Implementasi Pengembangan Kreativitas Pendidik di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Medan

  • Syamsu Nahar UIN Sumatera Utara
  • Mohammad Al-Farabi UIN Sumatera Utara
  • Zulham Siregar UIN Sumatera Utara
  • M Fajri Syahroni Siregar UIN Sumatera Utara
Abstract views: 253 , PDF downloads: 230
Keywords: Development; creativity; teacher.

Abstract

This study describe and analyze 3 research focuses. First, to describe the teacher creativity development program at Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Medan. Second, to describe the implementation of the development of teacher creativity at Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Medan. Third, to describe the results achieved in the development of teacher creativity at Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Medan. This study uses descriptive qualitative methods, namely to describe, describe and reveal the results of research regarding the development of teacher creativity. Data collection techniques using interviews, observation, and documentation. The interactive model data analysis technique from Miles and Hubermen uses three stages, namely: data reduction, data presentation, and drawing conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrizal, Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif Dalam Berbagai Disiplin Ilmu (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2016).
Daulay, Haidar Putra, Pendidikan Islam Di Indonesia (Jakarta: Prenada Media Group, 2019)
Hamid, Hamdani, Pengembangan Sistem Pendidikan di Indonesia (Bandung: Pustaka Setia, 2013).
Huberman, Miles Qualitative Data Analisis (Terj. Tjetjep Rohendi Rohidi, Jakarta: UI Press, 2009).
Lubis, Effi Aswita Metode Penelitian Pendidikan (Medan : Unimed Press, 2012).
Majid, Abdul, Perencanaan Pembelajaran (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005).
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia No 60. Tahun 2015 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Agama No. 90. Tahun 2013 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Madrasah.
Poerwadarminta, WJS, Kamus Besar Bahasa Indonesia (Jakarta: Pusat Bahasa, Departemen Pendidikan Nasional Indonesia, 2014), 201.
Siskawati, Maya, Dkk, Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Untuk Meningkatkan Minat Belajar Geografi Siswa,, Jurnal Studi Sosial Vol 4, No 1 (2016)
Sitorus, Masganti, Metodologi Penelitian Pendidikan Islam (Medan: IAIN Press, 2016).
Syaefuddin, Udin, Pengembangan Profesi Guru (Bandung: Alfabeta, 2013)
Tirtarahardja, Umar, Pengantar Pendidikan (Jakarta: Renika Cipta, 2005).
Wahyuni, Sri, Dkk, Pengembangan Model Pembelajaran Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Sosial Di Masyarakat, Jurnal Studi Sosial Vol 4, No 1 (2016).
Widodo dan Budiharto, Teori dan Implementasi (Yogyakarta: Penerbit Andi, 2014).
Winaryati, Eny, Dkk, Analysis Pengembangan Model Pembelajaran ”Wisata Lokal” Pada Pembelajaran Sains, Jurnal LPPM UNIMUS 2012.
Published
2021-12-11
How to Cite
Nahar, Syamsu, Mohammad Al-Farabi, Zulham Siregar, and M Fajri Syahroni Siregar. 2021. “Implementasi Pengembangan Kreativitas Pendidik Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Medan ”. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam 16 (2), 399 - 410. https://doi.org/10.19105/tjpi.v16i2.4661.
Section
Articles