Pemanfaatan Media Smart TV Berbasis Ramah Anak dalam Meningkatkan Perkembangan Kognitif dan Bahasa Anak Usia 2 Tahun
Abstract
The rapid development of the era and technological advances make it easier for someone to compile and present information, including in the teaching and learning process. Teaching and learning activities require media so that learning objectives are achieved. One of the media innovations that utilizes sophisticated technology is smart television (smart TV). This study aims to describe the use of child-friendly smart TV media in improving the cognitive and language development of 2-year-old children. The study uses a descriptive qualitative type. The subjects of the study were two 2-year-old children, managers, and teachers at Husna Day Care Pamekasan. Data collection techniques used observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques used the Miles and Huberman model in the form of steps, namely: 1) data collection, 2) data reduction, 3) data presentation, and 4) drawing conclusions. The results of the study showed that the use of child-friendly smart TV learning media at Husna Day Care Pamekasan was proven to be able to improve the cognitive and language development of 2-year-old children.
Downloads
References
Anggraini. (2018). Pengembangan Media Interaktif dalam Pengenalan Huruf pada Anak Kelompok A di TK Kartika II-4 Palembang. In Skripsi. Universitas Sriwijaya.
Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar, 8(1), 50–58.
Artha, D. J. (2016). Pengaruh Pemilihan Tayangan Televisi Terhadap Perkembangan Sosialisasi Anak. Jurnal EduTech, 2(1).
Astuti, A. W., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Hubungan Penggunaan Media Kartu Huruf dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 73–81. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/kjiece.v4i1.11958
Christianti, M. (2015). Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini Melalui Multimedia Pembelajaran Interaktif. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Vokasi Dalam Rangka Dies Natalis Ke-54 FT UNY.
Damayanti, E., Nurhasanah, Nurafia, & Kamal, E. E. (2019). Deteksi Dini Pencapaian Perkembangan Anak Usia 2-3 Tahun Berdasarkan Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 10–24.
Dandelion, R. (2021). Tahap Tumbuh Kembang Anak Usia 2-3 Tahun. Shimajiro Club. https://shimajiro.id/article/392/tahap-tumbuh-kembang-anak-usia-2-3-tahun
Dini, D. P. P. A. U. (2015). NPSK (Norma, Standar, Prosedur, Dan Kriteria) Petunjuk Teknis Penyelenggaraan Taman Penitipan Anak. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Elektronik, A. (2021). https://www.arjunaelektronik.com/panduan/panduan-membeli-tv/apa-itu-smart-tv/.
Gushevinalti, Adeni, S., & Arrianie, L. (2014). Media Habit dan Interpretasi Anak Usia Dini Kota Bengkulu tentang Tayangan Media. Jurnal Komunikasi, 8(2), 215–234. https://doi.org/10.20885/komunikasi.vol8.iss2.art8
Hayati, F., & Dahliana. (2019). Penerapan Media Televisi Pintar untuk Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Anak Kelompok B2 TK Cut Mutia Banda Aceh. Jurnal Buah Hati, 6(2), 135–144.
Kurniawan, M. R., & Gafur, A. (2014). Peranan Siaran Televisi Edukasi dalam Mendukung Terciptanya Sumber dan Motivasi Belajar Bagi Siswa SMP di Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(1), 98–108. https://doi.org/10.21831/tp.v1i1.2462
Limardi, S., Widinugroho, S., & Ribuan, C. (2019). Penggunaan Media Informasi yang Bijak untuk Anak Usia Dini di Era Digital. Cermin Dunia Kedokteran, 46(11), 702–706. http://www.cdkjournal.com/index.php/CDK/article/view/415
Maulana, S. (2020). Smart TV VS Android TV, Mana yang Lebih Baik? https://benefits.bankmandiri.co.id/article/smart-tv-vs-android-tv,-mana-yang-lebih-baik
Media, C. on C. and. (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138(5). https://doi.org/10.1542/peds.2016-2591
Nisa’, L. (2020). Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 1–14. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i1.6283
Nisa, L. C. (2012). Pemanfaatan Teknologi Informasi Untuk Pengembangan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 7(2), 91–112. https://doi.org/10.21580/sa.v7i2.651
Nuraeni. (2014). Strategi Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Prisma Sains, 2(2). https://doi.org/https://doi.org/10.33394/j-ps.v2i2.1069
Putra, R. S., & Tressyalina. (2020). Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Media Audio Visual di Taman Kanak-kanak Darul Falah. Jurnal Literasi, 4(2), 168–174.
Ratnasari, E. M., & Zubaidah, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 267–275. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p267-275
Rohani, G. A. (2015). Pengaruh Televisi (TV) Terhadap Aspek-Aspek Perkembangan Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 631–639. https://doi.org/10.21831/jpa.v4i2.12355
Saida Ulfa. (2016). Pemanfaatan Teknologi Bergerak sebagai Media Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini. Edcomtech, 1(1), 1–8.
Savitra, K. (2020). 10 Dampak Psikologis Penggunaan Gadget. Dokter Psikologi.Com. https://dosenpsikologi.com/dampak-psikologis-penggunaan-gadget
Selian, W. A., Nurhayati, & Sariah. (2019). Penggunaan Media Buku Cerita Bergambar dalam Perkembangan Bahasa Anak. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 149–158. https://doi.org/10.24014/kjiece.v2i2.8989
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Warsita, B. (2013). Pemanfaatan Program Siaran Televisi Pendidikan untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 17(3).
Widyatmojo, G., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbentuk Game untuk Menstimulasi Aspek Kognitif dan Bahasa. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 38–49. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.10194
Zaini, A. (2015). Bermain sebagai Metode Pembelajaran bagi Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(1), 118–134. https://doi.org/10.21043/thufula.v3i1.4656
Copyright (c) 2025 Yuniatari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons 4.0 International license. The terms of the license are:
Share— copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt— remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License.that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal
2. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Jurnal Kiddo is licensed under a Creative Commons
n Access).