PENGEMBANGAN KARIER BERDASARKAN IDENTITAS DAN ASPIRASI KARIER SANTRI (Pendampingan Bimbingan Karier di Pondok Pesantren Al-Kautsar Pamekasan)

  • Imam Hanafi Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Ishlakhatus Sa’idah Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Diana Vidya Fakhriyani Institut Agama Islam Negeri Madura
Abstract views: 541 , PDF downloads: 653
Keywords: Guidance, Career Guidance, Santri

Abstract

Career planning is an essential aspect of individual career development. Skills in making career decisions are the main goals of career planning that every individual must take. Furthermore, career decisions taken by individuals cannot be separated from considerations of self-identity and social, which are a source of value and a place where various things are available individuals can use that for their development. In fact, not all individuals are capable of planning a career. Including the final year students at the Al-Kautsar Pamekasan Islamic Boarding School. The ability of the final year students to prepare for their careers is still low. This can be seen from the various problems that have arisen in relation to the choice of the type of further study, the choice of a job plan, and those related to the unpreparedness of high school graduates to enter further education. Therefore, it is necessary to make efforts to assist students in planning their future careers, one of which is through career guidance services packaged in Community Service. In the implementation of these activities, participants seemed enthusiastic about participating in activities that were marked by actively discussing career planning. The continuity of the implementation of this activity, namely ongoing assistance and consultation.

(Perencanaan karier merupakan salah satu aspek yang penting dalam perkembangan karier individu. Kecakapan dalam mengambil keputusan karier merupakan tujuan utama dari perencanaan karier yang harus ditempuh oleh setiap individu. Selanjutnya, keputusan karier yang diambil individu tidak lepas dari pertimbangan identitas diri dan sosial yang merupakan sumber nilai dan tempat tersedianya berbagai hal yang dapat dimanfaatkan oleh individu bagi pengembangan dirinya. Faktanya, tidak semua individu mampu dalam merencanakan karier. Termasuk, pada santri tingkat akhir di Pondok Pesantren Al-Kautsar Pamekasan. Kemampuan santri tingkat akhir dalam mempersiapkan kariernya masih rendah. Hal ini tampak dari berbagai masalah yang muncul baik yang berkaitan dengan pemilihan jenis studi lanjutan, pemilihan rencana pekerjaan maupun yang berkaitan dengan ketidaksiapan para lulusan SMA dalam memasuki pendidikan lanjutan. Maka dari itu, perlu adanya upaya untuk membantu santri dalam merencanakan karier masa depannya, salah satunya yaitu melalui layanan bimbingan karier yang dikemas dalam Pengabdian Kepada Masyarakat. Dalam pelaksanaan kegiatan tersebut, peserta terlihat antusias mengikuti kegiatan yang ditandai dengan aktif berdiskusi tentang perencanaan kariernya. Keberlanjutan pelaksanaan kegiatan ini, yaitu dilakukan pendampingan dan konsultasi secara berkelanjutan).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burdenski, T., & Wubbolding, R. (2011). Extending Reality Therapy with Focusing: A Humanistic Road for the Choice Theory Total Behavior Car. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 31(1), 14–30.

Davis, & S., E. (2011). Drawing Out the Child: Combining the WDEP Method with Drawing to Work with Children. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 31(1), 48–52.

Erikson, & Erick, H. (1989). Identitas dan Siklus Hidup Manusia; Bunga Rampai 1. Penerjemah. PT. Gramedia.

Gregor, M. A., & O’Brien, K. M. (2016). Understanding Career Aspirations Among Young Women: Improving Instrumentation. Journal of Career Assessment, 24(3), 559-572., 24(3), 559–572.

Gunarsa, & Singgih, D. (2003). Psikologi Untuk Keluarga. Gunung Mulia.

Herr, E., & Cramer, S. (1984). Career Guidance and Counseling Through the Life Span, Boston: Little Brown Company.

Hornby, A. S. (2000). Oxford Advenced Learner’s Dictionary of Current English. Oxford Univ. Press.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. [Online]. (n.d.). kbbi.kemdikbud.go.id.

Osipow, & H., S. (1983). Theories of Career Development. The Ohio State University.

Sa’idah, I. (2018). Aspirasi Karier Generasi Milenial (Studi Fenomenologi Di Kawasan Industri). Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang.

Santrock, & W., J. (2002). Life Span Development; Perkembangan Masa Hidup. Penerjemah : Jakarta : Penerbit Erlangga.

Supriatna, & Mamat. (2009). Bimbingan Karir di SMK. Bandung: UPI.

Surya, & Moh. (1988). Dasar-Dasar Konseling Pendidikan (Konsep dan Teori). Yogyakarta: Kota Kembang.

Winkel, W. S., & Hastuti, M. S. (2005). Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.

Published
2021-06-29
Section
Articles