PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TERHADAP AKHLAK PESERTA DIDIK DI SMA UII YOGYAKARTA
Abstract
This study examines how the use of social media by students at SMA UII Yogyakarta affects their morals. The method used in this study is a combination method or mixed methods. Where the design uses a sequential explanatory model. This study reveals in advance how often students use social media through a quantitative approach by analyzing the results of student questionnaires. And then describe it using a qualitative approach. The result of this study is that the level of students' use of social media is 80%. And when it is associated with morals, the behavior is positive. However, in an in-depth study through interview questions and observations made on students' social media accounts, negative things were found. So it can be concluded that social media that is used too often will have a negative impact on the morals of students.
Downloads
References
Andreassen, C. S., & Pallesen, S. (2014). Social network site addiction - an overview. Current Pharmaceutical Design. National Library Of Medicine, 20(25), 4053–4061.
Aprilia, R., Sriati, A., & Hendrawati, S. (2020). Tingkat Kecanduan Media Sosial pada Remaja. JNC, 3(1), 41-53.
Asiah, N. (2019). Peranan Media Sosial Sebagai Media Dakwah. Komunida: Media Komunikasi dan Dakwah, 9, 1-20.
Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif Dan Mixed (3rd ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Farmawati, C. (2020). Al-Haya’ Dalam Perspektif Psikologi Islam: Kajian Konsep Dan Empiris. Jurnal Studia Insania, 8(2), 99- 118.
Gufron. (2014). Strategi Pembinaan Sikap Dan Perilaku Santri Pondok Pesantren Al-Iman Muntilan Magelang Dari Pengaruh Media Sosial Internet. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Habibi, M. (2018). Optimalisasi Dakwah Melalui Media Sosial Era Milenial. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah, 12(1), 101-116.
Hikmawati, S. A., & Farida, L. (2021). Pemanfaatan Media Tik Tok Sebagai Media Dakwah Bagi Dosen Iai Sunan Kalijogo Malang. Al-Ittishol: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 2(1), 1-11.
Ilyas, Y. (2012). Kuliah Akhlak. Yogyakarta: LPPI.
Kafrawi. (2018). NILAI PENDIDIKAN DALAM SHALAT FARDHU (Studi Tafsir Al-Misbah). Jurnal Al-Aulia, 4(1), 149-158.
Khasan, M. (2017). PERSPEKTIF ISLAM DAN PSIKOLOGI TENTANG PEMAAFAN. Jurnal at-Taqaddum, 9(1), 69-94.
L, Z. O. (2023). Tren Kriminalitas di Kalangan Remaja dan Solusinya. Retrieved from Jurnalpost: Https://Jurnalpost.Com/Trend-Kriminalitas-Di-Kalangan-Remaja-Dan-Solusinya/51324/.
Mujiburrahman. (2016). Pola Pembinaan Keterampilan Shalat Anak Dalam Islam. Jurnal MUDARRISUNA, 6(2), 185-204.
Mulkan, A. M. (2002). Nalar Spiritual Pendidikan. Yogyakarta: PT. Tiara Wacana Yogya.
Murharyana, Al Ayyubi, I. I., & Rohmatulloh, R. (2023). PENDIDIKAN AKHLAK ANAK KEPADA ORANG TUA DALAM PERSPEKTIF AL-QURAN. PIWULANG: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 175-191.
Nafi'ah, A. K. (2014). Pengaruh Penggunaan Jejaring Sosial Facebook Terhadap Perilaku Siswa Kelas VIII Kepada Guru Di SMP Negeri 1 Kalasan Sleman Yogyakarta. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Raihanah. (2016). KONSEP SABAR DALAM ALQURAN. TARBIYAH ISLAMIYAH, 6(1), 40-51.
Riduwan. (2013). Metode dan Teknik Menyusun Tesis (IX ed.). Bandung: Alfabeta.
Ritonga, H. J. (2018). MANAJEMEN WAKTU DALAM ISLAM. AL-IDÂRAH, V(6), 50-55.
Rosid, A. A., & Yuliar, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Efektivitas Dakwah (Studi Kasus Akun Instagram @kajian.Ustadz.Abdulsomad). HIKMAH, 14(1), 55-68.
Safliana, E. (2020). AL-QUR’AN SEBAGAI PEDOMAN HIDUP MANUSIA. JIHAFAS : Jurnal Islam Hamzah Fansuri, 3(2), 70-85.
Satria, H. W., & Arifin, L. H. (2014). Panduan Optimalisasi Media Sosial Untuk Kementerian Perdagangan Republik Indonesia. Jakarta: Kemendagri RI.
Sudjana, N. (2001). Tuntutan Penyusunan Karya Ilmiah, Makalah, Skripsi, Tesis Dan Disertasi (Vol. 4). Bandung: Algesindo.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabet.
Sulastri, I., Gustia, A. Y., & Juniati, L. (2020). Penggunaan Media Sosial Dalam Berdakwah: Study Terhadap Da’i Di Kota Padang. Al-Munir: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 11(2), 153-63.
Syah, A. M. (2019). Pengaruh Dakwah Media Sosial Youtube Terhadap Religiusitas Remaja Di MA. Al-Muhtadi Sendangagung. Busyro: Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 1(1), 20-37.
Ulum, B. (2020). MALAS DAN LALAI DALAM AL-QUR’AN DAN PSIKOLOGI. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Widi, S. (2023). Pengguna Media Sosial di Indonesia Sebanyak 167 Juta pada 2023. Retrieved from Https://Dataindonesia.Id/Internet/Detail/Pengguna-Media-Sosial-Di-Indonesia-Sebanyak-167-Juta-Pada-2023
Wiranto, M., & Akib, N. (2022). LARANGAN MENDEKATI ZINA DALAM Q.S. AL-ISRA>‘ / 17:32 (ANALISIS KAJIAN TAH}LILI>). El-Maqra, 2(1), 33-51.
Zaitun, S. H. (2013). Implementasi Sholat Fardhu Sebagai Sarana Pembentuk Karakter Mahasiswa Universitas Maritim Raja Ali Haji Tanjungpinang. Ta'lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(2), 153-168.
Copyright (c) 2023 irwansyah Suwahyu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.