Meningkatkan Literasi Bahasa pada Anak Usia Dini Melalui Media Game Edukasi

  • Barokah Widuroyekti Universitas Terbuka
  • Hadiqotul Luluk Universitas Terbuka
  • Iswati Universitas Terbuka
Abstract views: 544 , PDF downloads: 478

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of My Recreational Educational Games in increasing language literacy in early childhood in Jember Regency. The research subjects were 100 early childhood teachers. The research method used a quasi-experimental design, with the sampling technique using random sampling technique. The results showed that there was a significant change in the pretest results in the experimental class. My Recreational Educational Game has a colorful display, the content of the application does not contain pornographic elements, is in accordance with science and technology development, the arrangement of appropriate sentences and attractive pictures and simple language so that children are interested in learning. By utilizing the educational game Rekreasiku, there is a suitable alternative because this Android-based educational game has the advantage of having an attractive appearance and simple language. My Recreation educational game encourages young children to carry out educational activities in a fun way. My Recreational Educational Game has a significant effect on the development of children's literacy in early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayu, D., & Sari, K. (2023). Literasi Baca Siswa Indonesia menurut Jenis Kelamin , Growth Mindset , dan Jenjang Pendidikan : Survei PISA Indonesian Students ’ Reading Literacy According to Sex , Growth Mindset , and School Grade : Pisa Survey. 8, 1–16. https://doi.org/10.24832/jpnk.v8i1.3873
Early, R., & Initial, C. (2020). Development Of Environmental Symbol Based Models In Recognizing Early Children Initial Literation.
Eka, M., & Maulidiyah, C. (2022). Pengaruh Game Belajar Membaca Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Usia 5-6 Tahun. 10(4).
Fithri, D. L., & Setiawan, D. A. (2017). Analisa dan Perancangan Game Edukasi Sebagai Motivasi Belajar untuk Anak Usia Dini. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 8(1), 225–230.
Hasanah, U., Safitri, I., Nasution, M., & Pembelajaran, M. (2021). Menganalisis Perkembangan Media Pembelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Berbasis Game Game-Based Learning Outcomes. 1(3), 204–211.
Hewi, L. (2020). Pengembangan Literasi Anak Melalui Permainan Dadu Literasi. Thufula, 8(1), 112–124.
Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini ). 04(1), 30–41.
Jumrawarsi, N. S. (2020). Peran Seorang Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Kondusif. 2(3), 50–54.
Lisa, M., Mustika, A., & Lathifah, N. S. (2020). Alat Permainan Edukasi (APE) Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus pada Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Kesehatan, 11(1), 125–132.
Minalillah, S. L. (2023). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Mts. Ypi Manbaul Ulum Semanding Jenangan Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz Pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(3), 145–150.
Parapat, I. K., Irwan, M., & Nasution, P. (2023). Mengoptimalkan Pengenalan Literasi Pada Anak Sejak Usia Dini : Menumbuhkan Keterampilan Membaca dan Menulis. 11(1), 38–49.
Pendidikan, G., & Henry, K. (n.d.). Merencanakan Pendidikan Berkarakter Cyber Pedagogy di Abad 21 SMK Bina Mandiri Multimedia Dengan visi yang kuat dan didukung oleh kekuatan manajemen yang ada maka SMK Bina kekuatan multimedia dan Informasi Teknologi abad 21 . 1–15.
Purnama, S. (2018). Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha. Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education, 1, 493–502.
Putu, N., Pratama, A., Agung, A., & Agung, G. (2021). Game Education Berbasis Multimedia Interaktif pada Aspek Bahasa Anak Usia Dini. 9, 149–157.
Rijkiyani, R. P., & Mauizdati, N. (2022). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Potensi Anak pada Masa Golden Age. 6(3), 4905–4912.
Rozi, F., & Khomsatun, K. (2019). Rancang Bangun Game Edukasi Pengenalan Warna Untuk Pendidikan Anak Usia Dini Menggunakan Adobe Flash Berbasis Android. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 4(1), 12–18.
Sekar, R. W. (2022). Maraknya Platform Sastra Cyber Berdampak Terhadap Dunia Literasi di Indonesia. 6(April 2022), 17–25.
Syihabudin, T. (2022). Penguatan Literasi Beragama Bagi Peserta Didik di Madrasah. 2(04).
Published
2023-08-30
Section
Articles