PEMBENTUKAN KARAKTER RELIGIUS DAN TOLERANSI SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH MELALUI PEMBIASAAN DI MADRASAH
Abstract
This research aims to describe how good habits in Madrasas play a role in forming the religious character and tolerance of students at the madrasah ibtidaiyah level. This research will explore how customization is carried out in Madrasas and also what impact it has on students. The method used in this research is the ethnographic method with a qualitative approach. The subjects used were students at MINU KH Mukmin Sidoarjo. The data collection technique in this research is through interviews and observation. The findings in this research show that MINU KH Mukmin instills the values of religious character and tolerance in students through habituation in madrasas. Apart from that, there are other activities that support character formation, such as teaching and learning and extracurricular activities. These habits include reading the Safina embroidery book, getting used to Friday prayers for boys, and reciting the Koran akhlaqul banat book for girls in grades 4, 5 and 6.
Downloads
References
Aswidar, R., & Saragih, Z. (2021). Karakter Religius,Toleransi, dan Disiplin pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1).
Efendi, R. A., & Pohan, I. (2023). Analisis Penerapan Akidah Akhlak Dalam Mengembangkan Karakter Religius Siswa. 1(2).
Hardiansyah, F., Budiyono, F., & Wahdian, A. (2021). Penerapan Nilai-nilai Ketuhanan Melalui Pembiasaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6318–6329. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1762
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Samsul, B. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Jurnal Edumaspul, 6.
Muhibi, A. R., & Arifin, C. W. (2023). Menciptakan Sekolah Berkarakter Guna Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia.
Prasetyo, S. B., Adha, M. M., Mentari, A., & Rohman, R. (2023). Peran Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Ilmu Kewarganegaraan Dalam Menguatkan Sikap Toleransi Peserta Didik. Educare : Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 43–51. https://doi.org/10.56393/educare.v3i2.1697
Purwanto, P., & Nursikin, M. (2023). PENANAMAN KARAKTER RELIGIUS DAN TOLERANSI MELALUI PEMBELAJARAN FIQIH PADA SISWA KELAS IX DI MADRASAH TSANAWIYAH TARBIYATUL MUBTADIIN WILALUNG DEMAK. Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman, 10(1), 95–104. https://doi.org/10.31102/alulum.10.1.2023.95-104
Rahmawati, M. (2020). PEMBENTUKAN NILAI KARAKTER TOLERANSI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN BAGI SISWA TUNAGRAHITA. 5(1).
Simatupang, T. M., & Yulifar, L. (2023). UMPASA” TRADISI KOMUNIKASI VERBAL MASYARAKAT BATAK TOBA DALAM MEWARISKAN NILAI KEARIFAN LOKAL. Khazanah Pendidikan-Jurnal Ilmiah Kependidikan (JIK), 17, 159.
Sumiati As, U., & Mustoip, S. (2023). Eksplorasi Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar: Studi Kualitatif. EduBase : Journal of Basic Education, 4, 22–28.
Tsoraya, N. D., Khasanah, I. A., Asbari, M., & Purwanto, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Terhadap Moralitas Pelajar di Lingkungan Masyarakat Era Digital. Jurnal Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7.
Ulya, K. (2020). Pelaksanaan Metode Pembiasaan di Pendidikan Anak Usia Dini Bina Generasi Tembilahan Kota. ASATIZA: Jurnal Pendidikan, 1(1), 49–60. https://doi.org/10.46963/asatiza.v1i1.58
Copyright (c) 2024 Alvia Amalani Mujaroh Putri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.