Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama terhadap Perilaku Cyber bullying pada Remaja

  • Elina Ayu Puspita Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Jahju Hartanti Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Elia Firda Mufidah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
Abstract views: 553 , PDF downloads: 597
Keywords: group guidance, sosiodrama, cyber bullying

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of group counseling services using the sociodrama technique to overcome cyber bullying on social media. This study used a quantitative approach with the One Group Pretest and Posttest Design. The sample consisted of 7 Grade VIII students of SMP Wachid Hasyim 10 Prambon and the samples were taken through purposive sampling. The results of the Wilcoxon Non-Parametric Test showed an increase in the pre-test and post-test on students with significance results showing 0.018 <0.05. It can be concluded that H0 is rejected and Ha is accepted. So it can be concluded that group guidance services using the sociodrama technique are effective in reducing cyber bullying behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abida, R. A. A., & Sa’idah, I. (2021). Upaya meningkatkan kepedulian sosial melalui simulasi game pada siswa SMK Matsaratul Huda Pamekasan. Jurnal Bimbingan dan Konseling Borneo, 3(1).

Agustina, D. N. A. (2017). Penerapan Konseling Kelompok Teknik Sosiodrama untuk Mengurangi Rasa Rendah Diri pada Korban Bullying di Kelas VII-C SMPN 33 Surabaya. Jurnal BK UNESA, 7(1). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/18014

Anshori, I. F., Hidayatulloh, S., Dewi, A. S., Viargi, R., & Yulyanti, S. (2022). Fenomena Cyber Bullying Dalam Kehidupan Remaja. Jurnal Sosial & Abdimas, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 26–32. http://ejurnal.ars.ac.id/index.php/jsa

Chris Natalia, E. (2016). REMAJA, MEDIA SOSIAL DAN CYBERBULLYING. In Jurnal Ilmiah Komunikasi (Vol. 5).

Efianingrum, A., Irene Astuti Dwiningrum, S., & Nurhayati, R. (2020). Cyberbullying pelajar SMA di media sosial …. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 8(2).

Galgócz, K., Adderley, D., Belchior, M., Blaskó, Á. , Damjanov, J., Maciel, M., Teszáry, J., Werner, M., & Westberg, M. (2021). Sociodrama, The Art And Science of Social Change. L’Harmattan.

Imani, F. A., Kusmawati, A., Moh, H., & Tohari, A. (2021). PENCEGAHAN KASUS CYBERBULLYING BAGI REMAJA PENGGUNA SOSIAL MEDIA. Journal of Social Work and Social Services, 2(1).

Kurniawan, D. E., & Pranowo, T. A. (2018). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku Bullying di Sekolah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 2(1). https://doi.org/10.30598/jbkt.v2i1.235

Kusuma, M. Q. A. M. (2020). Bermain Peran Untuk Mengurangi Perilaku Bullying. Jurnal BK UNES, 11(4). https://scholar.google.co.id

Malihah, Z., & Alfiasari, A. (2018). Perilaku Cyberbullying pada Remaja dan Kaitannya dengan Kontrol Diri dan Komunikasi Orang Tua. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 11(2), 145–156. https://doi.org/10.24156/jikk.2018.11.2.145

Mufidah, E. F., Wirastania, A., & Pravesti, C. A. (2021). Studi Kasus: Permasalahan Yang Sering Ditangani Guru Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dasar Dan Sekolah Menengah Pertama. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 6(1), 7. https://doi.org/10.26737/jbki.v6i1.1651

Mulinda, R., Afiati, E., & Conia, D. D. P. (2020). Efektivitas Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Empati Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 31–41.

Mutma, F. S. (2019). DESKRIPSI PEMAHAMAN CYBERBULLYING DI MEDIA SOSIAL PADA MAHASISWA. Jurnal Komunikasi, 13(2), 165–182.

Ningrum, F. S., & Amna, Z. (2020). Cyberbullying Victimization dan Kesehatan Mental pada Remaja. INSAN Jurnal Psikologi Dan Kesehatan Mental, 5(1), 35. https://doi.org/10.20473/jpkm.V5I12020.35-48

Pentina, I., Guilloux, V., & Micu, A. C. (2018). Exploring Social Media Engagement Behaviors in the Context of Luxury Brands. Journal of Advertising, 47(1), 55–69. https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1405756

Purnayasa, N. I. (2021). Analisis Tingkat Cyberbullying di Indonesia menggunakan Teknologi Big Data View project. Project: Analisis Tingkat Cyberbullying Di Indonesia Menggunakan Teknologi Big Data. https://www.researchgate.net/publication/351141847

Ruliyatin, E., & Ridhowati, D. (2021). DAMPAK CYBER BULLYING PADA PRIBADI SISWA DAN PENANGANANNYA DI ERA PANDEMI COVID-19. Jurnal Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling : TEORI DAN PRAKTIK), 5(1), 1–5.

Saripah, I., & Pratita, A. N. (2018). KECENDERUNGAN PERILAKU CYBERBULLYING PADA PESERTA DIDIK BERDASARKAN JENIS KELAMIN. PEDAGOGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(3), 180–192.

Sugiono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Alfabeta.

Topcu, Ç., & Erdur-Baker, Ö. (2018). RCBI-II: The Second Revision of the Revised Cyber Bullying Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 51(1), 32–41. https://doi.org/10.1080/07481756.2017.1395705

Ulum, D. (2020). Cyberbullying: Apa itu dan bagaimana menghentikannya 10 hal yang remaja ingin tahu dari cyberbullying. Https://Www.Unicef.Org/Indonesia/Id/Child-Protection/Apa-Itu-Cyberbullying.

Zulqurnain, M. A., & Thoha, M. (2022). Analisis Kepercayaan Diri pada Korban Bullying. Edu Consilium: Jurnal Bimbingan dan Konseling Pendidikan Islam, 3(2), 69-82.

Published
2023-02-07
Section
Articles