Efektivitas Penggunaan Media Busy Book Dalam Meningkatkan Pengetahuan Mitigasi Bencana Banjir Pada Anak Usia 5-6 Tahun

  • Mega Silvia Putri Universitas Negeri Surabaya
  • Muhammad Reza Universitas Negeri Surabaya
  • Melia Dwi Widayanti Universitas Negeri Surabaya
  • Dewi Komalasari Universitas Negeri Surabaya
Abstract views: 426 , PDF downloads: 507

Abstract

Flood disaster has always been a problem faced every year in Indonesia. Not a few casualties were caused by the flood disaster, one of which was children. Learning activities for natural disaster mitigation, especially flood disasters, must be integrated into learning programs in the education sector. This study aims to determine the effectiveness of using busy book media entitled “Great Children Responding to Flood Disasters” in increasing knowledge of flood disaster mitigation in children aged 5-6 years. This research uses quantitative research with the method used is a Pre-experimental design with a population of 35 TK-B children with an age range of 5-6 years. Data collection techniques used are tests and documentation. The data analysis technique in this research is using the Wilcoxon test formula analysis. The results of the effectiveness test using the Wilcoxon test show that Asymp. Sig (2-tailed) is 0.000 < 0.05, then Ho is rejected and Ha is accepted, which means that there is an average difference between the pretest and posttest so it can be concluded that the use of busy book media Great Flood Disaster Response” is effectively used to increase children's knowledge about flood disaster preparedness mitigation for children aged 5-6 years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmal, H., & Susanto, H. (2018). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Berbasis Mobile Smartphone Sebagai Media Pengenalan Sejarah Lokal Masa Revolusi Fisik Di Kalimantan Selatan Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Helmi Akmal Heri Susanto Abstrak Pendahuluan Era abad ke-21 teknologi. 6.

Fatmawati, F. (2021). Efektivitas Model Permainan Kartu Indeks (Index Card Match) Terhadap Hasil Pembelajaran Perkembangan Kognitif Dan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Al-Harits. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 27–39. https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i1.3616

Hanan, S. A., & Reza, M. (2020). Pengembangan Buku Panduan Kegiatan Pembelajaran Mitigasi Untuk Meningkatkan Kesiapsiagaan Bencana Banjir Pada Anak Usia 5-6 …. PAUD Teratai, 1–15. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/35838

Hengkelare, S. H. S., Rogi, O. H. A., & Suryono. (2021). Mitigasi risiko bencana banjir di Manado. Jurnal Spasial, 8(2), 267–274. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/spasial/article/view/35037/32821

Istanti, E., Debibik, D. N. F., & Rina, R. S. (2021). Stimulasi Kemampuan Berpikir Simbolik Melalui Kegiatan Meronce Anak Usia 4-5. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 205–219. https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i2.5035

Kousky, C. (2016). Impacts of natural disasters on children. Future of Children, 26(1), 73–92. https://doi.org/10.1353/foc.2016.0004

Makdori, Y. (2021). 4 Anak Jadi Korban Banjir Jakarta Saat Bermain Air. Liputan 6.Com. https://www.liputan6.com/news/read/4488733/4-anak-jadi-korban-banjir-jakarta-saat-bermain-air

Nasrullah, A. C., & Reza, M. (2020). Pengembangan Buku Panduan Kegiatan Pembelajaran Mitigasi Bencana Kebakaran Pada Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Teratai, 9, 1–12.

Nayyiroh, & Diana, R. (2022). Implementasi Metode Keteladanan dalam Meningkatkan Moral Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 69–76. https://doi.org/10.19105/kiddo.v3i1.5541

Nilmayani, Zulkifli, & Risma, D. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Busy Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Terpadu Filosofia Kubu Babussalam Rokan Hilir. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 5(1), 1–14. https://www.neliti.com/journals/jom-fkip-unri

Noor, J. (2012). Metodologi penelitian, skripsi, tesis, disertasi dan karya ilmiah.

Nurtaniawati, N. (2017). Peran Guru Dan Media Pembelajaran Dalam Menstimulasi Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 3(1), 1–20.

Purwani, A., Fridani, L., & Fahrurrozi, F. (2019). Pengembangan Media Grafis untuk Meningkatkan Siaga Bencana Banjir. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 55. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.142

Rahma, A. (2018). Implementasi program pengurangan risiko bencana (PRB) melalui pendidikan formal. Jurnal VARIDIKA, 30(1), 1–11.

Rohani. (2019). Diktat Media Pembelajaran. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 1–95.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Sujiono, Y. N. (2009). Konsep dasar pendidikan anak usia dini.

Suryani, N. (2018). Achmad Setiawan dan Aditin Putria. Media Pembelajaran Inovatif Dan Pengenbangannya. PT Remaja Rosdakarya. Bandung.

Suyanto, S. (2005). Pembelajaran untuk anak TK. Jakarta: Depdiknas, 56.

Ulfa, azra aulia, & Rahmah, E. (2017). Pembuatan dan Pemanfaatan Busy Book dalam Mempercepat Kemampuan Membaca untuk Anak Usia Dini di PAUD Budi Luhur Padang Azra. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 6(September), 28–37.

Published
2022-09-02
Section
Articles