Child Friendly PAUD Classroom Design

  • Khoirun Nisa Sekolah Tinggi Agama Islam Ma’arif Magetan
  • Nurul Ismaiyah Universitas Islam Madura
Abstract views: 144 , PDF downloads: 282
Keywords: Design, PAUD, Friendly, Classroom

Abstract

The purpose of conducting this research is to provide information to all elements related to early childhood regarding the importance of arranging classrooms where children learn so that they are safe, comfortable and friendly. With good and appropriate planning, the objectives of the learning and stimulus will develop optimally. Please note that not everything can be used for early childhood without adult supervision. In reality, there are still many adults, especially early childhood educators, who provide room facilities without thinking about whether these facilities are safe and comfortable for children to use

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adriani Tamo Ina Talu, & Fransiskus De Gomes. (2019). Identifikasi Sekolah Ramah Anak Pada Satuan Paud Di Kecamatan Langke Rembong Berdasarkan Kebijakan Pengembangan Sekolah Ramah Anak. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 11(1), 147–159. https://doi.org/10.36928/jpkm.v11i1.148
Alfina, A., & Anwar, R. N. (2020). Manajemen Sekolah Ramah Anak Paud Inklusi. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 36–47. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i1.975
Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28
Armanila, A., Elfidayati, E., Azhari, A. zahro, Sinta, D., & Hafizhoh, S. (2022). Peran Desain Interior dalam Menunjang Kenyamanan Belajar Anak di RA Bi Al-Nazhar. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 65–82. https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v7i1.5487
Azizah, N., Na’imah, N., & Suyadi, S. (2023). Peranan Guru Menangani Sifat Pemalu Anak Melalui Permainan Edukatif. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 464–472. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4068
Devianti, R., Sari, S. L., & Bangsawan, I. (2020). Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 03(02), 67–78.
Dhea Shafira, Armanila, I. K. S. (2022). JoECCE. JoECCE Journal of Early Childhood and Character Education, 2, 1–16.
Diyanti, A. O., Amiuza, C. B., & Mustikawati, T. (2014). Lingkungan Ramah Anak pada Sekolah Taman Kanak-Kanak. Review of Urbanism and Architectural Studies, 12(2), 54–68. https://doi.org/10.21776/ub.ruas.2014.012.02.6
Fatharas, V. M., Pribadi, I., & ... (2022). Penggunaan Material Yang Ramah Anak Untuk Mendukung Keamanan Dan Kenyamanan Anak-Anak Pada Children Center. … Seminar Intelektual Muda, 119–128. https://e-journal.trisakti.ac.id/index.php/sim/article/view/16341%0Ahttps://e-journal.trisakti.ac.id/index.php/sim/article/download/16341/9332
Gustiana, A. D. (2019). Kesiapan Menuju PAUD Ramah Anak. Edutech, 18(1), 58.
Hajar Pamadhi, Ambarwati, D. R., & Astuti, E. P. (2022). Pengembangan Pedoman Ruang Ramah Anak Berbasis Kearifan Lokal Untuk Fasilitas Pendidikan Usia Dini. 2.
Hidayat, H., & Oktaviah Amaliah. (2022). Estetika Pojok Baca Ruang Kelas Anak Usia Dini. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 23–37. https://doi.org/10.33367/piaud.v2i1.2422
Hurlock, E. B. (2002). Child Development McGraw-Hill series in psychology (Fifth Edition). In McGraw-Hill Book Company. McGraw-Hill Education.
