Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis IT Menggunakan Software Camtasia untuk Guru Alumni Prodi PGMI Fakultas Tarbiyah

  • Aflahah Aflahah Program Studi PGMI, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Mohammad Hefni heaven.lecture@gmail.com
  • Ahmad Fawaid Program Studi PGMI, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Madura
Abstract views: 438 , PDF downloads: 315
Keywords: IT-based learning media, Camtasia Software

Abstract

In the world of education, teachers are required to design IT-based learning media that are innovative, creative, efficient, and effective to increase the understanding and activeness of students in the learning process. This study describes the importance of training to make IT-based learning media by using Camtasia for the teachers who graduated from the Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education program of Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Madura. The discussion presented in this paper arises from a descriptive qualitative study since it describes the result of training to make IT-based learning media by using Camtasia software. By training the 30 teachers as participants, the result of the discussion highlights the potential of using Camtasia software media in the teaching and learning process. It can arouse the desire, interest, and motivation of students. In addition to producing student motivation and interest, IT-based learning media can also help students improve their understanding of the teacher's material

(Dalam dunia pendidikan, guru dituntut mampu merancang media pembelajaran berbasis IT yang inovatif, kreatif, efisien dan efektif sehingga dapat meningkatkan pemahaman dan keaktifan peserta didik dalam proses belajar. Penelitian ini menjelaskan pentingnya pelatihan pembuatan media pembelajaran berbasis IT menggunakan Software Camtasia untuk guru alumni program studi Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Indonesia (PGMI), Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Madura. Diskusi penelitian ini bermula dari penelitian deskriptif kualitatif dimana penelitian ini mendeskripsikan hasil pelatihan pembuatan media pembelajaran berbasis IT menggunakan Software Camtasia. Dengan diselenggarakannya pelatihan pada 30 guru sebagai partisipan, hasil diskusi menunjukkan potensi penggunaan Software Camtasia dalam proses belajar mengajar. Dengan pemakaian media Software Camtasia dapat membangkitkan keinginan, minat serta motivasi siswa. Selain membangkitkan motivasi dan minat siswa media pembelajaran berbasis IT juga dapat membantu siswa meningkatkan pemahaman terhadap materi yang disampaikan oleh guru)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mohammad Hefni, heaven.lecture@gmail.com
Program Studi PGMI, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Madura

References

Aripin. (2011). Step by Step Membuat Video Tutorial Menggunakan Camtasia Studio. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Bachtiar, H. W. (1984). Media dalam Pembelajaran. Jakarta: CV. Rajawali.

Darmawan, D. (2011). Teknologi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Greenberg, A. D., & Zanetis, J. (2012). The Impact of Broadcast and Streaming Video in Education: What the Research Says and How Educators and Decision Makers Can Begin to Prepare for the Future. Cisco Systems Inc. to Wainhose Research, LLC. Retrieved from Cisco Systems Inc. to Wainhose Research, LLC website: https://www.cisco.com/c/dam/en_us/solutions/industries/docs/education/ciscovideowp.pdf

Gromik, N. (2007). Video Tutorials: Camtasia in the ESL Classroom. JALT CALL Journal, 3(1), 132–140.

Hamalik, O. (1994). Media Pendidikan. Bandung: PT. Citra Adya Bakti.

Helmawati. (2016). Pendidik sebagai Model. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Levie, W. H., & Lentz, R. (1982). Effects of Text Illustrations: A Review of Research. ECTJ, 30(4), 195–232. doi: 10.1007/BF02765184

Mayer, R. E. (2001). Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press.

Mulyasa, E. (2007). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurdin, S. (2003). Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum. Jakarta: Ciputat Pers.

Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. New York: Crawn Business.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2010). Media Pengajaran. Bandung: SInar Baru Algensindo.

Syaefuddin, S. U. (2010). Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Wang, J., Antonenko, P., & Dawson, K. (2020). Does Visual Attention to the Instructor in Online Video Affect Learning and Learner Perceptions? An Eye-Tracking Analysis. Computers & Education, 146, 103779. doi: 10.1016/j.compedu.2019.103779

Wena, M. (2016). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Wirasasmita, R. H., & Putra, Y. K. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif menggunakan Aplikasi Camtasia Studio dan Macromedia Flash. Edumatic : Jurnal Pendidikan Informatika, 1(2), 35–43.

Zhang, D., Zhou, L., Briggs, R., & Nunamaker, J. (2006). Instructional Video in e-Learning: Assessing the Impact of Interactive Video on Learning Effectiveness. Information & Management, 43(1), 15–27. doi: 10.1016/j.im.2005.01.004

Published
2020-12-25
Section
Articles