Membangun Generasi Peduli Lingkungan: Implementasi Pendidikan Konservasi pada Anak Usia Dini di PAUD Al-Fatah Temboro

  • Alip Laila Bintar Wati Sekolah Tinggi Agama Islam Ma’arif Magetan
  • Khoirun Nisa Sekolah Tinggi Agama Islam Ma’arif Magetan
Abstract views: 65 , PDF downloads: 31

Abstract

Conservation education is essential for early childhood as it instills environmental care values from an early age, builds nature-responsible character, and creates environmentally conscious generations. This research aims to foster environmental care attitudes among early childhood education students. The study employed a qualitative descriptive method involving ten students and one classroom teacher. Data collection techniques included observation, interviews, and documentation. The results revealed that teachers' conservation education efforts at PAUD Al-Fatah Temboro were implemented through various methods: direct practical activities, Islamic storytelling, habituation, and role modeling. Besides involving school community members, teachers also collaborated with parents to achieve optimal learning objectives. Routine programs such as classroom cleaning duties, Clean Friday activities, and plant care proved effective in nurturing environmental awareness among early childhood students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referensi
Agustin, E. E., & Maisyaroh, W. (2020). Hubungan Pengetahuan Lingkungan Terhadap Sikap dan Perilaku Peduli Lingkungan Pada Siswa SMA 5 Jember Tahun Pelajaran 2018/2019. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 12–22.
Arindah Isro Ahadiah. (2024). Penanaman Karakter Peduli Lingkungan Sekitar Sebagai Upaya Pendidikan Konservasi Siswa Sekolah Dasar. Pengertian: Jurnal Pendidikan Indonesia (PJPI) E-ISSN:, 2(1), 101–110. https://doi.org/https://doi.org/10.61930/pjpi.v2i1
Bachtiar Adi Saputra. (2022). Pengembangan Komik Digital Chlorophyl Sebagai Media Pembelajaran Peduli Lingkungan Siswa SMA. SECONDARY : Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 2(1), 57–63. https://doi.org/https://doi.org/10.51878/secondary.v2i1.841
Chan, F., Rimba Kurniawan, A., Oktavia, A., Citra Dewi, L., Sari, A., Putri Khairadi, A., & Piolita, S. (2019). Gerakan Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 190. https://doi.org/Https://Doi.Org/10.25078/Aw.V4i2.1126
Dwi Purwanti. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Implementasinya. DWIJACENDEKIA Jurnal Riset Pedagogik, 1(2), 14–20.
Hana Ika Safitri, H. (2021). Membiasakan Pola Hidup Sehat dan Bersih pada Anak Usia Dini Selama Pandemi Covid-19. Obsesi: Research & Learning in Early Childhood Education, 5(1), 385–394. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.542
Irianto, A., & Rosidah, C. T. (2020). Penanaman Karakter Peduli Lingkungan Melalui Program Sekolah Adiwiyata. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 109–117. https://doi.org/doi.org/10.21009/JPD.011.12
Irma Fatmayani1, Abd. Gafur, A. (2022). Analisis Risiko Kesehatan Lingkungan Pajanan Timbal Balik dan Kromium Pada Masyarakat Yang Mengkonsumsi Kerang Marcia Hiantina Di perairan Selat Makasar. Window of Public Health Journal, 3(2), 309–320. http://jurnal.fkm.umi.ac.id/index.php/woph/article/view/woph3212%0AANALISIS
Jauhari, M. N., & Sekolah. (2020). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Yang Religius. JURNAL PARADIGMA, 1(2), 90–112.
Khairani, P. W. T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Untuk Konservasi Gajah Sumatra (Elephas maximus sumatranus). Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 3(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jipb.v3n1.p1-11
