Pendidikan Akhlak Memuliakan Tamu dalam Qs. Al-Ẓāriyāt/ 51: 24-31: Urgensi dan Metode Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini

  • Muhammad Nurfaizi Arya Rahardja Universitas Pendidikan Indonesia
  • Fahrudin Universitas Pendidikan Indonesia
  • Anggi Afrina Rambe Universitas Pendidikan Indonesia
  • Regita Ayu Dwietama Universitas Pendidikan Indonesia
Abstract views: 73 , PDF downloads: 34
Keywords: The Morals of Honoring Guest, Ibrahim, Moral Education, Early Childhood

Abstract

Humans are social creatures, so it is very important that humans apply morals based on the Qur'an and Hadith in everyday life, one of the morals in the Qur'an is morals in honoring guests. Prophet Ibrahim As. was the first human to honor guests by serving food as told in Qs. al-āriyāt / 51: 24-31. This study seeks to analyze what efforts Prophet Ibrahim As. made in honoring guests and its urgency for early childhood moral education. This research uses tarbawī interpretation approach by using qualitative library research method with descriptive-analytical research type. The results of this study are first, Prophet Ibrahim As. honored guests by not discriminating against guests, answering greetings better, inviting guests to enter, calling family, not making guests difficult, speaking kindly and gently, and not asking the purpose of arrival at the beginning, and second, instilling morals in early childhood is very important but by paying attention to the method of delivery, such as using dialogue, stories, providing examples, habituation, and evaluating children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussalam, A. (n.d.). Teori Sosiologi Islam (Kajian Sosiologis Terhadap Konsep-Konsep Sosiologi Dalam Alquran Al-Karim).

Abdussalam, A. (2017). Pembelajaran dalam Islam: Konsep Ta’lim dalam al-Qur’an. Maghza.

Al-Nahlawi, A. (2004). Prinsip-prinsip dan Metoda Pendidikan Islam dalam Keluarga, di Sekolah, dan di Masyarakat. CV. Diponegoro.

Al-Qurasyi, I. I. ’Amr. (2004). Tafsir Ibn Katsir (Vol. 7). Pustaka Imam Syafii.

Al-Zamakhsyari, A. al-Q. M. I. ’Umar. (1998). Tafsīr al-Kasysyāf (Vol. 5). Maktabak ’Abikan.

Amin, A. (1983). al-Akhlaq (F. Ma’ruf (penerj.)). Bulan Bintang.

Amin, W. R. (2017). Kupatan, Tradisi Untuk Melestarikan Ajaran Bersedekah, Memperkuat Tali Silaturahmi, dan Memuliakan Tamu. Al-A’raf : Jurnal Pemikiran Islam dan Filsafat, 14(2), 267–282. https://doi.org/10.22515/ajpif.v14i2.893

Azmi, M. (2006). Pembinaan Akhlak Anak Usia Pra Sekolah. Bulukar.

Dewantara, K. H. (1966). Bagian Pertama Pendidikan. Taman Siswa.

Gazalba, S. (1978). Azas-Azas Kebudayaan Islam. Bulan Bintang.

Gultom, M. (2010). Perlindungan Hukum Terhadap Anak. PT. Refika Aditama.

Hamka, M. (1999). Tafsīr al-Azhār (Vol. 9). Pustaka Nasional PTE LTD.

Hardianto, M., & Syamsuddin, S. (2020). Konsep Pendidikan Akhlak Anak Dalam Islam (Studi Analisis Kitab Taisirul Khollaq Karya Al-Hafizh Hasan Al-Masâ€TM uudi). Al-Misbah (Jurnal Islamic Studies), 8(1), 1–6.

Hasanah, A. (2015). Urgensi Pendidikan Moral dan Akhlak Pada Anak Usia Dini. ’Anil Islam: Jurnal Kebudayaan dan Ilmu Keislaman, 8(1), 25–47.

Hasnawati, H. (2019). Urgensi Pendidikan Islam Pada Anak Usia Dini Dalam Membentuk Kepribadian Islami. Jurnal Andi Djemma| Jurnal Pendidikan, 2(2), 19–29.

Hidayat, A. F., Surana, D., & Hayati, F. (2022). Analisis Pendidikan tentang Akhlak Memuliakan Tamu terhadap Al-Quran Surat Adz-Dzariyat Ayat 24-27. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2), 297–304. https://doi.org/10.29313/bcsied.v2i2.3317

Khaidir, Kosilah, Kistian, A., Dafiq, N., Saputra, M., & Kholik, N. (2021). Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Makmudi, M., Tafsir, A., Bahruddin, E., & Alim, A. (2019). Urgensi pendidikan akhlak dalam Pandangan Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 17. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v8i1.1349

Milati, I., & Mulyani, N. (2021). Pengaruh Akreditasi Sekolah Terhadap Elektabilitas Orang Tua Dalam Menyekolahkan Anak. Jurnal Binagogik, 8(2), 200–208.

Mizal, B. (2014). Pendidikan dalam keluarga. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 2(3), 155–178.

Mufid, F. (2013). Integrasi Ilmu-Ilmu Islam. Equilibrium, 1(1), 55–71.

Musthofa, S. A. H. N., Fikra, H., Widarda, D., & Mudis, H. (2022). Etika Bertamu Dan Menerima Tamu Dalam Pesan Rasulullah: Studi Takhrij Dan Syarah Hadis. Gunung Djati Conference Series, 8, 586–594.

Mustofa, H. A. (2014). Akhlak Tasawuf. CV Pustaka Setia.

Nasional, D. P. (2022). Kamus Besar Bahasa Indonesia (2 ed.). Balai Pustaka.

Poerwadarminta, W. J. S. (1991). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Rahmat, M. (2016). Filsafat Akhlak. Celtics Press.

Rohmah, S. (2021). Buku Ajar Akhlak Tasawuf. PT Nasya Expanding Management.

Saebani, B. A., & Hamid, A. (2010). Ilmu Akhlak. Pustaka Setia.

Shiddieqy, T. M. H. A.-. (2000). Tafsir Al-Qur’anul Majid An-Nur (Vol. 5). PT. Pustaka Rizki Putra.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsīr al-Miṣbāh 13 (Vol. 13). Lentera Hati.

Sholeh, S. (2017). Pendidikan Akhlak dalam Lingkungan Keluarga Menurut Imam Ghazali. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 55–70. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).618

Subekti, & Tjitrosudibio. (2002). Kitab Undang-Undang Hukum Perdata. PT. Prdnya Paramita.

Surahman, C. (2019). Tafsir Tarbawi di Indonesia: Hakikat, Validitas, dan Kontribusinya Bagi Ilmu Pendidikan Islam. Maghza Pustaka.

Syafiqurrohman, M. (2020). Implementasi Pendidikan Akhlak Integratif-Inklusif. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1), 37–48.

Ulwan, A. N. (2007). Pendidikan Anak Dalam Islam. Pustaka Amani.

Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter Usia Dini (Metode Membangung Karakter di Usia Emas). Pustaka Pelajar.

Wibowo, A. (2017). Berbagai Hal Yang Mempengaruhi Pembentukan Akhlak. Suhuf, 28(1), 95–104.

Ya’qub, H. (1993). Etika Islam. CV Diponegoro.

Zubair, A. C. (1987). Kuliah Etika. Rajawali Press.

Published
2024-02-29
Section
Articles