Persepsi Orangtua terhadap Pemanfaatan Barang Bekas sebagai Alat Permainan Edukatif Anak Usia Dini

  • Jazariyah Jazariyah IAIN Syekh Nurjati Cirebon
  • Ervina Latifah IAIN Syekh Nurjati Cirebon
  • Nur Zahra Atifah IAIN Syekh Nurjati Cirebon
Abstract views: 1236 , PDF downloads: 927
Keywords: Educative learning tools; Second-hand; early childhood.

Abstract

Second hand goods are products has been unused or no longer required, but second hand goods still have useful if processed back properly.This research aims to review the extent to which perception parents have early childhood on the use second hand goods to be used as a gaming console. educativeThis study using descriptive approach by using a method of. Survey. Data collection is done using a questionnaire distributed to 25 parents who became a sample of his observations research is that most parents from early childhood of several cities in the west java have been enough to have understanding on the use thrift as educational gaming console child especially to lessons learned from the house.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarita, J., Purnamasari, I., Limbah, B., & Alam, B. (2020). kreativitas guru PAUD dalam pembuatan media pembelajaran berbasis game edukasi dari bahan alam dan limbah. Pendidikan, 1, 20–34.

Aniyawati. (2021). Guru Kreatif dalam Mengembangkan Alat Permainan Edukatif untuk Anak Usia Dini di TK Pamardi Siwi Depok Sleman. Kiddo : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 53–64. http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/kiddo/article/view/4136

Epstein, J. ., & Becker, H. . (2018). Teachers’ reported practices of parent involvement: Problems and possibilities. School, Family, and Community Partnerships, Student Economy Edition: Preparing Educators and Improving Schools, 83(2), 115–128. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780429493133

Hayati, K., & Amilia, F. (2020). Pemanfaatan Barang Bekas Sebagai Alat Permainan Edukatif Untuk Pendidikan Anak Usia Dini. 6(2), 144–149.

Hayuningtyas, H. (2014). Pemanfaatan Sumber Belajar Dengan Limbah Kardus Untuk Mengembangkan Konsep Matematika Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun (Studi Eksperimen Di Tk Taman Indria Semarang). BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(1).

Hijriati. (2017). Peranan Dan Manfaat Ape Untuk Mendukung Kreativitas Anak Usia Dini. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, III(2), 59–69.

I Wayan Arsana, Made Ayu Anggreni, S. R. P. (2019). Pemanfaatan Benda-Benda Bekas Sebagai Alat Permainan Edukatif (Ape) Untuk Anak Usia Dini I. Journal of Chemical Information and Modeling, 3(1), 17–30.

Kencono, D. S., & Winarsih, A. S. (2021). Pemanfaatan Barang Bekas sebagai Alat Peraga Edukasi Ramah Lingkungan Sekolah PAUD di Kota Yogyakarta. 6(3), 291–297.

Kurniawati, W., & Atmojo, S. E. (2017). Pembelajaran Sains Bermuatan Karakter Ilmiah Dengan Alat Peraga Barang Bekas Dan Asesmen Kinerja. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 49–59. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.8866

Morrison, G. (2012). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PT.Indeks.

Nurani, R. C., Wijayanti, R., & Iswahyudi, D. (2019). pengaruh media botol bekas terhadap kemampuan motorik halus anak kelompok B di TK PKK Setya Putra Desa Bokor Kecamatan Tumpang Kabupaten Malang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran Bagi Guru Dan Dosen, 3(2010), 828–832.

Nurrita, T. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. In MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah (Vol. 03, Issue 1).

Nursruwening, Y., Widyandini, W., & Wahyuningsih, E. S. (2015). Pembuatan Handicraft Menggunakan Bahan Olahan Sampah Domestik. Prosiding SENATEK 2015 Fakultas Teknik, Universitas Muhammadiyah Purwokerto, November, 14.

Oktaria, R., & Putra, P. (2020). Pendidikan Anak Dalam Keluarga Sebagai Strategi Pendidikan Anak Usia Dini Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 7(1), 41. https://doi.org/10.24036/108806

Pratiwi, W. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. Manajemen Pendidikan Islam, 5, 106–117.

Rangkuti, M. A., Manurung, I. F. U., Tarigan, N., Panggabean, D. D., Irfandi, I., Harahap, M. H., & Syah, D. H. (2019). Pendampingan Guru-Guru Sekolah Dasar Mendesain Pembelajaran Tematik Berbasis Alat Peraga Di Kecamatan Medan Helvetia. Publikasi Pendidikan, 9(3), 232. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i3.10296

Safitri, D., & Lestarinigrum, A. (2021). Penerapan Media Loose Part Untuk Aktivitas Anak Usia Dini 5-6 Tahun. Kiddo : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1). http://kiddo@iainmadura.ac.id

Santoso, M. (2019). Rancang Bangun Game Edukatif Duta Indonesia (Dadu Dan Peta) Indonesia. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(1), 20–31.

Sujiono, D. (2014). Metode Pengembangan Kognitif. Universitas Terbuka.

Traro, R., Manik, H. K., Makainas, I., & Sembel, A. (2016). SISTEM PENGELOLAAN SAMPAH DI PULAU BUNAKEN. In SPASIAL (Vol. 3, Issue 1).

Yulandari, A., Hariyanti, W., & Harjito, Y. (2018). PENINGKATAN NILAI TAMBAH PRODUK BARU DAN BARANG BEKAS. ADIWIDYA, 2.

Published
2021-08-30
Section
Articles