Lidia Oktamarina. (2021). Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Sejak Usia Dini Melalui Kegiatan Green School di PAUD Uswatunn Hasanah Palembang. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 37–44. https://doi.org/:https://doi.org/10.33369/jip.6.1. 37-44
Maria Ulfa. (2023). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini Di TPA Al Idris Ngawi. Jurnal CHILD KINGDOM : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 9–28. https://doi.org/https://doi.org/10.53961/childom.v1i2.62
Masruroh. (2018). Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Dengan Pendidikan. Gea. Jurnal Pendidikan Geograf, 18, 130–134. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/gea.v18i2.13461
Munawaroh, H., Nada, N. K., Hasjiandito, A., Imam, V., Faisal, A., Anjarsari, I., & Fauziddin, M. (2022). Peranan Orang Tua Dalam Pemenuhan Gizi Seimbang Sebagai Upaya Pencegahan Stunting Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Sentra Cendikia, 3(2), 47–60. https://doi.org/https://doi.org/10.31331/sencenivet.v3i2.2149
Muttaqin, M. F., & Maryanti, N. D. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter terhadap Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas III di MI Ta ’ lim Mubtadi 1. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan, 4(1), 83–92. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v4i1.1084
Santoso, B., Husain, B. A., & Krisyanto, E. (2023). Menumbuhkan Kedisiplinan dan Manajemen Lingkungan Bersih Di Yayasan Mutiara Ibu Nusantara(YASMIN) Rumah Asuh Yatim dan Duafa. Jurnal Padma Pengebdian Masyarakat, 3(4), 278–282.
Sarah Zakiyah. (2024). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(1), 257–264. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17904
Sari, T. I. P., Saputra, R., Pratama, B. D., Anugrah, A. D. T., Niswa, N., & Kurnia, T. W. (2024). Ibadah Yang Lebih Utama Dengan Memperhatikan Kebersihan Diri Dan Tempat Ibadah Worship Is More Important By Paying Attention To Personal Hygiene And Places Of Worship. JICN: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(3), 3752–3757. https://doi.org/https://jicnusantara.com/index.php/jicn Vol
Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508–1516. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2151
Sugiono. (2010). Metode Penelitian Kuantitaif Kualitatif R&D. Bandung: Alfabeta.
Wibowo, C. A., & Nugraheni, N. (2024). Upaya Menumbuhkan Kebiasaan Menjaga Kebersihan Lingkungan Sekolah Sebagai Bentuk Pendidikan Konservasi di SDN Kalibanteng Kidul 03. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(4), 179–184. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.11125742 Upaya
Yosefo Gule. (2023). Edukasi Pentingnya Menjaga Lingkungan Hidup Sejak Dini Yosefo. Jurnal Abdidas, 4(1), 75–81. https://doi.org/: https://doi.org/10.31004/abdidas.v4i1.756
Latif, M., Zukhairina, Zubaidah, R., & Afandi, M. (2019). Orientasi baru pendidikan lingkungan. Kencana.
Latif, M., Zukhairina, Zubaidah, R., & Afandi, M. (2019). Orientasi baru pendidikan lingkungan. Kencana.
Masnipal. (2018). Menjadi guru PAUD profesional. Remaja Rosdakarya. DOI: 10.37281/ed.v1i1.147
Mulyasa, H. E. (2018). Manajemen pendidikan karakter. Bumi Aksara. DOI: 10.31004/obsesi.v4i1.278
Rahmat, S., & Susilowati, D. (2021). Pengembangan karakter peduli lingkungan. Kencana. DOI: 10.21831/jpk.v0i1.1287
Suyadi, & Ulfah, M. (2020). Konsep dasar pendidikan karakter. Remaja Rosdakarya. DOI: 10.31004/obsesi.v5i2.756
Wiyani, N. A. (2019). Pendidikan karakter berbasis konservasi. Gava Media. DOI: 10.21831/jpk.v0i2.8615
Yamin, M., & Sanan, J. S. (2020). Panduan pendidikan karakter. Gaung Persada Press.
DOI: 10.31004/obsesi.v4i2.480
Published
2025-02-04
Section
Articles