PENDEKATAN SEJARAH SOSIAL DALAM KAJIAN POLITIK PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
senantiasa mewarnai dan terkadang mendominasi, sehingga terdapat
hubungan yang erat dan dinamis antara politik dengan pendidikan.
Penyelenggaraan pendidikan merupakan pengejawantahan dari
sebuah kebijakan dan keputusan politik, sementara di sisi lain nyaris
tidak mudah untuk ”mensterilkan” pendidikan dari muatan politis
yang terkandung di dalamnya. Oleh karena itu, dalam
mencermatinya, perlu pendekatan sejarah sosial sebagai pisau analisis
terhadap dimensi yang “tak terkatakan” dalam panggung politik
pendidikan Islam. Asumsinya bahwa pemikiran selalu merupakan
hasil pergumulan pemikir dengan realitas sosial yang dihadapinya,
karena setiap pemikiran selalu merupakan refleksi atas problem sosial
yang berkembang pada masanya.
Downloads
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons Non-Commercial 4.0 International license. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a
Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
that allows others to share — copy and redistribute the material in any medium or format, and adapt — remix, transform, and build upon the material.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).