RELEVANSI KONSEP PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF BUYA HAMKA DI ERA SOCIETY

  • Nurul Qomariyah Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Muliatul Maghfiroh Institut Agama Islam Negeri Madura
Abstract views: 253 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 340

Abstract

Education is an effort that is conscious or carried out consciously and aducation that aims on bais of Islamic law with activities that must have clear goals and targets. Regardig Islamic education, one of the Indonesia fugures and scholars, namely Abdul Malik Karim Amrullah or usually called Hamka, expressed his thoughts on the concepts of Islamic Education. The Research focused used by researchers is first the concept of islmic education from the prespective of Hamka in society Era. This research used a type of library research with a qualitaty approach. The results of this study is, the concepts of Islamic education that humanizes human. Second, the relevance of the concept of Islamic education from hamka’s point of view, namely Islamic education as a view of life in a increasingly advance era. The existence of Islamic education as a filter of the occurance of integratyion between Islamic education and the society era which is full of tehnology. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Setiyadi, Alif Cahya Konsep Demokrasi Pendidian Menurut Jhon Dewey, At Ta’dib, .5, No.1, (Shafar, 1430),. 84 DOI: http://doi.org/10.21111/at-tadib.v5i1.585.
Kosim, Mohammad Ilmu Pendidikan Perspektif Islam, (Depok : Raja Grafindo Persada, 2020), 11.
Sayuti, Wahdi” Ilmu Pendidikan Islam : Memahami konsep dasar dan lengkungan kajian”, diakses dari https://wahdi.lec.uinjkt.ac.id/articles/ilmupendidikanislam Pada tanggal 18 April 2022 Pukul 07.00 WIB
Bahri, Syamsul Konsep Pembelajaran PAI di Era Society 5.0, Edupedia, Vol 6 No.2 (Mojokerto, 2022),135. DOI : https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i2.1529
Sudibjo, Niko Characteristic of Learning in the Era Of Industry 4.0 and Society 5.0, International Confrence on Education Technology, (Universitas Pelita Harapan, 2019), 276. https://doi.org/10.35316.v7i2.1529
Hamka, Rusydi Pribadi dan Martabat Buya Hamka ( Jakarta : Penerbit Noura, 2016),4
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2016), 6.
Arikunto, Suharsimi Prosedur Penelitian Suatu pendekatan praktik (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2013), 3.
Fuadi, A. Buya Hamka, Sebuah Novel Biografi , (Jakarta : Falcon, 2021), 60.
Hamka, Irfan Ayah, (Jakarta : Republika, 2013),243-244.
Hamka, Tafsir Al – Azhar Juz 6, (Depok : Gema Insani, 2015), 678.
Hamka, Falsafah Hidup, (Jakarta : Republika, 2015), 68.
Tafsir, Ahmad Ilmu Pendidikan Islam, 49.
Nashir, Abdul Buya Hamka dan Muhammad Natsir tentang Pendidikan Islam, At-Ta’dib, Vol. 3 No.1 (ISID Gontor : 2017). 66.
Hamka, Lembaga Hidup, (Jakarta : Republika, 2015), 157.
Budiyani, Nuti Model ulum’ilmu membentuk kepribadian Islami, (Sumatera Barat, CV Azka Pustaka, 2022), 61.
Turmuzi, Muhammad Konsep Pendidikan dan Islam sebagai Alternatif dalam memanusiakan Manusia, Al-Islah jurnal pendidikan Islam VO.19,1 (Yogyakarta, 2019), 280.
Sholihin, Ahmad Konsep Kurikulum Pendidikan dalam Perspektif Az-Zarnuji, Jurnal Pendidikan Islam, Vol 4, 2 (Jakarta : 2021), 246. DOI: https://doi.org/10.37542/iq.v4i02.247
Noorzanah, Konsep Kurikulum Pendidikan Islam, Ittihad Jurnal koperatis wilayah, Vol.15, 28 (Kalimantan Timur, 2017), 69.
Amelia, Nefi Konsep Etika Peserta Didik Terhadap Guru dalam Perspektif KH. H asyim Asy’ari dan relevansinya degan pendidikan karakter, Skripsi, (Bengkulu, 2021), 65
Dute, Hasruddin Pendidik dalam Pendidikan Islam pada Masyarakat, Jurnal Kajian Agama dan Pendidikan Islam , Vol.3, 1, (Jayapura : 2021), 37.
Wahyu Irawan, Muhammad Konsep pendidik dan Peserta Didik Menurut Abudin Nata, Skripsi, (Jakarta, 2018), 67.
Sykur, Yanuardi Buya Hamka Memoar Perjalanan Hidup Sang Ulama, (Solo : Tinta Media, 2018), 153.
Rochnahah, Peran Keluaga, sekolah, dan masyarakat dalam Menunjang Pembelajaran yang Efektiv, Elementary, Vol.4 , 1(Jawa Tengah, 2016), 195.
Abu Ahmadi dan Nur Uhbiyati, Ilmu Pendidikan, (Jakarta: PT RINEKA CIPTA, 1995), . 66
Murdianto, Mengurai Eksistensi Lingkungan Pendidikan Islam Perspektif Sosiologis, Sangkep Jurnal Kajian Studi Keagamaan, Vol.1 No.1, (Mataram, 2018), 85.
Umi Zahroh, Septiana “Konsep Pendidikan Islam Perspektif Buya Hamka”, (Skripsi : IAIN Ponorogo, 2021), 45.
Daradjat, Zakiah, Ilmu Pendidikan Islam, (Jakarta : Kencana, 2018), 5.
Sungkowo, Konsep Pendidikan Akhlak (Komparasi Pemikiran Al Ghazali dan Barat), Nur El Islam, Vol. 1, 1, (2014) 45.
Hamka, Akhlaqul Karimah, (Jakarta : Gema Insani, 2017), 17.
Shofiyah, Siti ,Urgensi Pendidikan Agama Islam di Era Society, Jurnal Emanasi :Jurnal KeIslaman dan Sosial, Vol. 5, 2 (Jakarta, 2022), 8.
Rustam Fuady, Rifa Hazim ,Pendidikan Islam, Tasawuf, dan Tantangan Era Society, 5.0, Bestari, Vol. 18,2 (Tasikmalaya, 2021), 90.
Undang – Undang Republik Indonesia No.20 Tahun 2003 tentang Pendidikan Nasional
Published
2023-09-30
Section
Journal Articles