ANALISIS NILAI NILAI TAJIMUL ILMI WA AHLIHI PADA KITAB TALIM MUTA'ALIM
Abstract
The characters taught in education in Indonesia lack the value of faith and the concept of adab. As a result, the education system in Indonesia is experiencing moral decline. Teachers strive to instill noble values in the minds of students so that they have noble values and are able to avoid wrong actions. Literature review is combined with a qualitative approach in this research. In this study, the researcher is the most important instrument. The translation of Ta'lim Al-Muta'allim became the data source. Data reduction, data presentation, and data verification are the methods used in data analysis. The findings of this study can be found in the one of the chapters of the book, which provide information on the eight values of moral education and give a strong emphasis on the idea of manners and its influence on the morals of students and teachers in Islamic Religious Education.
Downloads
References
Al-Ghazali. Ihya Ulum al-Din. (I. Yakub, Trans.) Semarang: C.V. Faizann. (1979).
As'ad, A. Terj. Ta’lim Muta’alim Bimbingan Bagi Penunutut Ilmu Pengetahuan. Kudus: Menara Kudus. (2007).
Asrori, A. M. Etika Belajar Bagi Penuntut Ilmu: Terjemah Taklīmul Muta‟allim. Surabaya: Penerbit Al-Miftah. (2012).
Assegaf, A. Pendidikan Islam di Indonesia. Yogyakarta: Suka Press. (2007).
Gunawan, H. Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta. (2012).
Khalid, N. Tarbiyah Rasulullah (terj. Min Asaalibir-Rasul Saw. Fit-Tarbiyah). Jakarta: Gema Insani. (2004).
Mahrus, K. A. Ta'lim Muta'allim- Kajian dan Analisis serta Dilengkapi Tanya Jawab. Kediri: Santri Salaf Press. (2015)
Muchsin. Pendidikan Islam Kontemporer. Bandung: PT Refika Aditama. (2009).
Muchsin. Pendidikan Islam Humanistik. Bandung: Refika Aditama. (2010).
Mudlofir, A. Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT Grafindo Persada. (2011).
Muhaimin. Wawasan Pendidikan Islam. Bandung: Penerbit Marja. (2014).
Nurdin, M. Kiat Menjadi Guru profesional. Jakarta: Ar-Ruzz. (2008).
Sindhunata. Menggagas Paradigma Baru Pendidikan. Yogyakarta: Kansius. (2007).
Suwito. Sejarah Pemikiran Para Tokoh Pendidikan. Bandung: Angkasa. (2003).
Tafsir, A. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: PT. Remaja Rosda. (1994).
Tafsir, A. Filsafat Pendidikan Islami. Bandung: ROSDA. (2008).
Tafsir, A. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya. (2011).
Tilaar, H. A. Paradigma Baru Pendiidkan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta. (2009)
Ulum, B. d. Pengantar Ilmu Pendidikan Islam. Stain Po Press: Ponorogo. (2007)
Yahya, S. Atmosfir Akademis dan Nilai Estetik Kitab Ta’lim al-Muta’allim. Jurnal Ibda, (2005)
Yunus, M. Pendidikan dan Pengajaran. Jakarta: PT. Hidakarya Agung. (1990)
Zainuddin., d. Pendidikan Islam dari Paradigma Klasik Hingga Kontempore. Malang: UIN Malang Press. (2009)
Zed, M. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia. (2008)
Zuriah, N. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti Dalam Perspektif Perubahan: Menggagas Platform Pendidikan Budi Pekerti Secara Kontekstual dan Futuristik. Jakarta: PT Bumi Aksaral. (2007)
Artikel Dalam Jurnal
Abitolkha, A. M. Problematika Penyelenggaraan Pendidikan Islam (Pendekatan Manajemen Berbasis Sekolah). Tadrîs, 1, 115-116. (2014, Juni).
Afandi, M. d. Reward dan Punishment Sebagai Metode Pendidikan Anak Menurut Ulama Klasik (Studi Pemikiran Ibnu Maskawih, Al-Ghozali Dan Al-Zarnuji). Semarang: Tesis Program Pasca Sarjana IAIN Walisongo. (2001).
Djumransah., A. M. Pendidikan Islam Menggali Tradisi Mengukuhkan Eksistensi. (2007). Malang: UIN Malang.
Harahap, N. Penelitian Kepustakaan. Jurnal Iqra', (2014). 68-73.
Nurkholis. Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1, (2013, Nopember). 24-29.
Suryadi, R. A. Motivasi Belajar Perspektif Pendidikan Islam Klasik: Studi atas Pemikiran alJarnuji. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta‟lim, (2012). 53-65.
Copyright (c) 2023 Ighna Fitria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.