Pendampingan promosi online untuk meningkatkan pendapatan pelaku UMKM di Wisata Api Tak Kunjung Padam Pamekasan
Abstract
The spread of the Covid-19 virus is extraordinary throughout the world and affects people's lives, especially in the economic field. One of the UMKM sectors that feel the impact is UMKM’s Api Tak Kunjung Padam. This condition requires online promotion to increase income. Based on the observations on UMKM, internet devices were rarely used in marketing products. This assistance was carried out for three days to inform about the procedures for promoting products online as well as practicing them directly so that consumers are interested in visiting. The purpose of this program is to provide new knowledge and develop the skills of UMKM in online marketing so that the volume of income can increase. The action method (PAR) is used where the object is given assistance in conducting online promotions. In addition, going directly to the field/ object begins with making a plan, asking permission from the manager of local tourism, then preparing all the necessary necessities, such as cellphones as a medium for online promotion learning. The results showed that online promotional activities using internet devices increased income. The promotion was information given to consumers about a product and a service in order to persuade consumers to buy a product or use a particular service. This also shows that online promotion is needed to increase seller income and increase consumer interest.
(Dampak penyebaran virus Covid-19 sangatlah luar biasa di seluruh dunia, khususnya dalam bidang perekonomian. Salah satu sektor yang terkena dampaknya adalah unit-unit usaha di wisata Api tak Kunjung Padam, Pamekasan. Kondisi ini mengharuskan adanya promosi online agar volume pendapatan meningkat. Berdasarkan hasil observasi pada UMKM di wisata tersebut, promosi online menggunakan perangkat internet dalam memasarkan produk masih jarang digunakan. Pendampingan ini dilakukan selama 3 hari untuk memberi tahu para pelaku UMKM perihal tata cara mempromosikan produk secara online sekaligus mempraktikkannya secara langsung sehingga konsumen tertarik untuk berkunjung. Tujuan program ini adalah memberikan ilmu baru dan mengembangkan keterampilan pelaku UMKM dalam pemasaran online sehingga volume pendapatan dapat meningkat. Adapun metode yang digunakan adalah metode tindakan di mana obyek diberikan perlakuan pendampingan dalam melakukan promosi online. Selain itu, pengabdian ini juga merupakan kegiatan terjun langsung ke lapangan/obyek pengabdian yang diawali dengan membuat rencana, meminta izin kepada pengelola di wisata setempat, kemudian menyiapkan segala keperluan yang dibutuhkan seperti handphone sebagai media untuk pembelajaran promosi online. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan promosi online menggunakan perangkat internet mampu meningkatkan pendapatan. Promosi merupakan sebuah informasi yang diberikan kepada konsumen tentang produk dan sebuah pelayanan demi membujuk konsumen membeli produk atau menggunakan sebuah jasa tertentu. Ini sekaligus menunjukkan bahwa promosi online sangat dibutuhkan demi meningkatkan pendapatan penjual dan menambah ketertarikan konsumen).
Downloads
References
Ahmad, K. M., Samsudin, A., Adhi, K., & Lulut, I. (2021). Strategi Pengembangan Wirausaha Mandiri Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Abdi, 6(2).
Aliyansyah, I. (2020). Analisis Peran Usaha Mikro dalam Meningkatkan Pendapatan Masyarakat Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Lampung: UIN Raden Intan Lampung.
Anugrah Jaluseta, R. (2020). Efektifitas Penerapan Strategi Online Marketing oleh UMKM Dalam Masa PSBB COVID-19. Jurnal MANOVA, 2(2).
Astuti Puji, A., & Nurmalita, A. (2014). Teknologi Komunikasi dan Perilaku Remaja. Jurnal Analisa Sosiologi, 3(1).
Badudu, & Mohammad Zain, S. (2020). Efektifitas Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Firdaus Yarist, A., & Andi Hakim, M. (2013). Penerapan “Acceleration to Improve the Quality of Human Resources” dengan Pengetahuan, Pengembangan, dan Persaingan sebagai Langkah dalam Mengoptimalkan Daya Saing Indonesia di Mea 2015. Economics Development Analysis Journal, 2(2).
Jasmani. (2018). Pengaruh Promosi dan Pengembangan Produk Terhadap Peningkatan Hasil Penjualan (Studi PT. Baja Perkasa Jakarta). Jurnal Semarak, 1(3).
Mona, N. (2020). Konsep Isolasi dalam Jaringan Sosial untuk Meminimalisasi Efek Contagious (Kasus Penyebaran Virus Corona di Indonesia). Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2).
Rinnanik, & dkk. (2020). Ilmu Manajemen di era 4.0. Indramayu: CV Adnanu Abimata.
Sudrajat. (2012). Pemberdayaan UMKM dalam Mewujudkan Tujuan Pembangunan Milenium (Penanggulangan Kemiskinan). Jurnal UMSIDA.
Sukur Halim, M., Bayu, K., & Ray Faradillahisari, N. (2020). Penanganan Pelayanan Kesehatan Di Masa Pandemi Covid-19 dalam Perspektif Hukum Kesehatan. Jurnal Inicio Legis, 1(1).
Tasruddin, R. (2015). Strategi Promosi Periklanan yang Efektif. Jurnal Al-Khitabah, 2(1).
Tulusan, G. F., & Y Londa, V. (2014). Peningkatan Pendapatan Masyarakat melalui Program Pemberdayaan di Desa Lolah Ii Kecamatan Tombariri Kabupaten Minahasa. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum, 1(1).
Wahyuningrum, S. R. (2020). Statistika Pendidikan (Konsep Data dan Peluang). Surabaya Jakad Media Publishing.
Wahyuningrum, S. R., & Muhlis, A. (2020). Statistika Pendidikan Edisi Kedua (dengan Statistika Al-Qur’an). Surabaya: Jakad Media Publishing.
Wahyuningrum, S. R., & Riskiyah, E. H. (2021). Implementasi Pemanfaatan Media Sosial dalam Meningkatkan Penjualan Kerupuk Puli Pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Larangan Tokol, Pamekasan. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, 3(2).
Copyright (c) 2022 PERDIKAN (Journal of Community Engagement)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
In order for PERDIKAN to publish and disseminate research articles, we need publishing rights. This is determined by a publishing agreement between the author and PERDIKAN. This agreement deals with the transfer or license of the copyright to PERDIKAN and authors retain significant rights to use and share their own published articles. For both subscription and open access articles, published in proprietary titles, PERDIKAN is granted the following rights:
- The right to provide the article in all forms and media so the article can be used on the latest technology even after publication.
- The authority to enforce the rights in the article, on behalf of an author, against third parties, for example in the case of plagiarism or copyright infringement.
Copyright aims to protect the specific way the article has been written to describe an experiment and the results. PERDIKAN is committed to its authors to protect and defend their work and their reputation and takes allegations of infringement, plagiarism, ethic disputes and fraud very seriously.
If an author becomes aware of a possible plagiarism, fraud or infringement we recommend contacting their PERDIKAN publishing contact who can then liaise with our in-house legal department. Note that certain open access user licenses may permit