KANDUNGAN PENDIDIKAN AKHLAK DALAM KITAB BIDAYAH AL-HIDAYAH

  • Suhaimi Suhaimi
Abstract views: 287 , PDF downloads: 145

Abstract

Abstract: The effects of globalization causes the problems of science and the cultural values belief that diametrically brings, both positive and negative effects. To avoid the negative effects, it is necessary important to do optimall efforts, which is through moral education that initially introduces ssince childhood. This article describes the moral education existing in the book entittled Bidayah al-Hidayah. The book discusses moral education in complex and integrated way covering teaching of modesty, both  in  human relationships vertically with his God and horizantally with each other.

 

Keywords: education, moral, Bidayah al-Hidayah

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin Syukur dan Masharuddin. Intelektualisme Tasawuf. Semarang: Lembkota, 2002.

Amin, Moh. Pengantar Ilmu Akhlak. Surabaya: Express, 1987.

Anwar, Rosihan dan Abdul Rozak. Ilmu Kalam. Bandung: Pustaka Setia, 2001.

Anwar, Saeful Saleh. Filsafat Ilmu Al-Gazali: Dimensi Ontologi dan Aksiologi. Bandung: Pustaka Setia, 2007.

Anwar, Syarifuddin. Kamus al-Misbah. Jakarta: Bulan Bintang, 1995.

Askar, S. Kamus Arab Indonesia Al-Azhar. Jakarta: Senayang Publishing, 2009.

Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999.

Bagus, Lorens. Kamus Filsafat, cet. 1. Jakarta: Gramedia, 1996.

Devos, H. Pengantar Etika, cet. 1. Yokyakarta: Tiara Wacana, 1987.

Fakhri, Madjid. Etika Dalam Islam, Terjemahan Zakiyuddin Baidhawi. Yokyakarta: Pustaka Pelajar, 1996.

http://id.wikipedia.org/wiki/Al-Ghazali.

Kholik, Abdul, et.al. Pemikiran Pendidikan Islam Kajian Tokoh Klasik Dan Kontemporer. Semarang: Pusataka Pelajar, 1999.

Komarudin, Ukim dan Sukardjo. Landasan Pendidikan: Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: Rajawali Pers, 2009.

Lestari, S. & Ngatini. Pendidikan Islam Kontekstual. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Maskawaih, Ibnu. Menuju Kesempuranaan Akhlak. Bandung: Mizan, 1994.

Masyhur, Kahar. Membina Moral dan Akhlak. Jakarta: PT. Rennika Cipta, 1994.

Muhaimin. Nuansa Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.

Nata, Abuddin. Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam. Jakarta : PT. raja Grafindo Persada, 2000.

Raziq, Musthafa Abd (al). Tamhid Li Tarikh al-Falsafah al-Islamiyah. Lajnah wa al-Tha’lif wa al-Tarjamah wa al-Nasyr, 1959.

Ridwan, Kafrawi (ed). Ensiklopedi Islam. Jakarta: tp, tt.

Shindhunata. Menggagas Pendidikan Baru Pendidikan Demokratisasi, Otonomi, Civil Society Globalisasi. Yogyakarta : Tiara Wacana, 2000.

Sinaga, Hasanuddin dan Zahruddin. Pengantar Studi Akhlak. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2004.

Sopyan, Yayan. Tarikh Tasyri’ Sejarah Pembentukan Hukum Islam. Jakarta: Gramata Publishing, 2010.

Supriyanti, Renny. Pengantar Hukum Islam. Bandung: Widya Padjajaran, 2011.

Suratmaputra, Ahmad Munif. Filsafat Hukum Islam Al-Ghazali: Mashlahah Mursalah & Relevansinya dengan Pembaharuan Hukum Islam. Jakarta: Pustaka Firdaus, 2002.

Tim Penyusun. Ensiklopedi Islam. Jakarta: PT. Ichtiar Baru Van Hoeve, 1994.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yusuf, Ali Anwar. Studi Agama Islam. Bandung: Pustaka Setia, 2003.

Zar, Sirajuddin. Filsafat Islam: Filosof dan Filsafatnya. Jakarta: Gema Insani Persada, 2004.

Zuhayli, Wahbah. Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, Juz I. Beirut: Dar el-Fikr, 2002.

Zuriah, Nurul. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti Dalam perspektif Perubahan. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

Published
2015-12-02
How to Cite
Suhaimi, Suhaimi. 2015. “KANDUNGAN PENDIDIKAN AKHLAK DALAM KITAB BIDAYAH AL-HIDAYAH”. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam 10 (2), 282 -95. https://doi.org/10.19105/tjpi.v10i2.830.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)