HOW TO DISCLOSE POWER IN TEACHER TALK (A Critical Approach)
Abstract views: 99
,
Untitled downloads: 134
Abstract
Cara untuk mengungkap kekuasaan (potensi untuk mengendalikan orang lain) seorang guru dalam kelas dilakukan dengan menganalisis percakapan guru dalam proses belajar mengajar. Model pendekatan yang bisa digunakan adalah dengan menerapkan pendekatan analisis wacana kritis, model kognisi social yang dikemukakan oleh van Dijk. Tulisan ini bertujuan untuk mendiskripsikan cara melakukan penelitian model kognisi social tersebut, untuk mengungkap kekuasaan yang terkandung dalam percakapan (wacana) guru di dalam kegiatan pembelajaran di kelas. Untuk menerapkan model ini peneliti menggunakan tiga demensi, yakni dimensi teks, dimensi kognisi sosial dan dimensi konteks sosial. Dalam dimensi teks terdapat tiga struktur teks yang analisis yaitu macrostructure (makna global teks atau topik), superstructure (kerangka teks) dan microstructure (makna local teks). Untuk kognisis sosial yang dianalis adalah kondisi mental dari pembuat teks tersebut. Analisis ini dilakukan dengan menganalisis pengetahuan, sikap dan ideology guru. Dalam konteks sosial yang dianalisis adalah kekuasan yang tercermin dalam jenis kekuasaan dan akses yang dimiliki oleh guru.
Downloads
Download data is not yet available.
Published
2013-11-05
How to Cite
Aswandi, -. (2013). HOW TO DISCLOSE POWER IN TEACHER TALK (A Critical Approach). OKARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 7(2). https://doi.org/10.19105/ojbs.v7i2.448
Section
Articles
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.