation for the social-emotional and cognitive development of children at TK RAHMAT Surabaya. Further research is needed to ensure long-term effectiveness and adjust the implementation methods to meet the children's needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bening, T. P., & Ichsan, I. (2022a). Analisis Penerapan Pengetahuan Orang Tua dalam Stimulasi Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(3), 853–862.
Bening, T. P., & Ichsan, I. (2022b). Analisis Penerapan Pengetahuan Orang Tua dalam Stimulasi Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(3), 853–862.
Dini, J. (2021). Pengembangan model pembelajaran saintifik berbasis kearifan lokal untuk perkembangan kognitif anak usia 5-6 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1557–1565.
Dini, J. (2022). Implementasi metode bercerita dalam meningkatkan kecerdasan interpersonal anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3291–3299.
Eny Nur Aisyiyah, Tomas Iriyanto , Wuri Astuti , Evania Yafie(2019) Pengembangan alat permainan ritatoon tentang binatang peliharaan sebagai media stimulasi kemampuan kognitif anak usia dini
Karta, I. W., Rachmayani, I., & Astini, B. N. (2022). Pembelajaran menggunakan sastra tradisional untuk meningkatkan kemampuan sosial-emosional anak kelompok b di tk kreativa. Jurnal Mutiara Pendidikan, 2(1), 1–7.
Kibtiyah, N. S. (2023). Implementasi Permainan Tradisional Petak Umpet pada Anak Usia Dini di Era Society 5.0. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1368–1380.
Ningsih, D. Y., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak dalam Kegiatan Menggambar Menggunakan Crayon di PAUD Saya Anak Indonesia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 646–651.
Nurjayanti, D., Pudyaningtyas, A. R., & Dewi, N. K. (2020). Penerapan Program Taman Pendidikan Alquran (Tpa) Untuk Anak Usia Dini. Kumara Cendekia, 8(2), 183–195.
Rohaeni, S. (2020). pengembangan sistem pembelajaran dalam implementasi kurikulum 2013 menggunakan model ADDIE pada anak usia dini. Instruksional, 1(2), 122–130.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Triutami, N., Widayati, S., & Komalasari, D. (2022). Penerapan metode bercerita dengan media big book

kalender untuk meningkatkan perkembangan anak.
Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 162–170.

Ulfah, A. A., Dimyati, D., & Putra, A. J. A. (2021). Analisis penerapan senam irama dalam meningkatkan kemampuan motorik kasar anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1844–1852.
Werdiningsih, W. (2022). Implementasi Model Pembelajaran PAUD Berbasis Sentra dan Waktu Lingkaran dalam Meningkatkan Berbagai Aspek Perkembangan Anak. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(2), 203–218.
Widiastuti, E., & Watini, S. (2022). Implementasi Model “Asyik” Dalam Meningkatkan Konsentrasi Bermain Angklung Di TK Tadika Puri. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 2063–
2076.
Zulianda, W., Muda, I., & Jamil, B. (2020). Efektivitas pelaksanaan kurikulum untuk meningkatkan kualitas pendidikan di TK Dewantara Titi Kuning Kecamatan Medan Johor. Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, Dan Ilmu Komunikasi
Published
2024-06-20
Section
Conference