Israwati. (2017). Pengelolaan Ruang Kelas Pendidikan Anak Usia Dini Pada Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Serambi Ilmu, 29(9), 1689–1699.
Jauhari, M. N. (n.d.). UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN KEMANDIRIAN ANAK USIA DINI MENGGUNAKAN METODE MONTESSORI DI SANGGAR BELAJAR ALL KIDS KOTA MADIUN. 7823–7830.
Kristanto, K., Khasanah, I., & Karmila, M. (2012). Identifikasi Model Sekolah Ramah Anak (Sra) Jenjang Satuan Pendidikan Anak Usia Dini Se-Kecamatan Semarang Selatan. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 38–58. https://doi.org/10.26877/paudia.v1i1.257
Machali, I. (2014). Dimensi Kecerdasan Majemuk Dalam Kurikulum 2013. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 21–45. https://doi.org/10.24090/insania.v19i1.462
Muda, R. (2022). PAUD Ramah Anak, Wujudkan Ekosistem Terbaik Anak Usia Dini -. Solotrend. https://solotrend.net/index.php/2022/04/22/paud-ramah-anak-wujudkan-ekosistem-terbaik-anak-usia-dini/
Nisa, K., & Suyadi. (2022). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Peran Orang Tua dalam Pembinaan Perilaku Sosial Anak Usia Dini Tunarungu di Desa Keraskulon Ngawi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 6903–6913.
Novitasari, N., Hidayatul Habibah, F., Vera Yuniar, D., Sari Sulistiowati, I., Rarin Erlina, K., Umah, K., Hilya, N., Ning Rahayu, R., Kholifah, S., Mahfudhoh, S., Muafiyah, S., Zayyinatul Mustafidah, S., & Azkiyyah, C. (2022). Perancangan Kelas Desain Interior dalam Membentuk Pertumbuhan dan Perkembangan Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 52–61. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i2.128
Nurulhuda, D., Nirawati, M. A., & Mustaqimah, U. (2019). Desain Arsitektur Ramah Anak Pada Bangunan Paud Untuk Merespon Perilaku Anak Usia Dini. Senthong, 2(1), 121–132.
Pamadhi, H., Ambarwati, D. R., & Astuti, E. P. (2019). PENGEMBANGAN PEDOMAN RUANG RAMAH ANAK BERBASIS KEARIFAN LOKAL UNTUK FASILITAS PENDIDIKAN USIA DINI. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2(2).
Putri, R. M., Desmariani, E., Muzayyanah, M., & Rahayu, E. (2022). Pelatihan Keterampilan Desain Ruangan Kelas Paud Untuk Perkembangan Emosional Anak Usia Dini Dengan Metode Kaizen. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 6(1), 58–64. https://doi.org/10.36341/jpm.v6i1.2720
Ramah, S., Sra, A., Ramah, S., & Sra, A. (2002). Sekolah Ramah Anak. Sekolahramahanak, 20(4), 99–102.
Rismayani, Afiif, A., Alwi, B. M., & Ismail, I. (2021). PENCAPAIAN INDIKATOR SEKOLAH RAMAH ANAK PADA PAUD. 4, 26–41.
Rochmat, M. (2017). PAUD Ramah Anak, Bagaimana Cara Mewujudkannya? NU Online. https://nu.or.id/nasional/paud-ramah-anak-bagaimana-cara-mewujudkannya-I78aK
Rosalin, L. N. (2020). Pendoman Sekolah Ramah Anak. In Deputi Tumbuh Kembang Anak (ASDEP Pemenuhan Hak Anak Atas Pendidikan, Kreativitas dan Budaya.
Seftianingsih, D. K. (n.d.). the Implementation of Child-Friendly Interior Design Concept in Mutiara Bunda Kindergarten in Condongcatur ,. 154.
Shofie Rizqita Yusra, Rita Mariyana, H. D. (2019). PENATAAN KELAS PADA PAUD INKLUSI. EDUKIDS: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 16(229), 66–75.
Sumini. (2023). Satuan PAUD Sekolah Ramah Anak Mewujudkan Karya Nyata Perlindungan Hak Anak.
Wicaksono, N. F. A. (2022). Perancangan Ruang Kelas Ramah Anak : Studi Kasus TK Kalyca Montessori School Yogyakarta. IKONIK : Jurnal Seni Dan Desain, 4(2), 90. https://doi.org/10.51804/ijsd.v4i2.1816
Published
2024-05-15
Section
Conference