STRATEGI DAN PELUANG PENGAJARAN AGAMA ISLAM DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIKULTURAL

  • Asih Kartika Putri - Universitas Ahmad Dahlan
Abstract views: 194 , PDF downloads: 243
Keywords: Strategy, Islamic Education, multicultural

Abstract

Religious education as a form of culture must of course be in line with religious education in a society. In the world of education, there is diversity and diversity of students. Often because of this diversity, frictions arise that cause social conflicts, especially in the world of education. To minimize friction, teaching through a cross-cultural approach is needed. Multicultural education is a model of providing education that carries an ideology that understands, respects, and respects human dignity from anywhere and from anywhere (economic, social, cultural, ethnic), language or religion, and depends on the country. In this case, a learning strategy that adopts a cross-cultural approach is needed in teaching religion is needed. Teaching Islam through a cross-cultural approach can be done with a strategy of self-organization, management and administration of Islamic religious education. This study examines how Islamic learning is achieved using a multicultural approach, where the element that evokes a sense of tolerance for ethnicity, culture, ethnicity and other diversity is significant, that every human being has great tolerance. The purpose of this research is to describe, study, analyze and apply in everyday life to make life better and respect differences and mutual tolerance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainiyah, N., & Husain Hadi Pranata Wibawa, N. (2013). PEMBENTUKAN KARAKTER MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM.
Ali, N., & Noor, S. (2019). Pendidikan Islam Multikultur: Relevansi, Tantangan, dan Peluang. Jurnal Hadratul Madaniyah, 6(1), 24–42. https://doi.org/10.33084/jhm.v6i1.879
Andayani, D., & Majid, A. (2004). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Azyumardi, A. (2009). Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Multikulturalisme. Balai Litbang Agama.
Baidhawy, Z. (2005). Pendidikan agama berwawasan Multikultural. Erlangga.
Hanum, F., & Rahmadonna, S. (2010). Implementasi Model Pembelajaran Multikultural Di Sekolah Dasar Propinsidaerahisttmewa Yogyakarta. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan UNY, 3(1), 124440. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v0i0.4629
Istiqomah, N. A., Rivadah, M., Potabuga, M. N., & Rahman, A. (2020). Strategi Dan Peluang Pembelajaran Pai Berbasis Multikultural. 291–301.
Mahfud, C. (2006). Pendidikan Multikultural. Pustaka Pelajar.
Malla, H. A. B. (2017). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Humanistik dalam Membentuk Budaya Toleransi Peserta Didik Di SMA Negeri Model Madani Palu, Sulawesi Tengah. Inferensi, 11(1), 163. https://doi.org/10.18326/infsl3.v11i1.163-186
Mulyono, M. (2019). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 7(1), 45–62.
Najmina, N. (2018). Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 52. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8389
Nurcahyono, O. H. (2018). Pendidikan Multikultural Di Indonesia: Analisis Sinkronis Dan Diakronis. Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(1), 105. https://doi.org/10.20961/habitus.v2i1.20404
Nuryana, Z. (2019). Kurikulum 2013 dan Masa Depan Pendidikan Agama Islam di Indonesia. https://doi.org/10.31219/osf.io/4j6ur
Puspita, Y. (2018). Pentingnya Pendidikan Multikultural. Seminar Nasional Pendidikan Universitas PGRI Palembang, 285–291.
Qasim, M., & Maskiah. (2016). Perencanaan Pengajaran dalam Kegiatan Pembelajaan. Jurnal Diskursus Islam, 4(3), 484–492.
Rahman, A. (2015). Paradigma Kritis Pancasila dalam Dimensi Pendidikan Islam A . Pendahuluan Pancasila didengungkan sebagai ideologi bangsa sampai saat ini sangat memprihatinkan . Lebih dari separuh abad memerdekakan diri dari belenggu penjajahan kemudian berdirilah negara. Jurnal Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1), 125–144.
Ramayulis, H. (2005). Metodologi pendidikan agama Islam. Kalam Mulia.
Shofa, A. M. A. (2016). Memaknai Kembali Multikulturalisme Indonesia Dalam Bingkai Pancasila. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 1(1), 34–41. http://journal.umpo.ac.id/index.php/JPK/article/view/302
Sobarudin, K. (2019). Konsep Dan Dinamika Komunikasi Antarbudaya di Indonesia. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 4(1), 41. https://doi.org/10.29240/jdk.v4i1.886
Syafaat, A., Sahrani, S., & Muslih. (2008). Peranan pendidikan agama Islam dalam mencegah kenakalan remaja (juvenile deliquency). Rajawali Pers (Rajagrafindo Persada).
Tilaar, H. A. R., & Hapsari, S. D. (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan global masa depan dalam transformasi pendidikan nasional. Gramedia Widiasarana Indonesia (Grasindo).
Yenni Eria Ningsih. (2009). Pendidikan Multikultural sebagai Sarana Membentuk Karakter Bangsa (Dalam Perspektif Sosiologi Pendidikan). Seminar Regional DIY-Jateng, 1–13.
Published
2022-03-31
Section
Journal Articles