Penguatan Satuan PAUD melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis STEAM dalam Pendidikan Abad 21 di Taman Kanak-kanak Islam Terpadu Nurul Hidayah Sampang

  • Jamiludin Usman Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Madura http://orcid.org/0000-0002-6647-0027
  • Luthfatun Nisa'
  • Danang Prastyo IAIN Madura
  • Nina Kahayatul Virdyna IAIN Madura
Abstract views: 206 , PDF downloads: 397
Keywords: STEAM, Early Childhood Education, 21st Century

Abstract

This strengthening activity aims to optimize Early Child Education (Pendidikan Anak Usia Dini/ PAUD) institutions. The use of the STEAM approach in Early Childhood Education is carried out appropriately in the learning process in Early Childhood Education. The activity was carried out by involving 24 Kindergarten teachers in Integrated Islamic Kindergarten (TKIT) Nurul Hidayah Sampang with material on the concept and implementation of STEAM-based Early Childhood Education learning. Implementing this service program can be stated that strengthening the Early Childhood Education unit with a STEAM-based learning approach in 21st-century education is very important to do. By collaborating methods that have been mastered by many teachers and utilizing existing media in the environment, thereby maximizing the learning process.

(Tujuan kegiatan penguatan ini adalah untuk mengoptimalkan lembaga PAUD dalam pelaksanaan pendekatan STEAM di PAUD sehingga terlaksana pembelajaran dengan pendekatan STEAM secara tepat pada proses pembelajaran di PAUD. Kegiatan dilaksanakan dengan melibatkan 24 orang guru Taman Kanak-kanak yang ada di Islam Terpadu (TKIT) Nurul Hidayah Sampang dengan materi konsep dan implementasi pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini berbasis STEAM. Hasil dari pelaksanaan program pengabdian ini dapat dinyatakan bahwa penguatan satuan paud dengan pendekatan pembelajaran berbasis STEAM dalam pendidikan abad 21 ini sangat penting dilakukan dengan cara mengkolaborasikan metode yang telah banyak dikuasai oleh guru-guru dan memanfaatkan media yang ada dilingkungan, sehingga memaksimalkan proses pembelajaran)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anjarsari, Novia. (2019). Kesiapan Guru terhadap Penerapan (Science, Technology, Engineering, Mathematics) (Survei pada Guru TK Se Kecamatan Gunung Pati Kota Semarang). UNNES.

Artobatama, I. (2018). Pembelajaran STEM Berbasis Outbound Permainan Tradisional. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 40–47. doi: 10.17509/ijpe.v2i2.15099

Jatnika, Y. (2019). Begini Cara Ajari Anak STEAM untuk Menghadapi Masa Depan | Sahabat Keluarga. Retrieved 8 January 2021, from Sahabat Keluarga, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan website: https://sahabatkeluarga.kemdikbud.go.id/laman/index.php?r=tpost/xview&id=249900766

Nisa’ Luthfatun. (2017). Sistem Pendidikan Pesantren sebagai Sarana Meningkatkan Keterampilan Hidup Sejak Dini sebagai Bekal di Masa Depan. Prosiding KMP Education Research Conference.

Pacific Policy Research Center. (2010). 21st Century Skills for Students and Teachers. Hanolulu: Kamehameha Schools: Research and Evaluation Division.

Partnership for 21st Century Skills. 2010 21st Century Knowledge and Skills in Educator Preparation. America Association of Colleges of Teacher Education and The Partnership for 21st Century Skills (AACTE).

Usman, J. (2018). Kaidah-Kaidah Dasar Pendidikan Anak (Studi Komparasi Pemikiran Abdullah Nasih Ulwan dengan Maria Montessori). TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 13 (1), 149 - 167. doi:http://dx.doi.org/10.19105/tjpi.v13i1.2052

Published
2020-12-31
Section
Articles