Pola Pengasuhan Positif Orangtua Pada Anak Usia Dini Selama Belajar Dari Rumah di masa Pandemi Covid-19

  • Rieyani Okta Sumbawa UNIVERSITAS PGRI SEMARANG
  • Mila Karmila
Abstract views: 1456 , PDF downloads: 953
Keywords: Positive Parenting; Covid-19 Pandemic; Early Childhood.

Abstract

When the Covid-19 virus entered Indonesian territory, the Indonesian government immediately followed up on the case by changing the education system in Indonesia into distance learning or commonly called BDR. The research methodology used is literature study as material to review seven to ten relevant studies regarding positive parenting patterns of parents while studying from home during the COVID-19 pandemic. Parents are expected to provide positive parenting, which is expected to be better to assist in the smooth learning of children at home during the Covid-19 pandemic, which is very important. Are the results such as assisting children in doing school assignments, supporting and facilitating children in learning, supporting and facilitating children in learning, establishing good communication between families, choosing the right parenting style, and respecting children's opinions, making rules at home. The role of parents is very influential in assisting children to learn from home.

Downloads

Download data is not yet available.

References

NN. 2021.https://covid19.go.id/ .Diakses (27 Januari 2021)

Adit,Albertus.(2020).Ini Kendala Orangtua dampingi anak PAUD belajar dirumah. Diakses pada 27 Februari 2021, darihttps://edukasi.kompas.com/read/2020/07/22/090351771/ini-kendala-orangtua-dampingi-anak-paud-belajar-di-rumah?page=all.

NN.(2015). Pola Asuh Positif untuk anak. Diakses pada 3 Maret 2021. Darihttps://www.parenting.co.id/usia-sekolah/pola-asuh-positif-untuk-anak

Nafisah, U. L., & Kirana, D. P. (2021). Penerapan Reward untuk Meningkatkan Disiplin Anak dalam Belajar. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 14-26.

Jamiatul, J., Maghfiroh, M., &Astuti, R. (2020). Pola Asuh Orang Tua danPerkembangan Moral Anak Usia Dini (StudiKasus di TK Al-Ghazali Jl. Raya Nyalaran Kelurahan Kolpajung Kecamatan Pamekasan Kabupaten Pamekasan). Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 1-9.

Windhiyana, E. (2020). Dampak Covid-19 terhadap kegiatan pembelajaran online di sebuah perguruan tinggi kristen di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 1-8.

Hasbi,M, dkk. (2020). Pengasuhan Positif. Jakarta. Kemdikbud.

Hasbi,M, dkk. (2020). Membangun Komunikasi Positif Antara Guru PAUD dengan OrangTua Murid Pada Saat Penerapan Kebijakan Belajar dari Rumah. Jakarta. Kemdikbud.

Iftitah, S. L., &Anawaty, M. F. (2020). Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Di Rumah Selama Pandemi Covid-19. JCE (Journal of Childhood Education), 4(2), 71-81.

Kurniati, E., Alfaeni, D. K. N., &Andriani, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241-256.

Sofyan, I. (2019). Mindful Parenting: Strategi Membangun Pengasuhan Positif dalam Keluarga. Journal of Early Childhood Care and Education, 1(2), 41-47.

Wardani, A., &Ayriza, Y.(2020). Analisis kendala orang tua dalam mendampingi anak belajar di rumah pada masa pandemi Covid-19. JurnalObsesi: jurnal Pendidikan anak usia dini, 5(1), 772-782.

Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan sosial emosi pada anak usia prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103-111.

Cahyati, N., &Kusumah, R. (2020) Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pembelajaran Di Rumah Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Golden Age, 4(01), 152-159.

Wardani, A., &Ayriza, Y. (2020). Analisis kendala orang tua dalam mendampingi anak belajar di rumah pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: jurnal Pendidikan anak usia dini, 5(1), 772-782.

Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., &Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138-1150.

Nooraeni, R. 2017. Implementasi Program Parenting Dalam Menumbuhkan Perilaku Pengasuhan Positif Orang Tua Di PAUD Tulip Tarogong Kaler Garut. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(2).

Dewi, P. A. S. C., & Khotimah, H. (2020). Pola Asuh Orang Tua Pada Anak Di Masa Pandemi Covid-19. In Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF) (Vol. 4, No. 1, pp. 2433-2441).

Wahyuseptiana, Y. I. (2020). Pembentukan Konsep Penerimaan Diri pada Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. BUANA GENDER: Jurnal Studi Gender dan Anak, 5(2), 126-136.

Rachman, S. A. (2020). Penguatan Peran Orang Tua Dalam Mendapingi Pendidikan Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Golden Age, 4(02), 322-331.

Tanjung, R. (2020). Peran Orangtua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 64-73.

Published
2021-08-28
Section
Articles