PENERAPAN TEKNIK THINK PAIR SHARE DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENIGKATKAN PARTISIPASI SISWA DAN KEMAMPUAN BERBICARA PADA SISWA KELAS VI DI MIS NURUL HIKMAH PAMEKASAN MADURA


Abstract
Indonesian language learning at the elementary/MI level plays a critical role in forming the basis of students' language skills and active participation. This research was conducted to find out the planning process, implementation and implications of the Think Pair Share Technique in Indonesian language learning to increase student participation and speaking skills in class VI students at MIS Nurul Hikmah Pamekasan Madura. Researchers used qualitative research methods with a case study type. The results of this research can show that: Firstly, the teacher's planning in implementing the think pair share technique in Indonesian language learning to increase student participation and speaking skills is that the teacher first determines learning objectives, approaches, strategies which include techniques, methods and media, after that arrange it in written form which is called a learning implementation plan. Second, there are three stages in applying the think pair share technique to increase student participatio speaking ability. (a). preliminary activities. (b). core activities, and (c). closing activities. Third, the implications of this implementation, including for students, can increase student participation and speaking ability, student enthusiasm in the learning process, students dare to speak, answer questions, ask when they don't understand. Meanwhile, for teachers, teachers are helped and make it easier to carry out teaching and learning activities.
Downloads
References
Akbar Fauzy, Akmal mubarok. (2024). “Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia Di MI/SD”. Journal Of Educational and language reseachr, 6.
Buna’I . (2025). Perencanaan Pembelajaran PAI. Surabaya: Pena Salsabila.
Carolus Ryan Putra praditya. (2020). “Peningkatan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran kooperatif tipe think pair share(TPS) di SMK Negeri 1 magelang”. Jurnal Pendidikan vokasi otomotif, Vol, 3, No.1.
Davies, ivor K. (1991). Pengelolaan Belajar. Jakarta: rajawali press.
Latuheru. (1988). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar masa kini. Jakarta: departemen Pendidikan dan kebudayaan.
Laylatus Sholichah, dkk. (2022). “Pengaruh Model Think Pair Share terhadap hasil belajar siswa kelas IV MINU Plus Islamiyah”. Jurnal Basicedu, Vol, 6 No.1.
Nisma badar &arniati bakri. (2022). “stratgei pembelajaran dengan model pendekatan pada peserta didik sekolah menengah pertama agar tercapainya tujuan Pendidikan: jurnlal JBES: journal of biology education and scincee. Vol. 2, no. 2.
Nur Laelah, Geminastiti sakkir. (2022). “Model Pembelajaran Respons Verbal Dalam kemampuan berbicara”, Jurnal Pendidikan: Edumaspul, Vol,4. No. 1.
Permendibud Nomor 16 tahun 2022 pasal 3. https://pusmendik.kemdikbud.go.id/pdf/file-99 di akses pada tanggal 27 agustus 2024.
Septi Fitri Meilana, nur aulia. (2021) “pengaruh model pembelajaran think pair share (TOS) terhadap kemampuan berpikir kritis di sekolah dasar”. Jurnal Basicedu, Vol, 5. No, 1.
Taufiq ziaul Haq. (2019). “Metode diskusi pada pembelajaran Pendidikan agama islam”. Ta’dibuna, jurnal Pendidikan Agama islam, Vol 2, No, 2.
Wayan suja. pendekatan saintifik dalam pembelajaran. Universitas Pendidikan Ganesha: LPPPM.
Widya Kusuma, F., & Nur Aisyah, M. (2012). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol. X, No. 2, Tahun 2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, X(2), 43–63.
Wina Sanjaya. (2008) Perencanaan dan desain system pembelajaran. Jakarta: kencana pernada media group.
Yuliana Fadilah, irmawati Aprilia. (2022). “Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Kelas 1 pada materi panca indra dengan media menjodohkan gambar di MI Qur’Anul hakim (Muhammadiyah 2) kota probolinggo”. Al- Muaddib, Vol,4 No, 2.
Mubtadi: Jurnal pendidikan ibtidaiyah, adalah jurnal yang tidak berbasis komersial. tetapi memberikan lisensi kepada penulis atas karyanya. naskah penulis yang sudah di muat dapat dibuka oleh siapapun dan dapat diperguanakn oleh siapapun dengan catatan berbagi informasi tanpa dipungut baiaya apapun.