Learning Stimulation in PAUD Institutions to Optimize Early Childhood Development Of Indonesia and Malaysia

  • Alfarobi Ahmad Sulaiman Institut Agama islam Negeri Madura
  • Jamiludin Usman Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Khoirul Umam International Islamic University
Abstract views: 122 , PDF downloads: 141
Keywords: child, script, stimulation

Abstract

This study aims to describe the differences in early childhood learning stimulation approaches between Indonesia (TK PKK Jalmak, Pamekasan) and Malaysia (Prasekolah Kebangsaan Tanjong Sepat). This type of research is descriptive qualitative. By using descriptive qualitative method, the research involved teachers, principals, and early childhood as subjects.  The results showed that learning stimulation in optimising early childhood development in Indonesia, focuses more on active learning and children's creativity, while in Malaysia, the approach focuses more on reading, writing and counting skills. In addition, TK PKK Jalmak emphasises freedom of learning and formative assessment, while Prasekolah Kebangsaan Tanjong Sepat focuses on play.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aqila, F., & Ardina, M. (2021). YouTube Approach Sebagai Media Pembelajaran Komunikasi Digital Preschool di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Audiens, 2(2), 166–173. https://doi.org/10.18196/jas.v2i2.11863
Dahliana, D., Tulljannah, R., & Syukur, S. K. (2022). Pembuatan Video Belajar Membaca Bagi Siswa Taman Kanak- Kanak Melalui Youtube Sebagai Media Belajar Yang Menarik di Era Digital. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains Dan Teknologi, 1(4), 447–452. https://doi.org/10.55123/abdikan.v1i4.959 Hayati, M., & Rahimia, R. F. (2021). Pemanfaatan Youtube Channel Cocomelon Sebagai. 5(1), 14–26
Herminingsih, Nurdin, & Saguni, F. (2022). Pengaruh Youtube Sebagai Media Pembelajaran Dalam Perkembangan Kognitif, Afektif Dan Psikomotor Siswa. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society (KIIIES) 5.0, 1, 79–84. https://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/article/vi ew/1040
Nasution, S. W. (2021). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Guru Dasar, 1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181
Sulaiman, U., Ardianti, N., & Selviana, S. (2019). Tingkat Pencapaian Pada Aspek Perkembangan Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berdasarkan Standar Nasional Guru Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 52. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9385
Sunan Kalijaga Yogyakarta, U. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Di Era New Normal Terhadap Hasil Belajar Anak Usia Dini. Universitas Hamzanwadi, 6(01), 169–175. https://doi.org/
Zaman, B., Pd, M., & Eliyawati, H. C. (2010). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Media Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(1),
Hastuti, I. B., Asmawulan, T., & Fitriyah, Q. F. (2022). Asesmen PAUD Berdasar Konsep Merdeka Belajar Merdeka Bermain di PAUD Inklusi Saymara. 6(6), 6651–6660. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2508
Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Abstrak. 5(1), 676–685. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683
Made, N., Suryaningsih, A., Cahaya, I. M. E., Poerwati, C. E., Pendidikan, S., Usia, G. A., & Pura, U. D. (2016). KREATIVITAS ANAK USIA DINI. 5(2).
Munawar, M. (n.d.). Penguatan Komite Pembelajaran dalam
Author’s name
Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini.
65–72.
Nasution, S. W. (2021). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di
Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar,
1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181 Purnamasari, B. N., & Asri, S. A. (2019). Penerapan Pembelajaran
Literasi dalam Menstimulasi Keaksaraan Awal Anak Usia Dini. 1–8. Rohmani, N. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini
Analisis Angka Partisipasi Kasar Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ) di Seluruh Indonesia Abstrak. 5(1), 625–632. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.262
34.
Hastuti, I. B., Asmawulan, T., & Fitriyah, Q. F. (2022). Asesmen PAUD
Berdasar Konsep Merdeka Belajar Merdeka Bermain di PAUD Inklusi Saymara. 6(6), 6651–6660. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2508
Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Abstrak. 5(1), 676–685. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683
Made, N., Suryaningsih, A., Cahaya, I. M. E., Poerwati, C. E., Pendidikan, S., Usia, G. A., & Pura, U. D. (2016). KREATIVITAS ANAK USIA DINI. 5(2).
Munawar, M. (n.d.). Penguatan Komite Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini. 65–72.
Nasution, S. W. (2021). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181
Purnamasari, B. N., & Asri, S. A. (2019). Penerapan Pembelajaran Literasi dalam Menstimulasi Keaksaraan Awal Anak Usia Dini. 1–8.
Rohmani, N. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Analisis Angka Partisipasi Kasar Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ) di Seluruh Indonesia Abstrak. 5(1), 625–632. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.262
tp://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PGTK/197010221998022- CUCU_ELIYAWATI/MEDIA_PEMBELAJARAN_ANAK_USIA_DINI- PPG_UPI.pdf
Dilansir dari laman https://ms.wikipedia.org/wiki/Prasekolah_di_Malaysia pada tanggal 12 November 2023 pukul 05.46
Angito A. dan J. S.” Pengantar Metodologi Kualitatif”, (CV Jejak:
2018).
Hastuti, I. B., Asmawulan, T., & Fitriyah, Q. F. (2022). Asesmen PAUD
Berdasar Konsep Merdeka Belajar Merdeka Bermain di PAUD Inklusi Saymara. 6(6), 6651–6660. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2508
Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Penerapan Media Gambar
Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Abstrak. 5(1), 676–685. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683
Made, N., Suryaningsih, A., Cahaya, I. M. E., Poerwati, C. E., Pendidikan, S., Usia, G. A., & Pura, U. D. (2016). KREATIVITAS ANAK USIA DINI. 5(2).
Munawar, M. (n.d.). Penguatan Komite Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini. 65–72.
Nasution, S. W. (2021). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181
Purnamasari, B. N., & Asri, S. A. (2019). Penerapan Pembelajaran Literasi dalam Menstimulasi Keaksaraan Awal Anak Usia Dini. 1–8.
Rohmani, N. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Analisis Angka Partisipasi Kasar Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ) di Seluruh Indonesia Abstrak. 5(1), 625–632. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.262
N. Dwi, “Pengantar Microteaching”, (Deepublish: 2020)
Fadhallah, “WAWANCARA”, (UNJ Press: 2020)
Dilansir dari laman https://www.paud.id/asesmen-paud-kurikulum-
merdeka pada tanggal 29-November 2023 Pukul 04:40
Published
2024-02-29
Section
Articles