Analisis Penggunaan Bahasa Daerah dalam Pembelajaran Pada Anak Usia 5-6 di TK Dharma Wanita Labuhan Haji Barat

  • Khairiatul Nurwanti Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Lina Amelia Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
Abstract views: 105 , PDF downloads: 111

Abstract

The use of regional languages ​​in learning is part of the independent curriculum. This research aims to analyze the intensity, advantages and weaknesses of the use of regional languages ​​in learning at the Dharma Wanita Labuhan Haji Barat Kindergarten. The research method used is descriptive qualitative. The sampling technique used was purposive sampling, namely 31 children and 2 teachers with the aim of classes using regional languages. Data was collected through direct observation and structured interviews with teachers at the kindergarten. The results of the research show that the intensity of using regional languages ​​in learning is often used in class B. The advantage of using regional languages ​​in learning is that children easily understand the material. The weakness of using regional languages ​​in learning is that a small number of children who cannot use regional languages ​​are unable to understand the material presented by the teacher. This means that regional languages ​​are effectively used in learning because the majority of children understand regional languages ​​as an introductory language in learning. So, it can be understood that the use of regional languages ​​has a positive impact on children's understanding and involvement in learning, as well as strengthening their cultural identity

Downloads

Download data is not yet available.

References

A, A. R., Hidayat, M. T., & Putra, A. (2023). Repertoar Bahasa Aceh Pada Siswa SMP di Kota Langsa untuk Revitalisasi Bahasa Aceh. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 6(2). https://doi.org/10.33503/alfabeta.v6i2.3660
Dita Silpiah, R. (2020). 243 |. Penggunaan Dua Bahasa Daerah Dalam Berkomunikasi Anak Usia (3-6) Tahun Di Desa Suka Mulya Ogan Ilir, 9. https://doi.org/10.36706/jtk.v9i2.18338
Helista, C. N., Puspitasari, O., Prima, S. A., & Anggraini, Y. D. (2021). Capaian Pembelajaran Elemen Jati Diri-PAUD. In Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Badan Penelitian dan pengembangan dan Perbukuan, Pusat Kurikulumdan Perbukuan.
Hernawati, H. (2017). PENGGUNAAN BAHASA IBU SEBAGAI PENGANTAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA Heni. Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1.
Humairah, E. S., Saifullah, S., & Arifin, A. (2019). Problematika Penggunaan Bahasa Aceh Di Kota Langsa. Aceh Anthropological Journal, 3(2), 202. https://doi.org/10.29103/aaj.v3i2.2782
Istikomah, P. N. (2019). Pengelolaan Pembelajaran Pendidikan Anak. Prosiding Seminar Nasional, September, 32–41.
Muhammad, S. R., & Hendrokumoro, H. (2022a). Hubungan Kekerabatan Bahasa Aceh, Bahasa Devayan, Bahasa Sigulai, dan Bahasa Jamee. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(4), 897–920. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i4.511
Muhammad, S. R., & Hendrokumoro, H. (2022b). HUBUNGAN KEKERABATAN BAHASA ACEH DAN BAHASA GAYO: KAJIAN LINGUISTIK HISTORIS KOMPARATIF. Metahumaniora, 12(2). https://doi.org/10.24198/metahumaniora.v12i2.40891
Mustom, S. (2018). PENGGUNAAN BAHASA DAERAH SEBAGAI BAHASA PENGANTAR DI KELAS RENDAH SEKOLAH DASAR DI KOTA PALANGKA RAYA (The Use of Local language as an Instructional Language in Elementary Schools’s Early Grades in Palangka Raya).
Nukman, E. Y., Kurniasari, A. F., & Nurhidayah, H. (2022). Bahasa Indonesia untuk SMP/MTs Kelas IX. In Jurnal Keperawatan Malang (Vol. 1, Issue 1).
Rahmi, S., & Syukur, M. (2023). Analisis Penggunaan Bahasa Daerah dan Lemahnya Kemampuan Berbahasa Indonesia pada Siswa SD No. 249 Tunrung Ganrang. JURNAL SYNTAX IMPERATIF : Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 4(2), 131–139. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v4i2.228
Rayhan, R., & Nurul Qomariyah. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Kelompok dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Pada Anak Usia Dini di Tk Muslimat III Durbuk Pademawu Pamekasan. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 128–140. https://doi.org/10.19105/kiddo.v4i1.8247
Sahril, N. (2018). Pergeseran Bahasa Daerah Pada Anak-Anak di Kuala Tanjung Sumatra Utara. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 7(2), 210. https://doi.org/10.26499/rnh.v7i2.571
Saifudin, M. F., & Amurdawati, G. (2019). KAJIAN ETNOLINGUISTIK: EKSISTENSI BAHASA DAERAH DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. SEMINAR NASIONAL PAGELARAN PENDIDIKAN DASAR NASIONAL (PPDN).
Siswanto, S., Zaelansyah, Z., Susanti, E., & Fransiska, J. (2019). Metode Pembelajaran Anak Usia Dini Dalam Generasi Unggul Dan Sukses. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 35–44. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v2i2.1295
Tolapa, M., & Ratnasari, D. (2022). Eksistensi Bahasa Daerah Dalam Aktivitas Komunikasi Masyarakat di Wilayah Konservasi Budaya Desa Talumelito Kabupaten Gorontalo. Al Qisthi Jurnal Sosial Dan Politik. https://doi.org/10.47030/aq.v12i1.118
Utama, W. W. I. (2020). Revitalisasi Bahasa Untuk Anak Usia Dini Di TK Pertiwi Puro Pakualaman Yogyakarta. Skripto, 6.
Published
2024-08-12
Section
Articles