Penerapan Media Penjepit Jemuran untuk Menanamkan Sifat Kejujuran Anak Usia Dini

  • Veryawan veryawan IAIN Langsa
Abstract views: 417 , PDF downloads: 593
Keywords: Clothesline Clamp; Honesty; Early childhood.

Abstract

This study aims to review the moral development of children. In moral attitudes and behavior, it is implied that the values ​​adhered to are related to the value of something that is said to be good and bad, right and wrong, appropriate, and should happen. This research was conducted at RA Al Ikhlas Konggo Deli Serdang. The subjects of this study were students of RA Al Ikhlas Konggo in group B III totaling 15 people consisting of 6 women and 9 men with a recreational theme. The research used is classroom action research. In interpreting the results of the analysis carried out during the process of clamping clotheslines, researchers used percentage analysis to obtain results about increasing the honesty nature of early childhood through the application of clothesline clamp media and analysis tests using the average child and the criteria for mastery learning children. In the study, it is considered successful if the results achieved by the child have reached 80% in the application of clothesline clamp media to instill honesty in early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, S. R., Pabunga, D. B. and Rahayu, E. (2018) ‘Penggunaan Media Stik Angka Berwarna Dalam Meningkatkan Kemampuan Logika Matematika pada Anak Usia Dini’, Prosiding SNPMAT I Tahun 2018, 1(1), pp. 250–258.

Amiran, S. (2016) ‘Efektifitas Penggunaan Metode Bermain Di Paud Nazareth Oesapa’, Jurnal Pendidikan Anak, 5(1). doi: 10.21831/jpa.v5i1.12367.

Ananda, R. (2017) ‘Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini’, Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), p. 19. doi: 10.31004/obsesi.v1i1.28.

Chairilsyah, D. (2016) ‘Metode dan Teknik Mengajarkan Kejujuran pada Anak Sejak Usia Dini’, Jurnal Educhild, 5(1), pp. 8–14.

Farhurohman, O. (2017) ‘Hakekat Bermain dan Permainan Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD)’, http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/1334, 2(1), pp. 27–36.

Hendarwati, E., Setiawan, A. and Wahono (2019) ‘Implementasi Nilai Kejujuran Pada Anak Dini Melalui Media Ular Tangga’, MOTORIC Media of Teaching Oriented and Childern, 3(1), pp. 26–39.

Hidayat (2006) Pengantar Ilmu Keperawatan Anak. Bnadung: Jakarta : Penerbit Salemba Medika.

Inten, D. N. (2017) ‘Penanaman Kejujuran Pada Anak Dalam Keluarga’, FamilyEdu, 3(1).

Jamiatul, J., Maghfiroh, M. and Astuti, R. (2020) ‘Pola Asuh Orang Tua danPerkembangan Moral Anak Usia Dini (Studi Kasus di TK Al-Ghazali Jl. Raya Nyalaran Kelurahan Kolpajung Kecamatan Pamekasan Kabupaten Pamekasan)’, Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), pp. 1–9. doi: 10.19105/kiddo.v1i1.2973.

Kesuma, D. dkk (2011) Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kunandar (2008) Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Pers.

Noviati, P. R. and Giwangsa, S. F. (2019) ‘Analisis Nilai Kejujuran dalam Permainan Tatarucingan’, Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), pp. 42–47. doi: 10.29313/ga.v3i1.4830.

Nurhalimah, N., Nurmalina, N. and Amalia, R. (2020) ‘Meningkatkan Kemampuan Kognitif Dalam Mengenal Warna Melalui Bermain Media Penjepit Baju pada Anak Kb Adzkyah Bangkinang Kota secara BDR’, Journal on Teacher Education, 2(1), pp. 188–196. doi: 10.31004/jote.v2i1.1163.

Rakimahwati, Y. (2012) ‘Upaya Meningkatkan Perkembangan Moral Anak Usia Dini Melalui Mendongeng Di Tk Dharmawanita Improving the Moral Development of Early Age Children’, Ilmiah Visi P2TK PAUD NI, 7(1), pp. 18–41. Available at: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:STZdc_RLneMJ:journal.unj.ac.id/unj/index.php/jiv/article/download/2675/2025+&cd=3&hl=id&ct=clnk&gl=id.

Sa’adah, N. and Muqowim, M. (2020) ‘Penyampaian Pesan Moral Hadis Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Mendongeng Cas Cis Cus’, Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), p. 147. doi: 10.19105/kiddo.v1i2.3495.

Setianingsih, S. W., Hidayah, A. R. and Hediyati, D. (2018) ‘Penanaman Nilai Kejujuran Melalui Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini Dengan Teknik Modeling’, Penguatan Karakter Bangsa Melalui Inovasi di era Digital, 1(1), pp. 109–114. Available at: http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/893/573.

Sulastri, S. and Fahmi (2019) ‘Peningkatan Karakter Jujur Melalui Kegiatan Role Play pada Anak di TK Aisyiah 4 Beringin Sakti Pagar Alam Selatan’, Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), pp. 69–82. doi: 10.14421/al-athfal.2019.51-05.

Veryawan, Pratiwi, S. H. and Ubaidillah (2020) ‘Kegiatan usab abur dalam mengembangkan kreativitas anak usia dini’, Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), pp. 112–125.

Wahyuningsih (2008) Strategi Pembelajaran Di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Jakarta: PT Indeks.

WS, N. N., Prima, E. and Lestari, P. I. (2016) ‘Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Permainan Menjepit Kartu Kata Bergambar Pada Anak Kelompok B di TK Astiti Dharma’, JEPUN | Jurnal Pendidikan Universitas Dhyana Pura, 1(1), p. 48.

Published
2021-08-30
Section
Articles