Metode Follow The Line dalam Pembelajaran Menulis Huruf Arab pada Anak Usia Dini

  • Irman Sumantri STAI Darunnajah Bogor
Abstract views: 1265 , PDF downloads: 1415

Abstract

This study aims to find the conditions for implementing the follow the line method in learning to write Arabic letters in Haura early childhood education, Cigudeg district, Bogor district. Quantitative descriptive research method with observation data instruments and questionnaires. The results of the study show that 1) the teacher has not implemented the method of following the line on his students on a regular basis, causing many of his students to be less proficient in writing Arabic letters; 2) there are several obstacles faced by teachers in implementing the method of following the flow both internally and externally. This study recommends to further researchers to design new, varied learning that can foster children's interest and motivation in learning to achieve the school's vision and national education goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

As-Syaibany, O. M. A.-T. (1979). Falsafah Pendidikan Islam. Bulan Bintang.

Asmani, J. M. (2009). Manajemen Strategi Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Diva press.

Atep, S., Rahendra, M., & Unang, W. (n.d.). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Alquran Desa Sukajaya Kabupaten Bogor. 1, 225–235.

Busro, B. (2020). Ekses Ketidaktuntasan Pembelajaran Baca Tulis Alquran terhadap Peningkatan Kuantitas Buta Huruf Arab di Kalangan Pelajar SMA / SMK Umum di Kota Bandung. 4, 259–274. https://doi.org/10.29240/alquds.v4i2.1770

Dayudin, D., & Arifin, B. S. (2020). Model Pembelajaran Mapan dalam Pembelajaran Menulis Huruf Arab pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 5(1), 37–55. https://doi.org/10.15575/ath.v5i1.7500

Hendra Sofyan, N. (2019). Strategi Pembelajaran Al-Qur‟an Di Ma‟had AlJami’ah UIN Ar-Raniry Banda Aceh. EDUKASI Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan.

Herlina, M. N., Fatimah, A., & Fahmi. (2018). Peningkatan mengenal huruf hijaiyah melalui media kartu huruf. Jurnal penelitian dan pengembangan pendidikan anak usia dini (JPPPAUD FKIP UNTIRTA), VOL. 5 NO., 15–26.

Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Remaja Rosdakarya.

Intan, N. (2018). Membangun Karakter Lewat Menulis Alquran. Republika.Co.Id. https://republika.co.id/berita/dunia-islam/islam-nusantara/18/02/16/p48mer396-membangun-karakter-lewat-menulis-alquran

Isjoni. (2010). Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Alfabeta.

Ismail, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an Melalui Metode Scaffolding Pada Siswa Kelas V Mi Terpadu Ad-Dimyati Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 3(2), 148–156. https://doi.org/10.15575/ath.v3i2.4210

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, IAIN Kendari, 8(2), 82–98.

Mas’ad, A. (2019). Follow The Line Tingkatkan Keterampilan Tulis Al-Qur’an. Jatengpos.Co.Id. https://jatengpos.co.id/follow-the-line-tingkatkan-keterampilan-tulis-al-quran/

Maujud, F. (n.d.). Pembinaan Keterampilan Menulis Al-Qur’an Bagi Anak Usia Sekolah Di Desa Pakuan Kecamatan Narmada Kabupaten Lombok Barat. El-Tsaqâfah, Volume XVI, 23–32.

Nata, A. (2001). Filsafat Pendidikan Islam. Logos Wacana Ilmu.

Ramayulis. (2004). Ilmu Pendidikan Islam. Kalam Mulia.

Sriyadi , Haryanto, H. (2019). Meningkatkan Psikomotorik Anak Berbasis Animasi Huruf Hijaiyah Dengan Metode Follow The Line. PARADIGMA, XXI(1), 132. https://doi.org/10.31294/p.v20i2

Sukmadinata, N. S. (2009). Metode Penelitian Pendidikan (V). Remaja Rosdakarya.

Sumantri, I. (2020). Pemberantasan Buta Huruf Arab (Al-Quran) Dengan Metode Tarsana Pada Pelajar Sekolah Dasar Di Kecamatan Cigudeg. Perada, 3(2), 177. https://doi.org/10.35961/perada.v3i2.206

Published
2022-02-28
Section
Articles