Penggunaan Alat Peraga dalam Pengenalan Konsep Matematika pada Anak Usia Dini di TK Al-Falah Kota Cilegon

  • Dini Riani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Kristiana Maryani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
Abstract views: 311 , PDF downloads: 502

Abstract

This research aims to describe how teachers at Al-Falah Cilegon Kindergarten use teaching
materials or props to introduce mathematical concepts and responses or direct impacts experienced
by students in the learning process. The subjects in this study were 3 teachers who taught and along
with the principal, 5 kindergarten A students and 8 kindergarten students in grade B. Researchers
chose qualitative methods because they wanted the results of in-depth research on the phenomenon
to be studied. In addition, researchers used this method because the study subjects involved
preschoolers who could not be approached with quantitative approaches, such as working on scales
and questionnaires, so researchers chose qualitative methods by examining data with in-person
interviews, library studies, observations and documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A. (2003). Media. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Aunurrahman. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Hakim, F. d. (2009). Matematika Hakikat dan Logika. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.

Jamaris, M. (2006). Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta

: Grasindo.

Jihad, A. d. (2008). Evaluasi Pembelajaran . Yogyakarta: Multi Pressindo.

Lestari, K. E. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : Refika Aditama.

Rahardi, A. (2004). Media Pembelajaran . Jakarta : Dirjen Dikdasmen.

Sjiono, B. d. (2005). Menu Pembelajaran Anak Usia Dini. Jakarta: Yayasan Citra Pendidikan

Indonesia.

Sudono, S. (2000). Sumber Belajar dan Alat Permainan. Jakarta: Mediyatama Sarana Perkasa.

Udin S. Winataputra, d. 1. (1992). Materi Pokok Strategi Belajar Mengajar Matematika; 1-9.

Jakarta: Universitas Terbuka, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Usman, M. B. (2002). Media Pembelajaran. Ciputat: Pers :Jakarta.

Widari, I. G. (2013). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Sebagai Upaya

Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Bangun Ruang

pada Siswa Kelas IVA SDN 9 Sesetan Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Santiaji

Pendidikan, 3: 2

Published
2022-02-28
Section
Articles