Mengembangkan Kemampuan Literasi Baca Tulis Anak Melalui Kegiatan One Word of The Day di TK Islam Al Azhar 29 BSB Semarang

  • Zulfa Dwi Aulia Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Muslam Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Mursid Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
Abstract views: 18 , PDF downloads: 15

Abstract

Improving literacy skills in children is very important to do fro an early age. By instilling literacy skills from an early age, it will become an important capital for children in living their daily lives in the future. Literacy is also a foundation that will affect children’s social, emotional, and cognitive development. This study aims to determine the development of children’s literacy skills through one word of the day activities in group B Al Ghofar KB-TK Islam Al Azhar 29 BSB Semarang. This study uses a qualitative descriptive method, where the data collected are in the form of words, pictures, and not numbers. The data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. The result of the study showed that one word of the day activities in group B Al Ghofar KB-TK Islam Al Azhar 29 BSB Semarang can improve children’s literacy skills, including: 1. Children who previously did not know letters began to understand letters, 2. Children who did not know syllables began to recognize words became accustomed to learing to compose words.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mahasiswa PG PAUD. (2022). Inovasi Meìdia Peìngeìmbangan Kognitif Anak Usia Dini. Yogyakarta: Peìneìrbit Deìeìpublish.
Bambang, A. & Khoirudin, M. (2020). Kajian Teìori Filsafat Ilmu Peìndidikan Anak Usia Dini (PAUD). Batu: Liteìrasi Nusantara.
Meìndikbud. (2014). Peìraturan Meìnteìri Peìndidikan dan Keìbudayaan Nomor 146 Tahun 2014 Teìntang Kurikulum 2013 Peìndidikan Anak Usia Dini. Keìmeìndikbud RI.
Wiedarti, D. (2018). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah (Edisi 2). In Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 1, Issue 2). https://training.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf/article/view/217
Widuroyekti, B., Luluk, H., & Iswati. (2023). Meningkatkan Literasi Bahasa pada Anak Usia Dini Melalui Media Game Edukasi. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 62-73.
Novrani, A., Deìwi, C., Dwi, P., Eìka, A., & Iis, F. (2021). Peìngeìmbangan Liteìrasi untuk Anak Usia 5-6 Tahun. Buku Saku, 64.
Karima, R. & Kurniawati, F. (2020). Kegiatan Literasi Awal Orang Tua pada Anak Usia Dini. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 69-80.
Fitriana Salsabila. Peìntingnya Peìngeìmbangan Liteìrasi di Peìndidikan Anak Usia Dini. Tim Digital Cikal. From https://www.cikal.co.id/blog?id=pentingnya-pengembangan-literasi-di-pendidikan-anak-usia-dini-asah-4-kemampuan-berikut-ini.
Baiti Noor, M. Abdan S., & Masyitah. (2023). Meìdia Eìleìctronic Wordleìss Pictureì Book (EìWPB) untuk Meìningkatkan Keìmampuan Liteìrasi Anak. Aulad: Journal on Eìarly Childhood, 6(2), 159-171.
Salsa, D. I., Lilis M., & Khusnul Laeìly. (2024). Keìyakinan dan Praktik Liteìrasi pada Leìmbaga Peìndidikan Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Eìarly Childhood, 7(1), 150-159.
Nurkhasanah N., Fitria B. U. (2023). Upaya Meìningkatkan Keìmampuan Liteìrasi Awal Meìlalui Peìnggunaan Meìdia Bahan Alam pada Anak Keìlompok B di PAUD Peìlangi Bunda Jakarta.
Handayani, S. (2019). Upaya Meìningkatkan Keìmampuan Liteìrasi Awal meìlalui Meìdia Big Book. Prosiding Seìminar Nasional Peìndidikan STKIP Kusuma Neìgara PAUD-007.
Afnida, M., Reìsti, Eì. S., & Tisna, S. (2022). Peìndeìkatan Wholeì Languageì: Upaya Peìningkatan Keìmampuan Liteìrasi Anak Usia Dini. Jurnal Peìndidikan dan Konseìling, 4(5).
Wirman, A., Yulsyofrieìnd, Yaswinda, Andrina, T. (2018). Peìnggunaan Meìdia Moving Flashcard untuk Stimulasi Keìmampuan Liteìrasi Anak Usia Dini. Jurnal Peìndidikan: Eìarly Childhood, 2(2b), 54-62.
Irwan, U. I. & Ningsih, A. R. (2019). Interferensi Bahasa Inggris pada Status Whatsapp Mahasiswa Semester 4 KIP STKIP Rokania. Jurnal Ilmiah Telaah, 3(2).
Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 2 (2).
Suryana, D. (2021). Peìndidikan Anak Usia Dini Teìori dan Praktik Peìmbeìlajaran. Jakarta: Peìneìrbit Keìncana.
Hapsari, W., Ruhaena L., & Pratisti W. D. (2017). Peningkatan Kemampuan Literasi Awal Anak Prasekolah Melalui Program Stimulasi. Jurnal Psikologi, 44 (3), 177-184.
Rasidi & Qomariyah, N. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Kelompok dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Pada Anak Usia Dini di Tk Muslimat III Durbuk Pademawu Pamekasan. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 128-140.
Aisyah, S. & Musa, M. (2023). Strategi Guru dalam Pengembangan Literasi Awal Anak Usia Dini. Journal of Educational Research, 2(1), 115-134.
Abdul, A. R. J., Filasofa, M. L. K., & Muslam. Pembiasaan Shalat Dhuha Berjamaah dalam Mengembangkan Nilai Agama dan Budi Pekerti Pada Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2).
Habibullah, M. R. & Abidi, A. A. (2023). Pendidikan Literasi pada Anak dalam Prespektif Al-Qur'an. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(2), 266-276.
Istifhama, L. (2021). Pentingnya Literasi bagi Anak Usia Dini. https://jatim.nu.or.id/opini/pentingnya-literasi-bagi-anak-usia-dini-QjU5P.
Dikmas. (2023). Pentingnya Literasi dan Numerasi Sejak Dini. https://gurupauddikmas.kemdikbud.go.id/artikel/Berita/pentingnya-literasi-dan-numerasi-sejak-dini.
Trimulina Ifina. (2022). Beìrmain Beìrmakna pada Peìmbeìlajaran Anak Usia Dini. PAUDPEìDIA.
Nafisa R. S., Fitriani Y., & Nuroniah P. (2024). Peìngeìmbangan Keìmampuan Meìmbaca Anak Usia 5-6 Tahun Meìnggunakan Meìtodeì Drill. Aulad: Jurnal on Eìarly Childhood, 7(1).
Suriani I. (2022). Upaya Meìningkatkan Keìmampuan Meìnulis Siswa Deìngan Modeìl Peìmbeìlajaran Think Talk Writeì Keìlas V SD Neìgeìri 118273 Mampang Keìcamatan Kotapinang Kabupateìn Labuhan Batu Seìlatan. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(2).
Published
2025-03-01
Section
Articles