REKONSTRUKSI PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF MUHAMMAD ABDUH
Abstract
dikenal di kalangan mahasiswa dengan corak pemikirannya yang
modernis. Sebagai seorang pembaru dalam pendidikan Islam, ada
beberapa masalah yang menurutnya menyimpang dan
menjadi penyebab kemunduran umat Islam, di antaranya
masalah kurikulum dan metode mengajar. Pembaruan pemikiran
yang dilakukan Abduh bukanlah sebuah penolakan terhadap
pemikiran-pemikiran terdahulu. Namun, pembaruan yang
dilakukannya merupakan usaha merekonstruksi pemikiran yang
telah ada dengan menjauhkan diri dari sifat jumud dan stagnan.
Abduh mengombinasikan pemikiran modernisme dengan bentuk
teori dan penerapan praktik terhadap masyarakat.
Downloads
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons Non-Commercial 4.0 International license. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a
Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
that allows others to share — copy and redistribute the material in any medium or format, and adapt — remix, transform, and build upon the material.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).